Econnect - zpravodajství

Tiskové zprávy

Vydávání paragonů je třeba upřesnit, ne zrušit

21.7.2005 - (Sdružení obrany spotřebitelů ČR ) - Sdružení obrany spotřebitelů ČR chápe povinnost prodejců vydávat prodejní doklady na veškeré nákupy nad 50 Kč jako krok mj. směřující k větší ochraně práv spotřebitelů. Nicméně provozní problémy některých podnikatelů považuje za zbytečnou komplikaci. Proto se domnívá, že cestou k jejich řešení není rušení povinnosti vydávat účtenky, ale specifikace oblastí, kde jejich vydávání není povinné.

Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS) podporuje vydávání účtenek k nákupům nad 50 Kč především z toho důvodu, že v případě reklamace má spotřebitel větší šanci domoci se svého práva. I když je možné reklamovat i bez tohoto dokladu, s ním v ruce je pozice spotřebitele těžko zpochybnitelná.

V některých případech ovšem spotřebitelé prodejní doklad nevyužijí, jako například v restauracích, při nákupu občerstvení, novin, cigaret apod. „Z tohoto důvodu se SOS domnívá, že by za dané situace bylo daleko jednodušší, a hlavně z pohledu zájmů spotřebitelů prospěšnější, omezit povinnost vydávání účtenek u produktů a služeb, kde je spotřebitelé běžně nepotřebují (ve stáncích s občerstvením, v trafikách apod.). Spotřebitele obvykle spíše zdržuje vydávání paragonu na tři piva v restauraci či na krabičku cigaret. Spotřebitel by si mohl paragon podle zákona o ochraně spotřebitele ale vyžádat..Je to vhodný kompromis mezi zájmy spotřebitelů a podnikatelů,“ uvedla Ivana Picková z SOS.

Sdružení obrany spotřebitelů ČR nepovažuje myšlenku o zrušení povinného vydávání prodejních dokladů k nákupu nad 50 Kč – v podstatě na rok – do ledna 2007, kdy budou povinně zavedeny tzv. registrační pokladny, za krok směrem ku prospěchu spotřebitelů.

Kontakt:
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky, tel.: 224 239 940, fax: 224 239 941
www.spotrebitele.info, sos@spotrebitele.info
Ivana Picková, public relations, pickova@spotrebitele.info, 604 956 114

Sdružení obrany spotřebitelů České republiky, založené v roce 1993, je nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra v osmi krajích ČR, vydává elektronický časopis Svět spotřebitelů (www.spotrebitele.info) i tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International. Od roku 2003 je signatářem Etického kodexu občanských spotřebitelských organizací; rejstřík signatářů je přístupný na adrese kodex.spotrebitele.info.


Grafická verze tohoto článku