Econnect - zpravodajství

Tiskové zprávy

Zákon odstartoval novou ofenzívu proti spamu

7.9.2004 - PRAHA (Sdružení obrany spotřebitelů ČR ) - Nevyžádané e-maily trápí uživatele internetu a podle světových statistik množství nevyžádaných e-mailů již překročilo počet těch chtěných. Ve prospěch spotřebitelů by měl nyní účinně zasáhnout také nově schválený zákon o některých službách informační společnosti, jenž dnes nabývá účinnosti. Českým původcům spamu hrozí na jeho základě pokuta až do výše 10.000.000 Kč.
Nový zákon o některých službách informační společnosti kromě dalších ustanovení implementuje ustanovení evropské směrnice 2000/31/ES, o určitých aspektech služeb informační společnosti, a staví tak významnou překážku před české původce, jež může za jejich chování postihnout pokutou až do 10 milionů Kč Úřad pro ochranu osobních údajů.
Podle Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS), které se problematikou nevyžádaných e-mailů dlouhodobě zabývá, je schválení tohoto zákona, nahrazujícího dosavadní obecnou právní úpravu nevyžádané reklamy, krokem vpřed.
„Spam je celosvětový problém, který nevyřeší jeden zákon. Ale alespoň proti českým původcům nevyžádaných mailů se může stát dobrým nástrojem,“ vysvětlil za SOS místopředseda Republikového výboru Karel Pavlík, který se problematice spamu věnuje, a dodal: „Vítáme i převedení dozorové pravomoci z živnostenských úřadů na Úřad pro ochranu osobních údajů. Tento úřad se bude moci lépe specializovat a i pro spotřebitele bude snazší ho přímo kontaktovat.“
„Setkáváme se s tím, že spotřebitelé nevědí, co si s nevyžádanými zprávami počít. Proto Sdružení obrany spotřebitelů České republiky připravilo několik základních rad pro efektivní ochranu před spamem,“ uvedla Ivana Picková z SOS.

Základní doporučení SOS, jak se lépe ochránit před spamem:
1. Podezřelé e-mailové zprávy neotvírejte, ale rovnou vymažte.
2. Neobjednávejte zboží nabízené ve spamu – nebude-li pro šiřitele spam zdrojem příjmů, nebudou mít motivaci ho šířit.
3. Obdržíte-li nevyžádanou e-mailovou zprávu nabízející určitou službu či produkt od českého rozesílatele, dejte podnět Úřadu pro ochranu osobních údajů (www.uoou.cz).
4. Buďte opatrní při uvádění své e-mailové adresy – při žádostech o elektronické zpravodaje, při přispívání do diskuzí, na chatech apod. Právě z těchto zdrojů mohou pocházet adresy pro budoucí obtěžování spamem.
5. Zřiďte si více e-mailových adres. Např. jednu pracovní, druhou pro přátele a třetí používejte pro ostatní účely. V případě jejího zahlcení je možné ji snadno změnit.
6. Dotažte se provozovatele svého e-mailu na možnost zavedení ochrany proti spamu.
7. Nešiřte adresy svých známých, například se nezapojujte do řetězových dopisů. Při hromadné korespondenci na více adresátů posílejte jejich adresy ve skryté kopii.
8. Zajímejte se o problematiku spamu. I spam se proměňuje a je žádoucí znát aktuální vývoj, některé formy mohou být pro spotřebitele přímo ohrožující („nigerijské dopisy“, výzvy k ověření údajů o účtu a platební kartě apod.).

Kontakt:
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky
tel.: 224 239 940, fax: 224 239 941 www.spotrebitele.infosos@spotrebitele.info

Sdružení obrany spotřebitelů České republiky, založené v roce 1993, je nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra v osmi krajích ČR, vydává elektronický časopis Svět spotřebitelů (www.spotrebitele.cz) i tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International.


Grafická verze tohoto článku