Lidská společnost žije v prostředí vytvořeném obrovským množstvím chemických látek tj. v jakési přirozené i umělé 'chemosféře'. V asi nejrozsáhlejším registru chemických látek, Chemical Abstract Service (CAS), je zapsáno zatím více než 15 miliónů známých přírodních a člověkem syntetizovaných chemických látek. Odhaduje se, že člověk 100 000 látek používá ve větších množstvích komerčně a z nich připravuje cca 2 miliony chemických směsí (výrobků). Jen část těchto látek a výrobků je dostatečně prozkoumá na z hlediska účinků na zdraví člověka a ještě méně z hlediska vlivu na prostředí.
S některými nově vyrobenými látkami, které byly krátkodobě pro své užitné vlastnosti masově vyráběny (DDT, PCB, freóny) a pronikly do prostředí, udělalo lidstvo velmi neblahé zkušenosti metodou 'pokusu a omylu'. Princip primární obezřetnosti nabádá, aby člověk zacházel s novými chemickými látkami daleko uvážlivěji a již používané látky prověřil, a některé z nich omezil, nebo vyloučil z užívání.
SCHEMATICKÁ PYRAMIDA PRO MANAGEMENT CHEMICKÝCH LÁTEK bez směsí typu léky | |
Řádové počty látek | |
Látky zpoplatňované | 10 ** |
Látky regulované (omezované, zakázané) | 100 *** |
Látky evidované (RUPZL, mezinárodní doprava) | 1 000 ***** |
Podrobně popsané látky (např. registr IRPTC) | 10 000 ****** |
Protestované látky (registry RTEC, HSDB) | 100 000 ******* |
Používané látky ve směsích | 1 000 000 ********* |
Počet známých látek (registr CAS) | 10 000 000 ********** |
Pro sestavení základního seznamu látek pro systém RUPZL lze využít řadu faktografických databází budovaných mezinárodními organizacemi (např. IPCS-IRPTC, OECD-EXICHEM, EU-EINECS) a kompilované vetšinou komerčními subjekty (Hommel, Micromedex, Silver Platter).
V obecnosti lze říci, že seznamy látek uváděných ve stávajících předpisech byly profilovány z jiných důvodů hledisek (skupiny látek, analytické důvody) a látky nepředstavují dobrý a vnitřně kompatibilní soubor, který by mohl být využit bez kritické revize jako základ pro systém RUPZL. Proto je účelné vycházet při sestavování seznamu látek prioritně z mezinárodních registrů látek (OECD, EU, IRPTC apod.) a zkoumat průnik a doplňky s našimi seznamy.
Existuje řada národních i mezinárodních programů, ve kterých jsou škodliviny monitorovány resp. regulovány. Např. v rámci 'Konvence o dálkovém přeshraničním transportu znečištění' v programu na Perzistentní Organické Polutanty (POPs) je vytipováno více než 50 sledovaných látek, které by měl seznam RUPZL reflektovat.
17 prioritních látek vybraných pro redukci o 33% resp. 50%
TRI Executive Summary 1994 |
V současnosti byly mezinárodní seznamy látek analyzovány zatím nejlépe v projektu SunSet Project (SSP), jehož nositelem je švédský státní chemický inspektorát KEMI (KEMI, 1994: Chemical Substances Lists; a Guide to the Lists Used in the Swedish Sunset Project, Report No. 10/94, The Swedish National Chemical Inspectorate, Solna, Sweden). Projekt SSP byl prezentován na workshopu OECD v Ottawě v červnu 1994 a přístup použitý v tomto projektu byl v dokumentu OECD doporučen jako jeden z vhodných způsobů vypracování seznamů sledovaných látek pro potřeby státních systémů RUPZL.
V první fázi projektu SSP bylo shromážděno 70 existujících seznamů látek, které byly vypracovány ve Švédsku, Finsku, Holandsku, Dánsku, Německu, Británii, Norsku, USA, Kanadě, Japonsku, dále různými mezinárodními organizacemi (WHO, IPCS, UN ECE, UNEP, EEC, OECD apod. Tak vznikla základní databáze o přibližně 7000 látkách, které byly dále selektovány tak, aby látky v nich uvedené měly alespoň jeden nebezpečný faktor (vlastnost), tj aby byly
Chemické látky byly posuzovány ve dvou krocích.
Pro další užší výběr v SSP bylo použito skórování nebezpečných vlastností jednotlivých látek a hodnocení potenciálu expozice. Podle dosaženého skóre bylo v druhém kroku vybráno prvních 100 látek. Ve třetí fázi budou sesbírany všechny dostupné informace o vlastnostech těchto vybraných sto látek a seznam bude podroben velice pečlivému hodnocení s cílem vybrat chemické látky, na které bude zaostřena pozornost a aktivity na snižování rizika ve Švédsku.
Při sestavování seznamu znečišťujících látek pro potřeby českého systému RUPZL byl převzat seznam 500 látek projektu SSP jako výchozí soubor látek uváděných v cca 70 různých státních a mezinárodních programech a seznamech regulovaných látek. Do návrhu seznamu RUPZL byly přidány látky z rozšířených registrů RUPZL v USA a Kanadě (TRI a NPRI), které představují směr vývoje fungujících systémů RUPZL v nejbližší budoucnosti.
