6 Nedostatek informací nebo zahlcení informacemi?



Uživatelé a jejich potřeby

Mnohé informační systémy jsou zřízené pro omezený počet skupin uživatelů. Systém RUPZL vycházející z principu 'práva vědět' se od nich liší tím, že zpřístupňuje témeř všechny své informace širokému spektru zájemců, kteří mají různé požadavky. Údaje v systému RUPZL nejsou plánované pro určitou skupinu vědců, pracovníků vlády, podnikatele, a nebo pracovníky odpadového hospodářství. Nejsou primárně navrženy jen pro inspektory nebo právníky, kontrolující dodržování předpisů. Uvedené skupiny uživatelů jsou jen některé z množiny potenciálních zájemců. Přímým cílem, pro který mají být data v systému RUPZL navrženy a sbírány jsou spíše zpřístupnění veřejnosti a aktivní rozšiřování informací. Tento přístup se také liší od zveřejňování jiných existujících vládních informací, kde uživatel musí zjistit druh údajů, které potřebuje, a potom speciální žádostí požádat o jejich vydání.



"Právo vědět není právo vědět, když víš, kde máš hledat, když víš, jak si máš položit technickou otázku. Právo vědět by mělo být chápáno jako občanský a nebo veřejný servis ze strany zákonodárců, který by měl být zajištěn ve velmi jednoduché formě tak, aby občané mohli fakticky své 'právo vědět' realizovat. Jakmile se údaje stanou dostupné, má každý právo je analyzovat ze svého pohledu a pro svoje vlastní potřeby".

Zástupci z Velké Británie na setkání o systémech RUPZL ve Vídni v listopadu v 1991



V době, když byl TRI v USA prvně zaveden, byla velice často diskutována otázka, zda veřejnost bude rozumět těmto údajům a zda nebude docházet k jejich zneužití. Ukázalo se, že tato otázka je méně podstatná. Nejdůležitější bylo, že veřejný charakter údajů přiměl průmyslové společnosti a producenty, aby podstatně snížili svoje vypouštění. Současně bylo umožněno mnohým jiným použití údajů TRI na mimořádně široký rozsah účelů, včetně vzdělávání veřejnosti. Ve zpětném hodnocení můžeme říci, že právě jednoduchá dostupnost údajů v strukturalizované formě se stala klíčovým faktorem mimořádného úspěchu TRI v USA.



6.1 Potenciální uživatelé

V USA byl prováděn před spuštěním systému TRI průzkum potenciálních uživatelů dat TRI, který měl být základem pro návrh struktury zveřejňovaných informací. Zjistilo se, že neexistuje 'homogenní' malá skupina uživatelů, ale spíš dlouhý seznam různých typů uživatelů. EPA USA zjistila, že bude potřebné rozdělovat data v širokém spektru nejrůznějších výstupů, aby bylo vyhověno všem potřebám uživatelů, a aby další uživatelé mohli analyzovat údaje podle svých potřeb.

Nedávné výzkumy zjistily, že nejčastější zájem zástupců průmyslu byl zaměřen na snižování množství produkovaných odpadů (58%), na vzdělávání občanů (55%) a sestavování popisu firem (53%). Zástupci veřejnosti použili data TRI na vynucení změny v podnicích (84%), na vzdělávání občanů (79%) a na "lobbying" (75%). Státy používají údaje pro potřeby vydávání povolení (64%), na snižování množství produkovaných odpadů (48%) a na porovnávání podobných výrobních zařízení (41%).

Rozsah použití údajů TRI předčil všechna očekávání. Po prvém zveřejnění výsledků z TRI v USA provedli pracovníci HRI dotazníkový průzkum s otázkami:

Nejdůležitějším zjištěním průzkumu byla značná variabilita potenciálních uživatelů i způsobu použití dat. Výsledky průzkumu byly v posledních pěti letech opakovaně potvrzeny. Sbírané údaje musí být lehce dostupné pro různé typy použití a jejích potenciální efektivnost by byla značně redukována, pokud by byly přístupné jenom omezené skupině uživatelů. Potenciální uživatelé se rozdělují do různých specifických skupin a mají různé potřeby.


