Econnect - zpravodajství

Tiskové zprávy

Generovou optikou – zaměřeno na český vzdělávací systém

12.12.2008 - PRAHA (Gender Studies, o.p.s. ) - Představujeme vám novou publikaci Gender Studies: „Generovou optikou – zaměřeno na český vzdělávací systém“.

► hlavním cílem publikace je upozornit na to, že vzdělávací systém není genderově neutrální, nabídnout reflexi stávající situace a představit příklady dobré praxe a doporučení co a jak zlepšit v budoucnosti.

► Cílové skupiny
Publikace, která vyšla za finanční podpory Heinrich Böll Stiftung, je určena především pro tvůrce politik a systémových nástrojů ve vzdělávání, ale i pro odbornou veřejnost z řad vedení škol, vyučujících, ale i novinářů a novinářek. Měla by přispět k otevření široké diskuze o kvalitě vzdělávacího systému v ČR z hlediska genderové rovnosti.

Cesta k systémové změně, o kterou usilujeme v zájmu nastolení genderové rovnosti v oblasti vzdělávání není snadná, ani jednoznačně nalinkovaná. Tato publikace osvětluje některé z jejích klíčových aspektů, které by podle našeho názoru neměly zůstat mimo odbornou veřejnou diskuzi.

► Struktura
V první části publikace se jednotlivé autorky zaměřují na klíčové oblasti vzdělávacího systému z hlediska genderu, které zmapovala Kristýna Ciprová.
Irena Smetáčková se ve svém příspěvku soustřeďuje na kurikulární reformu a možnosti, které pro zmenšení existujících genderových nerovností může znamenat. Zároveň ale upozorňuje na značné limity, které zatím tomuto příznivému potenciálu brání v plném rozvoji a navrhuje postupy, které by mohly pomoci stávající situaci zlepšit.
Samostatnou úvahu si zasluhuje i téma genderové segregace ve školství. Její symbolické významy v rovině horizontální i vertikální reflektuje Tereza Kynčlová, která zároveň upozorňuje na nástrahy esencializmu a inverzi genderových stereotypů, jež můžou vést k jejich opětovnému upevňování.
Zmiňujeme-li klíčové aspekty vzdělávacího systému z hlediska genderu, nelze bezpochyby vynechat téma sexuální výchovy. Stávající situaci v této oblasti a také možnosti a limity pro budoucí změny rozebírá ve své stati Lucie Jarkovská.
Linda Sokačová představuje nový Odbor rovných příležitostí ve školství, který funguje na Ministerstvu školství od července roku 2008. Jeho zřízení i dosavadní činnost se jeví jako krok správným směrem, nicméně jeho role v systému i budoucnost v případě změně na ministerském postu jsou zatím nejisté.

Ve druhé části publikace se v jednotlivých příspěvcích dozvíte podrobnosti o několika projektech neziskových organizací, které lze označit za příklady dobré praxe v posunu směrem k genderovému zcitlivění a rovnosti příležitostí žen a mužů a dívek a chlapců ve vzdělávání. A jak tuto problematiku vnímají sami studující a vyučující poodhalí krátká anketa.

Přílohou jsou vybrané statistické údaje, které současnou situaci v českém školství názorně ilustrují.

► Generovou optikou:

Pro celkový posun směrem k genderové rovnosti ve vzdělávacím systému (a jeho prostřednictvím i v celé společnosti) je zapotřebí vzájemného působení různých faktorů a společenských aktérů.
V první řadě je to akceptace společenské důležitosti tématu genderové rovnosti a rovnosti příležitostí žen a mužů, dívek a chlapců.
Dále politická vůle zefektivnit stávající kurikulární systém. To předpokládá odbornou genderovou analýzu Rámcových vzdělávacích plánů a jejich aktualizaci v duchu vzniklých doporučení.
Pro úspěšné převedení RVP do praktické realizace ve školách prostřednictvím Školních vzdělávacích plánů, je třeba vytvořit příslušnou metodiku.
Teoretické i praktické kurzy týkající se genderové problematiky pro vyučující by se měly stát součástí systému vzdělávání budoucích pedagogických pracovníků a pracovnic i jejich dalšího profesního vzdělávání.
Odbor pro rovné příležitosti by měl mít své pevně zakotvené místo ve struktuře MŠMT a jasně stanovené priority pro svou činnost. Měl by si stanovovat a plnit konkrétní pracovní úkoly a disponovat dostatečným a kompetentním personálním zajištěním. Ve své činnosti by měl intenzivně spolupracovat s neziskovými organizacemi, které se genderovou problematiku specializují.

