Econnect - zpravodajství

Tiskové zprávy

Zástupci spotřebitelů se sešli s Pavlem Teličkou

21.4.2004 - PRAHA (Sdružení obrany spotřebitelů ČR ) - Pavel Telička, nominovaný za Českou republiku do Evropské komise, v doprovodu budoucího šéfa svého kabinetu Alexandera Italianera sešel 21. dubna 2004 k hodinové schůzce s členskými organizacemi Spotřebitelského poradního výboru (SPV), který sdružuje sedm hlavních organizací hájících zájmy spotřebitelů.

Zástupci členských organizací SPV velice ocenili zájem pana komisaře Teličky o společnou schůzku, která umožnila seznámení pana komisaře s českým spotřebitelským hnutím i vzájemnou výměnu informací a názorů o aktuálních spotřebitelských problémech. „Vítáme, že právě český komisař Pavel Telička bude spolupracovat s komisařem pro ochranu zdraví a spotřebitelů Davidem Byrnem,“ zdůraznil předsedající SPV Ivan Vojtek a dodal: „Očekáváme, že to pomůže intenzivnější veřejné diskuzi o spotřebitelských otázkách a tím lepšímu seznámení spotřebitelů s jejich právy.“

České spotřebitelské hnutí se potýká s podobnými problémy jako partnerské organizace v ostatních přistupujících zemích. Jeho historie je krátká, spotřebitelé se raději vyhýbají členství v různých organizacích a rychlý rozjezd limituje nedostatek využitelných finančních zdrojů. Spotřebitelské organizace totiž pro udržení nezávislosti nesmí přijímat žádné sponzorské příspěvky či reklamu a přichází tak o významný zdroj příjmů běžný v jiných neziskových organizacích. Pro důvěryhodnost pro spotřebitele i členství v mezinárodních spotřebitelských organizacích jako je celosvětová Consumers International či evropská BEUC je však plná nezávislost podmínkou.

Přes všechny překážky české spotřebitelské hnutí hájilo zájmy spotřebitelů u řady projednávaných zákonů, výsledky srovnávacích testů upozornily na desítky nebezpečných výrobků a podařilo se dotáhnout do konce i řadu kauz, kde jednotlivé společnosti omezovaly práva spotřebitelů jako např. omezení platnosti telefonních karet Českým Telecomem, kdy spotřebitelé získali možnost vrácení karet v šestiměsíční lhůtě, zrušení vyplácení odměny za získání červeného diplomu u studentského konta Sporostudent a další. Tyto úspěchy zaznamenal i designovaný komisař Pavel Telička, když říká: „Česká republika by měla nadále podporovat nezávislé hnutí spotřebitelů, které je schopno účinně reprezentovat a hájit zájmy spotřebitelů na vnitrostátní i mezinárodní úrovni.“

Přesto však zbývá k řešení řada problémových otázek pro české spotřebitele: K změnám ve spotřebitelské legislativě v souvislosti se vstupem ČR do EU docházelo velmi rychle a spotřebitelé neznají dostatečně svá práva, a i pokud je znají, je obvykle velice obtížné se jich domoci. Řada firem využívá ne zcela korektní obchodní praktiky např. při svých prezentacích, reklamě, ale třeba i značení produktů a služeb, mění si svévolně smluvní podmínky ve smlouvách se spotřebiteli apod.

Zástupci českých spotřebitelských organizací se s panem komisařem Teličkou domluvili na další komunikaci o řešení těchto i dalších problémů, které se po vstupu ČR do EU budou úzce týkat nejen českých, ale i všech evropských spotřebitelů.


Další informace poskytnou:

Karel Pavlík, zástupce ČR v Evropské spotřebitelské poradní skupině
tel: 224 239 940, fax: 224 239 941, mobil: 603 434 747, e-mail: pavlik@spotrebitele.info

Ivan Vojtek, předsedající ve Spotřebitelském poradním výboru
tel./fax: 568 849 263, mobil: 607 282 650, e-mail: cspv@volny.cz


Grafická verze tohoto článku