Pracovníci v rozhodovacím procesu
Výzkumní pracovníci

Vybírají standardní údaje potřebné na podporu výzkumu vztahu použití a úniků toxických chemikálií k jiným otázkám, jako sociálně ekonomickým faktorům, výskytu zdravotních a ekologických problémů


Pracovníci havarijních služeb

Poskytují informace pro oddělení požárníků, pro centra kontroly zamoření a jiným nouzovým pracovníkům v oblasti chemických látek, které se vyskytují v komunitách. Ukazuje se to být užitečné jak pro programy prevence tak odstraňování následků


Zástupci průmyslu
Investoři

Hodnotí a porovnávají provozy podniků a jejich dopad na životní prostředí


Zaměstnanci podniků

Získávají informace o toxických chemikáliích přítomných a vypouštěných z jejich pracovního prostředí


Občané
Pracovníci masmedií




Zástupci průmyslu
Experti a legislativci Podobný průzkum potřeb uživatelů byl realizován v Austrálii a na základě dosažených výsledků se předpokládá, že NPI data přinesou užitek: Jen s velice malou pravděpodobností bychom mohli předpokládat, že situace v ČR je natolik specifická, že není možné očekávat stejné efekty a přínosy i u nás.


6.2 Potřeby uživatelů

Údaje ze systému RUPZL mohou být zveřejňovány různým způsobem. Velká Británie plánuje použít svůj systém veřejného registru. Kanada předpokládá mít k dispozici přímý vstup (on-line) do registru. V USA jsou nejčastěji používanými formami zveřejňování údajů zprávy připravované v tištěné formě nevládními organizacemi nebo státními agenturami i když on-line systém též není nevýznamný. Skupiny jako tisk, místní nebo regionální správy, občanská sdružení, univerzity apod. hrají významnou úlohu pro zpřístupňování a interpretování údajů pro obyvatelstvo, které nemá zkušenosti s počítači. Zprávy vypracovávané EPA USA bývají hlavními zdroji agregovaných a analyzovaných údajů. Tyto zprávy přinášejí údaje zpracované na federální a regionální úrovni jakož i meziroční trendy.

Způsoby zpřístupňování údajů veřejnosti a příslušné prostředky je potřebné rozvinout současně s programem na zavádění systému RUPZL. V některých zemích bude on-line systém a nebo diskety základní formou zveřejňování, jiné země mohou používat jen distribuci v tištěné formě. Předpokládá se, že jednotlivé krajiny se budou lišit v rozsahu realizovaných analýz údajů. Bude to závislé především na středních skupinách jako místních úřadech, obchodních společnostech a nebo jiných skupinách zaměřených na životní prostředí.

Na základě výsledků průzkumu realizovaného pracovníky HRI bylo zjištěno, že potencionální uživatelé údajů reprezentují celé spektrum jednotlivců a institucí a že většina zjištěných potřeb může být rozdělená na 4 zřetelně rozdílné kategorie potřeb:

Každá z těchto kategorií potřeb je vázána na určitou skupinu uživatelů. Např. jednotlivci a nebo místní úřady se více zajímají o lehce získatelné kopie konkrétních hlášení z blízkých podniků, zatímco skupiny zaměřené na životní prostředí pracující na federální úrovni se víc zajímají o výsledky analýz na federální úrovni, a na on-line databáze.

Je důležité si uvědomit, že lze udělat určité generalizace potřeb nějaké skupiny, ale v žádné skupině nebyly absolutně homogenní všechny potřeby. Např. menší skupiny pracující lokálně mohou mít limitovaný přístup k počítačům a jen málo občanů potřebuje mít přístup k on-line databázím. Podobně většina uživatelů na federální a státní úrovni je vybaveny počítači, ale někteří takové vybavení neměli.



6.2.1 Tištěné kopie ohlašovacích formulářů

V absolutních číslech největší skupina uživatelů je spokojena, pokud získá tištěné kopie předkládaných formulářů tj. získá malé množství konkrétních údajů o únicích ze sledovaného podniku. Takové potřeby mají nejčastěji jednotlivci z dané lokality nebo z okresních sdružení, z místních ekologických skupin nebo z místní odborové organizace, novináři lokálních novin, obchodníci s realitami, obchodní analytici a představitelé místních úřadů.

Často tyto místní organizace nemají přímý přístup k počítačům a nebo počítačovým terminálům. Situace se však velmi rychle mění. Např. podle odhadů z počátku 90tých let v Kalifornii jen asi 20 - 30% všech místních organizací vlastnilo počítač s modemem a neměly možnoat on-line vstupu do databáze.S výjimkou map se zdá, že tyto skupiny nebudou vyžadovat ani federální ani státní údaje a ani výsledky mezipodnikových analýz.

Do jiné skupiny potenciálních uživatelů spadají místní představitelé úřadů, agentury zabývající se prodejem nemovitostí, pracovníci zabývající se vývojem krajiny a jednotlivci, kteří se zajímají o vzdálenost svého domu od nejbližšího místa, kde dochází k úniku toxických látek do životního prostředí. Tito lidé požadovali mapy úniků chemikálií, a jasnou prostorovou identifikaci podniků v jejich lokalitě.