Pokud jde o negativní jevy, jako jsou vertikální a horizontální segregace oboru školství, či genderová platová nerovnost, je třeba je důkladně zmapovat prostřednictvím genderového auditu. Výsledky šetření je třeba neustále reflektovat ve vztahu k existujícímu systému genderových rolí, stereotypů a řádu, který ve společnosti existuje.
Teprve na základě takové expertní analýzy bude možno vypracovat plán kroků vedoucích odbourávání hluboce zakořeněných příčin genderových nerovností a vyhnout se nástrahám esencialismu.

► Autorky publikace:
Mgr. Anna Babanová v letech 2006–2007 působila jako koordinátorka projektu Rovné příležitosti v pedagogické praxi. Vystudovala PedF UK v Praze, obor výtvarná výchova a učitelství základních a středních uměleckých škol. Dnes je aktivní externí poradkyní a spolupracovnicí občanského sdružení Žába na prameni.

Mgr. Nina Bosničová, PhD. na FF MU v Brně vystudovala magisterský obor anglický jazyk a literatura – slovenský jazyk a literatura. Na FF UK v Praze získala doktorát v oboru anglická a americká literatura, zaměření na žánr afroamerické autobiografie. V Gender Studies, o.p.s. působí jako projektová manažerka projektu Fit pro změnu: flexijistota a genderová rovnost na trhu práce, jehož hlavní cílovou skupinou je mladá generace.

Mgr. Kristýna Ciprová vystudovala magisterský program genderová studia na FHS UK. Tématem její diplomové práce, která byla součástí širšího projektu vedeného Věrou Sokolovou, bylo gay otcovství v kontextu aktivismu. Mezi oblasti jejího zájmu patří queer teorie a film. Spolupracuje s gay a lesbickým filmovým festivalem Mezipatra. V současnosti pracuje jako koordinátorka České ženské lobby.

Mgr. Pavla Frýdlová je spoluzakladatelkou Gender Studies, o.p.s. a proFem, o.p.s. Vystudovala FF UK v Praze – obory bohemistika, filosofie, historie a teorie filmu, 15 let se věnovala hranému filmu jako dramaturgyně, kritička a publicistka, v první polovině 90. let přednášela na FAMU scenáristiku a dramaturgii. Od roku 1996 je koordinátorkou projektu Paměť žen, z nějž připravila řadu publikací (poslední z nich Ženy mezi dvěma světy), rozhlasových sérií a dokumentární film Válka v paměti žen. Ráda by iniciovala vznik Českého ženského archivu, který by mimo jiné upozornil na stovky důležitých, ale téměř zapomenutých Češek z nejrůznějších vědních a kulturních oborů.

Mgr. Lucie Jarkovská vystudovala sociologii na MU v Brně, kde v současné době působí jako asistentka na oboru genderových studií na katedře sociologie FSS MU. Věnuje se výzkumu v oblasti genderové socializace a generových aspektů školství. Působí také jako lektorka v oblasti genderově citlivé pedagogiky.

Mgr. Tereza Kynčlová je doktorandkou v Ústavu anglofonních literatur a kultur na FF UK a ve své vznikající disertační práci se zabývá konstrukcemi identit v dílech současných chicanských autorek. Zároveň je studentkou katedry genderových studií FHS UK, kde se specializuje na oblast feministické literární kritiky a postkoloniální studia.

