Křesťané zasvěcovali své kostely a kaple, postavené na dávných kultovních místech, svatému Michaelovi, mýtickému bojovníku s draky. Prastaré "siločáry", odpovídající telurickým proudům, se zde nazývají "dračí cesty", příkop v Avebury nese název "Dračí příkop". Megalitický komplex v Avebury svým původním tvarem připomíná svíjející se hady a zcela evidentně byl místem, kde se lidé spojovali se silami země a nebes. Jedním z prvních badatelů, zabývajících se tímto komplexem, byl svobodný zednář a historik William Stukeley, pozoruhodná osobnost 18. století: "Zlatý chrám Šalamounův zmizel, zanikly pyšné stavby jako babylonský Belus, chrám Diany v Efesu, chrám Vulkánu v Egyptě. Avšak komplex v Avebury, ačkoliv je starší než všechny z nich, byl ještě před několika málo lety nepoškozen. To Druidové ho vybudovali jako posvátnou krajinu na akupunkturním bodě Země." Také některé významné poutní stezky probíhají podél silných telurických proudů.
Troška nebe prospěje víře
Na mnoha posvátných místech s výrazným telurickým působením vznikly svatyně, kde druidové uctívali černou Madonu, Matku Země. Po staletích na nich vyrostly gotické katedrály - středověké "asklépiony" - zaplavované blahodárným fluidem, jak tomu je například v Chartres (viz foto i na obálce, kde se pozitivní působení ještě zvyšuje procházením labyrintu, pocházejícím z roku 1220). Od nepaměti se na takových místech shromažďovaly davy poutníků, aby využily ke svému prospěchu dary Matky Země. Katedrála je koncipována tak, aby uvedla člověka do stavu proniknutí božstvím. Je to nástroj přímého duchovního účinku, jenž dokáže lidi přetvářet a měnit. Člověk je v ní zaplaven nejen vlivy telurickými, ale i nebeskými, zvukovými i vizuálními (alchymistické vitráže). Promyšlené meandry labyrintu, kterým se má člověk naboso rituálně projít, umožňují poutníkům "nové zrození", stav vyššího lidství. Podniknutí pouti je terapií a zasvěcením, ale i symbolem pozvednutí člověka.
Zdeněk KRUŠINA