Econnect - zpravodajství

Tiskové zprávy

Zelený balíček - multimediální vzdělávací pomůcka

19.10.2004 - PRAHA (Regionální environmentální centrum Česká republika ) - Multimediální učební pomůcka s názvem „Zelený balíček“ (v originále The Green Pack) vznikla z iniciativy organizace Regionální environmentální centrum pro střední a východní Evropu (REC). Po úspěchu tohoto materiálu v Polsku, Maďarsku, Bulharsku tedy konečně přichází i do českých škol. Do budoucna se počítá s jeho šířením do ostatních evropských zemí.

Na našich základních školách je jen malý prostor pro výuku ekologie a životního prostředí. Navíc se těmto tématům věnují jen předměty, které s přírodními vědami úzce souvisejí, a to ještě jen v rozsahu, který je úzce vymezen učebními osnovami. S tímto problémem by se měl vypořádat výukový materiál, který právě přichází do České republiky a který má pomoci při výuce témat se vztahem k životnímu prostředí, ale plní i funkci mezipředmětovou, tzn. že jej lze použít ve více vyučovacích předmětech, s důrazem na aktivní přístup žáka.
Zelený balíček má podobu skutečného „balíčku“, do kterého je vloženo několik zajímavých částí, které se vzájemně doplňují. Mezi nimi se nachází tištěný materiál v podobě Příručky pro učitele, videokazeta s animovanými klipy a vzdělávacími filmy, interaktivní CD-ROM s obsáhlými informacemi o životním prostředí a hra na rozhodování, tzv. dilemata.

Zelený balíček je učební pomůckou, se kterou budou pracovat především učitelé a který bude zajímavou a zábavnou formou doplňovat stávající výuku ve školách. Jejím cílem je zlepšovat formování hodnotového žebříčku u žáků a vytvářet u nich patřičné modely chování vůči životnímu prostředí a přírodě. Pro tyto účely balíček obsahuje řadu praktických návodů, jak toto chování uplatnit přímo ve škole, ale i v domácnostech a ve společnosti obecně. Tato učební pomůcka je vyjímečná i v tom, že klade důraz na spolupráci mezi učitelem a žákem, a to při plnění praktických úkolů, diskusí nad různými otázkami či podílení se na rozhodování v řadě modelových situací, které mají bezprostřední vliv na životní prostředí. Žáci se tak učí spolurozhodovat o svém okolí a o tom, jak budou chránit a starat se o prostředí, ve kterém žijí. Balíček je použitelný ve více učebních předmětech, to znamená vedle přírodopisu či biologie též v hodinách zeměpisu, fyziky, matematiky, občanské nauky a dalších.

Obsahová část Zeleného balíčku je rozdělena na celkem 22 témat týkajících se životního prostředí. Témata jsou podle vzájemných souvislostí sloučena do celkem pěti kapitol:
1) Složky životního prostředí: zde se nacházejí témata zaměřená na vzduch, vodu, půdu a biodoverzitu
2) Ohrožení životního prostředí: obsahuje témata: urbanizace, hluk, odpady, chemické látky
3) Činnosti člověka a jejich vlivy: obsahuje témata: energie, doprava, průmysl, zemědělství, lesnictví a turistika
4) Globální vztahy: obsahuje témata: změna klimatu, ubývaní ozonu, acidifikace a problematika moří a oceánů
5) Hodnoty: obsahuje témata etika a konzumní společnost, lidské zdraví a životní prostředí, občanská práva a odpovědnost za budoucnost Země

Nejzajímavější součástí Zeleného balíčku je interaktivní CD-ROM , na němž jsou informace o životním prostředí roztříděny podle výše uvedeného schématu, a zároveň jsou doplněny o testy pro vyzkoušení znalostí uživatele, hry na rozhodování a elektronické podoby všech doprovodných materiálů uvedených v balíčku. To vše je rámováno kreslenými obrázky, fotografiemi, mapami, animacemi, animovanými klipy k jednotlivým tématům. Obsah je přizpůsoben znalostem žáků 2. stupně základních škol a doplněno o aktuální informace o stavu životního prostředí v České republice.

Vytvoření české verze Zeleného balíčku bylo možné díky úzké spolupráci s mnoha odborníky a organizacemi, mezi nimiž bylo Ministerstvo životního prostředí, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Univerzita Karlova a další odborníci z oblasti vzdělávání, životního prostředí a ochrany přírody. Celkový design Zeleného balíčku byl vytvořen díky podpoře a talentu mnoha umělců, designérů a fotografů z Maďarska a dalších zemí střední a východní Evropy.
Spojení společnosti Toyota a výukovým materiálem o životním prostředí „Zelený balíček“ je přirozenou součástí dlouhodobé snahy Toyoty o praktickou ochranu životního prostředí prostřednictvím svých produktů. Právě v těchto dnech přichází na český trh nový automobil Toyota Prius, jehož technologie spojení elektrického a zážehového motoru přispívá k ochraně životního prostředí prostřednictvím nulových emisí a nízké spotřebě paliva
Toyota se též bude aktivně účastnit distribuce Zeleného balíčku do 900 základních škol ve všech krajích České republiky. K tomuto účelu budou připraveny semináře v jednotlivých krajích, na kterých budou učitelé seznámeni s tím, jak pracovat se Zeleným balíčkem a jaký je jeho účel.

Na produkci tohoto výukového materiálu se podílelo Regionální environmentální centrum pro střední a východní Evropu (REC), což je nezávislá nezisková organizace se sídlem nedaleko Budapešti v Maďarsku. REC se již 14 let aktivně podílí na řešení problémů v oblasti životního prostředí v Evropě, spolupracuje s Evropskou unií, nevládními organizacemi, orgány státní správy a samosprávy, podnikatelskou sférou a dalšími zainteresovanými skupinami a přispívá k prosazování účasti veřejnosti na rozhodování v oblasti životního prostředí. REC má pobočky v 16 zemích střední a východní Evropy, mezi nimiž je i pobočka REC Česká republika se sídlem v Praze.

Kontaktní adresa pro další informace o Zeleném balíčku:

Regionální environmentální centrum Česká republika (REC ČR)
Senovážná 2, 110 00 Praha 1
tel. / fax: 224222843, e-mail: rec@reccr.cz,
kontaktní osoba: ing. Tomáš Kažmierski (tomas.kazmierski@reccr.cz)


Grafická verze tohoto článku