Popsaným způsobem byl navržen základní seznam látek, které jsou pokládány za prioritní v systémech RUPZL. Takto zkompilovaný seznam byl doplněn o látky sledované a/nebo regulované v domácích podmínkách. Seznam látek s NPK-P představuje pravděpodobně nejširší tuzemský seznam chemických toxikologicky významných látek, které však asi nebudou z hlediska velkoobjemovosti významné pro tuzemský systém RUPZL.
Pragmaticky lze říci, že není tak podstatné, zda základní seznam systému RUPZL bude mít 100, 500 nebo 1000 látek, protože povinnost ohlašovatelů pro tyto látky poskytovat údaje bude dána ještě dalšími kritérii (jako počet zaměstnanců a množství zpracovávaných látek). Množstevní kritérium se bude postupně zpřísňovat. Ze zkušeností z USA vyplývá, že v průměru podniky na základě těchto omezujících podmínek hlásí z jednoho podniku v průměru 5 látek.
Návrh seznamu látek pro RUPZL má pracovní charakter a v budoucnosti bude docházet k jeho obměnám. Změny v seznamu by měly být prováděny na základě transparentně zvolených kritérií, která by měla být jednoznačně určena. Pokud bude prokázáno, že daná látka splní navržená kritéria, bude zařazena na seznam. Naopak, v případě, že se prokáže, že látka na seznamu již nesplňuje stanovená kritéria, bude ze seznamu vyloučena a nebude sloužit pro systém RUPZL.
Při sestavování seznamu na základě vědeckého posouzení skupiny odborníků se zvažuje, zda:
Jako příklad uvádíme zvolené limity pro regulaci látek v Kanadě. V červnu roku 1991 začalo Ministerstvo životního prostředí kanadské provincie Ontario práce na sestavení seznamu látek, u kterých potenciálně připadá v úvahu zákaz výroby, postupné odstraňování z oběhu (phasing-out), nebo u nichž je nutná redukce rizik, omezení používání nebo snížení úniků do prostředí. Výsledkem tohoto úsilí byly:
Látka je považována za perzistentní, jestliže je její poločas rozkladu ve vzduch, vodě, sedimentu nebo půdě vyšší než 50 dní. Náhradou za sediment může být kal (aktivovaný kal). Kovy jsou považovány za perzistentní ve všech médiích. Limitní hodnota 50-ti dnů je založena na definici perzistence (poločas delší než 8 týdnů) jak je používána v Kanadě.
Látka vykazuje bioakumulaci, jestliže bioakumulační faktor (BCF - bioconcentration factor) je vyšší než 500 nebo jestliže rozdělovací koeficient oktanol-voda tj. log(Kow) je vyšší než 4. Tyto limitní hodnoty jsou zvoleny podle kritérií k sestavení seznamu prioritních znečišťujících látek v programu monitorování vypouštěného znečištění v provincii Ontario (Ontario Effluent Monitoring Priority Pollutants List).
Látka je zařazena na seznam jako toxická, jestliže je karcinogenem pro člověka nebo zvíře nebo jestliže spadá mezi 10-15% látek, které mají dostatečný potenciál negativních efektů tj. vykazují akutní toxicitu, chronickou a subchronickou toxicitu (včetně fytotoxicity) a vykazují teratogenní efekty. Konkrétní limity jsou zvoleny následovně:
Látka je považována pro daný účel za toxickou jestliže:
LC50 na vodní živočichy je | 0.1 mg/l |
orální LC50 je | 0.5 mg/kg |
nebo dermální LD50 je | 0.5 mg/kg |
inhalační LC50 je | 1.5 mg/m3. |
Pro vodní živočichy (při testech na více druzích) je látka považována za toxickou, jestliže má
EC50 | 0.02 mg/l |
MATC | 0.002 mg/l |
NOAC | 0.0002 mg/l |
Látka je zařazena na seznam jako teratogen, jestliže má teratogenní efekt na plod při expozici matky dávce 0.1 mg/kg/den (nebo odpovídající inhalační nebo dermální dávce) bez zjevných toxických účinků látky na matku.
Látka je zařazena na seznam jako karcinogen, jestliže má podle IARC nebo US.EPA karcinogenní účinky na člověka nebo zvíře tj. jestliže je podle IARC hodnocena jako karcinogen skupiny 1, 2A, 2B nebo podle US.EPA jako karcinogen skupiny A, B1, B2.
CELKOVÉ SNÍŽENÍ ÚNIKŮ CHEMICKÝCH LÁTEK 1988 - 1993 | |
---|---|
10 látek s největším snížením objemu úniků | Procenta |
Síran amonný | -98.0 |
Kyselina chlorovodíková | -53.1 |
Toluen | -40.4 |
1,1,1-Trichloretan | -64.3 |
Aceton | -39.4 |
Methanol | -26.9 |
Dichlormethan | -50.0 |
Chlór | -46.0 |
Freón 113 | -86.1 |
Methyletyl keton | -39.2 |
Celkové snížení (-677 001 tun) | -58.0% |
CELKOVÉ ZVÝŠENÍ ÚNIKŮ CHEMICKÝCH LÁTEK 1988 - 1993 | |
---|---|
10 látek s největším snížením objemu úniků | Procenta |
Kyselina fosforečná | 20.0 |
Sloučeniny mědi | 43.4 |
Etylbenzen | 36.8 |
Čpavek | 0.8 |
1,2,4-Trimethylbenzen | 50.6 |
Acetamid | - |
Methyl tercbytyl ether | 50.6 |
Methylenbis(fenylisokyanát) | 304.9 |
Decabromofenyl oxid | 1269.3 |
Celkový nárůst (+28 831 tun) | + 11.0% |