Bc. Helena Skálová absolvovala na FHS UK obor studium humanitní vzdělanosti se zaměřením na neziskové organizace a genderovou problematiku. V Gender studies, o.p.s. pracuje od dubna 2006 jako informační specialistka a podílí se i na chodu knihovny. Soustřeďuje se na postavení žen na trhu práce z hlediska diskriminace, rovných příležitostí a slaďování rodinného a profesního života včetně aktivní participace otců na výchově a péči o děti. Aktivně spolupracuje na projektech zaměřených na práci s mládeží a připravuje společně s Pavlou Frýdlovou česko-německý historicko-vzdělávací projekt zaměřený na zapomenuté dějiny žen.

PhDr. Irena Smetáčková, PhD. vyučuje na katedře pedagogické a školní psychologie PedF UK. Původně vystudovala psychologii, pedagogiku a sociologii. Dlouhodobě se zaměřuje na problematiku genderové rovnosti ve vzdělávání, a to jak výzkumně a teoreticky, tak v prakticky orientovaných aktivitách. Mimo jiné se podílela na vedení následujících projektů, které podporují změnu ve školách: Gender ve škole, Prolomit vlny či Ženství a mužství bez stereotypů: učme děti být samy sebou, které byly realizovány v rámci Otevřené společnosti, o.p.s.

Mgr. Linda Sokačová je absolventkou oboru sociologie a sociální politika na FSV UK. V současné době působí jako ředitelka Gender Studies, o.p.s. pro rozvoj a strategické plánování. Podílí se na pořádání Soutěže o nejlepší firmu s rovnými příležitostmi pro ženy a muže v ČR a na projektu Společnost přátelská rodině, který se mimo jiné zaměřuje na vzdělávání rodičů na mateřské či rodičovské dovolené v oblasti ICT, fundraisingu a podnikání. Nepravidelně přispívá na feminismus.cz a do dalších internetových i tištěných médií včetně odborných periodik zaměřených na sociologii, zpracovává genderové analýzy a přednáší na téma rovných příležitostí a postavení žen ve společnosti.

Bc. (hons) Michaela Svatošová je absolventkou oboru Information and Library Science na Manchester Metropolitan University ve Velké Británii. Od roku 2003 pracovala v Gender Studies, o.p.s. jako informační specialistka. Spravovala weby jednotlivých projektů Gender Studies a internetové feministické knihkupectví. Jako jedna z živých „knih“ se aktivně podílela na osvětovém projektu Živá knihovna.

Mgr. Klára Vlková absolvovala bakalářské studium humanitních věd na Fakultě humanitních studií UK a magisterské studium kulturologie na Filosofické fakultě UK, kde je externí doktorandkou. V současné době je spolu s Mgr. Irenou Smetáčkovou, PhD., koordinátorkou projektu Ženství a mužství bez stereotypů: učme děti být samy sebou, který realizuje Otevřená společnost, o. p. s. V letech 2003–2006 společně koordinovaly projekt Gender ve škole: zavádění konceptu gender do pedagogické praxe. Pro Nadaci Open Society Fund Praha v letech 2000 a 2001 připravovala vzdělávací program Společnost, ženy a muži z aspektu gender.

Kontakty:
Helena Skálová, projektová manažerka, Gender Studies; helena.skalova@genderstudies.cz
Kateřina Dušková, public affairs, Gender Studies; katerina.duskova@gmail.com; tel.: 774 910 944


Gender Studies, o.p.s.
je nevládní neziskovou organizací, která slouží především jako informační, konzultační a vzdělávací centrum v otázkách vztahů mužů a žen a jejich postavení ve společnosti. Cílem organizace je shromažďovat a dále zpracovávat a rozšiřovat informace související s tematikou rodů. Prostřednictvím projektů GS aktivně ovlivňuje změny týkající se rovných příležitostí v různých oblastech, jako jsou například trh práce, politická participace žen, informační technologie apod. GS také provozuje knihovnu obsahující množství publikací a materiálů k feminismu, gender studies, právům žen a mužů atp.
Zdrojem dalších informací pro vás mohou být i webové stránky www.feminismus.cz či www.genderstudies.cz či www.pulnapul.cz



Grafická verze tohoto článku