Econnect - zpravodajství

Tiskové zprávy

Veřejné zakázky očima stavitele

19.10.2004 - PRAHA (Oživení ) - Stavebnictví v ČR od roku 1989 neustále kulminuje. Zároveň ale ubývá pracovních míst (od roku 1997 cca 10 tis. ročně) a množí se případy korupce. Výsledek neformálního průzkumu korupce v oblasti veřejných stavebních zakázek je otřesný : 90% zakázek získaly stavební firmy díky korupci a manipulaci s výsledky veřejných soutěží!
Provést „korupční obchod“ v souladu se zákony o veřejných zakázkách bylo a je totiž jednoduché - pomocí účelově nastavených „soutěžních“ podmínek lze vybrat předem zvoleného „vítěze“ nebo měnit podmínky zakázky během její realizace. Dříve platný zákon o veřejných zakázkách (199/1999 Sb) i jeho současná verze (40/2004 Sb) to vše umožňují. Společným korupčním jmenovatelem obou zákonů je naprostá netransparentnost. Veřejnost nemá k dokumentaci výsledků veřejných soutěží absolutně přístup a pro uchazeče existuje jen velmi komplikovaná možnost (§63 zák. 40/2004).

Již dva roky nabízíme příspěvek, který může napomoci k výrazné eliminaci korupce ve stavebnictví. Zatím však stále marně.

1. Jednotná kritéria hodnocení veřejných zakázek (dle projektu Vnitrostátní offset = nabídková cena, nezaměstnanost, produktivita, reference, příspěvek na řešení nezaměstnanosti). Tato kritéria mohou radikálně zamezit možnosti manipulace s výsledky soutěží a tedy i korupci a obchodování se zakázkami. Mohou také výrazně přispět k řešení nezaměstnanosti i ke zvýšení příjmů do státní pokladny (cca 170 tis. pracovních míst a 40 mld. Kč ročně).
2. Veřejná kontrola
V mnoha státech se jako nejúčinnější protikorupční opatření ukázalo úplné otevření veřejného sektoru občanům. Daňový poplatník je konečným investorem každé veřejné zakázky. A když ji platí, musí mít i právo nahlédnout, jak se s jeho penězi nakládá! Obchodní tajemství je ve stavebnictví mystifikací, kterou účelově používají zadavatelé i firmy. Pokud se nejedná o informace utajované ze zákona ( č. 148/1998 Sb.), není důvod něco tajit a vše musí být každému občanovi přístupné! Dosavadní kontrolní a restrikční opatření i orgány jsou vůči korupci a zvlášť té politicky organizované naprosto nedostačující a neúčinné.

Naše zkušenosti naznačují, že z nahodilých korupčních obchůdků se díky zneužívání politických pozic jednotlivci i stranami časem vytvořil systém na rozkrádání veřejných rozpočtů. Kauzy: Srba, Tender Group Plus, ČEZ Aréna Ostrava; audity veřejných zakázek na pražském magistrátu; chaosem a nehospodárností provázené stavby Parlamentu, krajských úřadů, dálnic, železničních koridorů atd. atd. jsou jen zlomky toho, co vše je dnes možné s veřejnými rozpočty provádět díky politicky organizované korupci a bezzubé legislativě.
Odměna za získání zakázky se pohybuje mezi5 - 20 % z ceny, což by v celostátním objemu znamenalo cca 6 - 24 mld korun ročně z našich daní a to pouze ve stavebnictví.

Veselá Zpráva o smutné korupci vzniká z popudu nezájmu politiků koncepčně řešit bující korupci a nezaměstnanost. Vychází ze zkušeností praktika, stavaře, který se před dvěma roky rozhodl proti korupci vytáhnout do boje. Přestože je "Zpráva" především o kritice stávajícího poměrů v oblasti veřejných stavebních zakázek, obsahuje také systémová opatření, která mohou přispět ke zlepšení.
Kdo chce, hledá způsob, kdo nechce, hledá důvod.

Petr Czasch (608 653 028)

Jan Bouchal (776 295 954)
Oživení


Grafická verze tohoto článku