Econnect - zpravodajství

Tiskové zprávy

Pražský magistrát jde nadále ve stopách Jozefa Macka

20.11.2003 - PRAHA (Oživení ) - Pražský magistrát v mnoha ohledech pokračuje ve způsobu zadávání veřejných zakázek, který byl na Odboru městského investora (OMI) běžný za bývalého šéfa Jozefa Macka. Roli v tom jistě hraje i neochota rozloučit se s tehdejšími vedoucími pracovníky, kteří kvůli prokázanému četnému chybování a porušování zákonů ztratili důvěryhodnost. Vliv Macka na současné vedení radnice dokládá i fakt, že radní po něm odmítají vymáhat trestněprávní i občanskoprávní odpovědnost za škody, jež způsobil.

Magistrát nadále porušuje zákon o zadávání veřejných zakázek tím, že zanedbává svou povinnost vyvěšovat vyhlášení veřejné soutěže i jejího vítěze na tzv. centrální adresu na internetu. Za období jednoho roku (listopad 2002 - říjen 2003) jich magistrát vyvěsil pouze 45, přičemž soutěží vyhlásil o desítky víc. O nové snaze magistrátu dodržovat zákon snad svědčí to, že téměř polovina vyvěšených soutěží spadá do období září-říjen. Vítězů vyvěsil magistrát za celý rok 11. Katastrofální situace panuje na radnicích pražských městských částí, z nichž většina nevyvěšuje vůbec žádné.

Neodvrhnutelným dědictvím se však pro magistrát staly zejména vztahy s firmami, jež si Mackův OMI najímal jako mandatáře k zadávání a kontrole průběhu veřejných zakázek. Na OMI vzniklo jakési neoficiální oddělení s názvem Zavos s.r.o. Tato firma dělala mandatáře u 60% zakázek kontrolovaných v auditu společnosti Value Added a toto bezkonkurenčně dominantní postavení si uchovává dodnes. Nadstandardní vztahy s OMI udržuje také trojice majetkově propojených firem (SIN, Urbia, Istar), které se na auditovaných zakázkách podílely dvaceti procenty. OMI znemožňuje volnou hospodářskou soutěž, protože neustále obesílá tytéž firmy. Tyto mandatářské firmy, zejména Zavos, si pak na druhé straně vytvářejí úzké vazby na stavební firmy účastnící se veřejných soutěží. Korupcí a klientelismem prorostlý stavební trh se takto v Praze dostává do mocných rukou několika málo firem. Mandatáři totiž mají neuvěřitelně širokou škálu možností, jak ovlivnit výsledek veřejné soutěže. Porušují totiž ten nejzákladnější protikorupční princip: připravují zadání veřejné zakázky, stojí u jejího udělení a následně kontrolují její plnění. To vše s laskavým svolením magistrátu!

Město sice ze zákona nemůže na mandatáře převést oprávnění rozhodovat, ovšem podklady pro rozhodování dodává městu mandatář. Ten zpracovává podklady pro vypsání veřejné soutěže, včetně vypracování popisu prací a kontrolního rozpočtu. Pak navrhne mandatář šéfovi OMI firmy k obeslání a následně sedí zástupci mandatářských firem ve výběrových komisích, jak ukázaly seznamy chybujících při udílení zakázek (zveřejněno na www.bezkorupce.cz). Při realizaci zakázky mandatáři vykonávají technický dozor, kontrolu správnosti faktur a podepisují smluvní dodatky na zálohy, vícepráce, prodlužování lhůt a odpouštění pokut… Příklad korupčního scénáře: Mandatář se dohodne se stavební firmou, že do popisu prací zahrne i takové, jež není třeba udělat. Firma poté nabídne nižší cenu a vyhraje soutěž. Provedení a fakturování prací pak kontroluje opět mandatář.

Magistrát už by měl konečně přistoupit na klasické principy prevence korupce, jaké jsou běžné v okolních zemích, a nedovolit, aby jedna osoba prováděla přípravné i kontrolní práce. Mandatáři za nemalé peníze suplují práci OMI, jednají a podepisují smlouvy jménem města, a to často na základě nedohledatelných či již před mnoha lety podepsaných plných mocí. Neexistují jasná pravidla pro jejich fungování a znepřehledňují systém odpovědností.

Tomáš Kramár Markéta Reedová
Oživení Evropští demokraté
tel.: 724 207 527 tel.: 608 710 890

Více naleznete na www.bezkorupce.cz:
Statistika a struktura mandatářů. Mandatářská firma bývalého radního Máši. Podjatost firmy Zavos v zakázce za 90 milionů. IDS už 11 let placeným mandatářem na opravu Karlova mostu: bez výsledku.


Grafická verze tohoto článku