Econnect - zpravodajství

Tiskové zprávy

Ženy a muži v médiích: Jak si (ne)rozumíme?!

25.2.2003 - PRAHA (Gender Studies ) - Gender Studies, o.p.s. uspořádalo na začátku února 2003 semináře o(re)prezentaci žen v médiích. Cyklus měl čtyři části, které blíže
analyzovaly jednotlivá média (rozhlas, televizi, časopisy a deníky) z hlediska aspektu gender a podíl žen a mužů v jejich zaměstnanecké struktuře.
Z výsledků vyplynulo:
ve vrcholném managmentu ČT jsou ženy zastoupeny v poměru 2:7
všechny významné deníky mají na svých postech šéfredaktora, ale žádnou šéfredaktorku
v čele většiny vysílacích sekcí veřejnoprávního Českého rozhlasu (11:2) stojí muži.

Lektor a lektorka tematizovali na konkrétních příkladech textů novin a časopisů, jak česká média píší o ženách, v jakých situacích je představují a jak se tento způsob liší od prezentace mužů.

Ženy v médiích jsou spojovány se vztahovostí, s rodinou a domácí sférou.
Klasickým příkladem jsou političky, které jsou vystaveny jiným hodnotícím kritériím než politici. Jsou dotazovány na manžele, děti a na
schopnost skloubit rodinný a veřejný život. Uveřejněním polonahých fotografií Petry Buzkové byl vyslán společenský signál i ostatním ženám, s čím musí počítat, když budou myslet na vysokou politiku.

Jako problém se ukázalo používání tzn. generického maskulina. Pojmy jako lékaři, učitelé, občané, voliči,. asociují spíše muže a
brání si pod daným termínem představit ženu.
Systematicky ze zpravodajství vypadává ženský element.
Tento se objevuje spíše jako oběť trestného činu.
Řada výrazů pomáhá upevňovat společenské stereotypy. Nepřesný překlad termínu "sexual harassment" jako "sexuální harašení" může evokovat něco iracionálního a legračního ("haraší mu v bedně") a snižovat tím závažnost sexuálního obtěžování jako trestného činu.

Seminář měl sloužit jako určitá zpětná vazba pro novináře a novinářky a nastínit alternativní způsoby vyjadřování. Média mají při vytváření obrazu žen a mužů nezastupitelnou úlohu. Pokud chceme odstranit z myšlení lidí genderové stereotypy, musíme je nejdříve pomoci změnit v médiích samotných.

K tomuto účelu by měla sloužit i brožurka "(Re) prezentace žen v médiích", kterou na požádání můžete získat v pdf formě či si ji vyzvednout v kanceláři Gender Studies.

Johana Jonaková
koordinatorka medialniho projektu / Media Project Coordinator
e-mail: gender.media@ecn.cz
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Gender Studies, o.p.s.
Gorazdova 20
120 00 Praha 2
tel./fax: (+420) 224 915 666
http://www.feminismus.cz


Grafická verze tohoto článku