6.2.2 Standardní analýzy na úrovni státní správy

Druhá největší skupina uživatelů údajů TRI používá syntetické výstupy z analýzy dat prováděné na úrovni státní správy (v USA federální nebo jednotlivých států). Například jeden federálně vydávaný časopis požadoval ročenku federálních TRI údajů, v které byly uvedeny významné trendy ve vývoji toxických chemikálií. Tato skupina je většinou reprezentována obyvateli, zástupci médií na federální úrovni, skupinami pracujícími na federální úrovni, státními a federálními zastupitelskými orgány, universitami, knihovnami, a odborovými svazy. Přímé kopie, informace ze specifických podniků, by tuto skupinu neuspokojily, protože již většinou mají přístup na počítač a nebo jsou propojeni on-line do databáze TRI. Tyto uživatele zajímají odpovědi na následující typické otázky:



6.2.3 Data dostupná v elektronické formě

Skupiny zaměřené na životní prostředí pracující na federální úrovni, obchodní sdružení, svazy pracovníků, masmédia na federální úrovni, státní a federální zastupitelství, universitní profesoři, konzultační firmy a mnozí občané dnes již rutinně používají počítače. Mnozí z těchto uživatelů uvedli, že by měli rádi údaje TRI na svých počítačích. Protože celá databáze se zdá příliš velká ke kapacitě pevných disků běžných personálních počítačů, (odhadem asi 150 Mb pro jeden ročník v USA) většina uživatelů by požadovala jen výňatky z databází, které by umožňovaly pro ně nejdůležitější analýzy. Mnozí uživatelé požadují údaje jen pro určité zeměpisné oblasti, daný stát, nebo jen okresy. Obchodní svazy se obvykle zajímají jen o podniky, které spadají do rozsahu jejich zájmů.

Většina uživatelů, která má zájem vlastnit TRI údaje na svých počítačích, předpokládá, že je bude analyzovat s jinými údaji, které již vlastní. Toto se vztahuje především na státní a místní zastupitelské agentury, které soustřeďují informace ze své kompetence od stejných výrobních zařízení. Některé skupiny zaměřené na životní prostředí požadují stejné služby. Například jedno regionální občanské ekologické sdružení si zřídilo rozsáhlou elektronickou databázi o únicích nebezpečných chemikálií v jejich regionu a chtělo své údaje porovnávat s údaji TRI. V jiném případě další skupina pracující na federální úrovni zřizovala databázi o vlivu podniků na životní prostředí a o dodržování předpisů podniků ve vybraném průmyslovém sektoru. Členové této skupiny potřebovali tuto databázi doplnit o TRI informace.

Uživatelé, kteří chtěli mít data z TRI databáze na svých počítačích, zdůrazňovali, že se nevyhýbají on-line přístupu do databáze TRI. Převážná většina požadavků těchto uživatelů se dá provést jedním ze čtyřech následujících výběrů:

Vzhledem na různorodost, velikosti a typy počítačů, uživatelé požadují několik různých formátů dat. Rozdíly jsou závislé především na typech používaných počítačů, na různých druzích disketových mechanik a operačních systémů.



6.2.4 Speciální on-line přístup k údajům

Přestože potřeba většiny osob a institucí může být uspokojená třemi formami získání dat TRI uvedenými výše, existují i uživatelé, kteří pro speciální analýzy vyžadují přímé on-line spojení do databáze TRI. Takové potřeby lze rozdělit do několika kategorií:

Mimo knihoven, tato skupina může být početně nejmenší a často může představovat nepravidelné uživatele TRI. Přesto se však dá předpokládat, že budou mít velkou schopnost s těmito údaji něco dělat a dále je distribuovat pro další uživatele. Např. víc osob a institucí, které byly tázány EPA, naznačilo, že mohou mít zájem přibližně jednou za rok provádět speciální analýzy. Avšak bez údajů TRI by možná nebyli schopní kvantitativní údaje v rozumném čase získat a nebo by je nezískali vůbec. Přestože tato skupina uživatelů nemusí být početná, mmohou provádět ty nejzajímavější analýzy. Takovým uživatelem může být např. legislativní tým, který připravuje uzákonění předpisu zaměřeného na ochranu životního prostředí.

Konečně byl zjištěn i malý počet uživatelů, kteří by měli zájem získat celou databázi v elektronické formě. Většinou tito uživatelé reprezentovali skupinu dodavatelů, kteří měli zájem zpřístupnit celou TRI databázi na jejich on-line databázových systémech formou servisu.



6.2.5 Jiné skutečnosti a potřeby

Byly identifikovany ještě jiné typy potřeb uživatelů s lokálními problémy i komplexními potřebami.


Pokračování