Econnect - zpravodajství

Tiskové zprávy

Zahrada dvanácti smyslů slouží jako výukový prostor

30.11.2020 - Praha 6 (ZŠ Dědina ) - Na zahradě Základní školy Dědina na Praze 6 vznikly nové prvky, které slouží nejen k trávení volného času dětí, ale i výuce. Nyní tyto inovace přicházejí velmi vhod.
V rámci projektu Zahrada dvanácti smyslů zde byla vytvořena například pec na pečení chleba, hmyzí hotel, bylinková spirála nebo rašeliniště s masožravými rostlinami. Na realizaci nových prvků se podíleli učitelé, žáci a jejich rodiče. Žáci např. zasadili nové keře s jedlými plody nebo masožravé rostliny do rašeliniště. Rodiče pomohli postavit pec na pečení chleba a bylinkovou spirálu, tvořenou kamennou spirálovitou zídkou s vonnými léčivými bylinami. Zajímavým prvkem je například jíloviště, kde si děti mohou v rámci volné hry modelovat z jílu, včelín ve tvaru včelí plástve nebo větrná harfa. Nechybí ani nové místo odpočinku s lavičkami a kamennými schody dříve obtížně schůdného svahu.
S mnohými nápady, které byly v rámci projektu realizovány, přišli učitelé. Ti nyní mohou pro výukové účely využít např. sluneční hodiny, hmyzí hotel nebo meteorologickou budku s přístroji na měření počasí. „Cílem projektu bylo rozšířit biodiverzitu zahrady a vnést do ní prvky, které podpoří využití zahrady jako výukového prostoru. Nyní tyto inovace přicházejí vhod, protože venkovní výuka je obzvlášť vítána,“ popsala projekt jeho koordinátorka Alžběta Trojanová.
Ozvláštněním zahrady je koncept dvanácti smyslů podle filosofa Rudolfa Steinera – zakladatele waldorfské pedagogiky, ze které vychází část ZŠ Dědina. „Nové prvky doplnily zahradu tak, aby skýtala podněty pro všech dvanáct smyslů. Kromě těch pěti známých se jedná například o smysl pro teplo, smysl pro myšlenky nebo smysl pro řeč. Smysly nejsou jen receptory vjemů z hmotného světa, ale mají hlubší podstatu,“ doplnila Alžběta Trojanová.
Projekt byl spolufinancován Státním fondem životního prostředí ČR na základě rozhodnutí ministra životního prostředí.


Grafická verze tohoto článku