Systém PRTR v otázkách a odpovědích....

Obsah
Co znamená zkratka PRTR?
Jaké jsou cíle systému PRTR?
Jaký je praktický význam získávaných údajů systému PRTR?
Zahrnuje systém PRTR lokalizované i plošné zdroje znečištění?
Co jsou technologické výstupy a havarijní úniky?
Na které látky se vztahuje PRTR?
Jak je vytvořen a revidován seznam ohlašovaných látek?
Na kolik látek se vztahuje ohlašovací povinnost?
Kdo je povinen ohlašovat roční úhrn výstupů (úniků) a přenosů ohlašované látky?
Které obory ekonomické činnosti systém PRTR pokrývá?
Jak ohlašují velké podniky a majitelé více provozních objektů?
Jaké údaje se ohlašují?
Jak se údaje ohlašují?
Jaké údaje mohou být při ohlašování "utajeny"?
Jak se výstupy do životního prostředí měří a odhadují?
Kdo kontroluje úplnost a správnost ohlašovaných údajů?
Jaká sankční opatření má systém PRTR?
Jak je zajištěno zveřejnění výsledků?
Jaké povinnosti a práci navíc přinese zavedení systému pro vedení a zaměstnance podniků?
Jak je časově a finančně náročné zpracovat údaje pro systém PRTR?
Kdo shromažďuje a zpracovává údaje pro celý stát?
Jaké jsou náklady na zpracování a zveřejňování výsledků?
Shrnutí - co JE a co NENÍ systém PRTR?

Co znamená zkratka PRTR?

Zkratka PRTR vznikla ze slov Pollutant Release and Transfer Register. Termín Pollutant označuje látku znečišťující životní prostředí, v systému PRTR jsou míněny toxické či jinak škodlivé chemické sloučeniny. Termín Release je možné volně interpretovat jako uvolnění, únik či výstup znečišťující látky z podniku do životního prostředí. Termín Transfer označuje předávání odpadů nebo odpadních proudů k zpracování či zneškodnění jinému subjektu např. do čistírny odpadních vod, na skládku či do spalovny. Termín Register označuje systém celostátní inventarizace.

Jaké jsou cíle systému PRTR?

Základním cílem systému PRTR je shromáždit a široké skupině potenciálních uživatelů bezplatně zpřístupnit integrované informace o podílů vybraných zdrojů na znečištění v dané lokalitě. Pod integrovanými informacemi rozumíme dostatečně porovnatelné údaje o úhrnných ročních množstvích úniků a přenosů vybraných konkrétních škodlivých chemických sloučeninách (resp. vybraných skupin příbuzných sloučenin) za jednotlivé zdroje do jednotlivých médií. Do Registru PRTR se uvádějí úhrnná roční množství: uvolňovaných (Release) do životního prostředí, a to nezávisle na tom, zda jsou uvolňovány do ovzduší, vody nebo půdy předávaných (Transfer - přenos) k zneškodnění do čistíren, spaloven na skládky či jinam. Schéma látkových toků (výstupů -"úniků" a přenosů -"transferů") chemických látek v podniku a jeho okolí je uvedeno na obrázku.

Informace o transferech mimo lokalitu je důležitá pro získání komplexního přehledu o souborném zatížení oblastí a lokalit úniky škodlivých látek. Systém má sloužit i jako zdroj informací veřejnosti o tom, jaké sloučeniny vstupují do životního prostředí v okolí jejich bydliště a je tedy podpůrným systémem práva občanů na informace o životním prostředí.

Jaký je praktický význam získávaných údajů systému PRTR?

Ochrana zdraví obyvatel

Systém umožňuje posoudit příspěvky jednotlivých zdrojů škodlivých chemických látek k celkovému zatížení daného regionu nebo lokality, a tím vyhledat oblasti, v nichž emise (výstupy) mohou ohrožovat zdraví obyvatel (screening rizik).

Komplexnost výsledku

Systém umožňuje získat pro vybrané sloučeniny komplexní údaj o vstupech do vody, ovzduší, do půdy a na skládky a o předávání odpadů k zpracování a zneškodnění. To zatím neumožňují existující systémy, které jsou orientovány na jednu z těchto složek. Systém tedy umožňuje např. zjistit případy, kdy se při zpracování odpadních proudů znečišťující látka převádí z jedné složky životního prostředí do druhé.

Porovnání zdrojů

Celostátní přehled o vstupech látky umožňuje se soustředit na nejvýznamnější zdroje, jejichž omezení může rozhodujícím způsobem snížit celkové uvolňované množství.

Sledování trendů

Časové řady ročních hlášení umožňují sledování trendů, a to ať již národních (celostátních), regionálních, odvětvových atd. PRTR může sloužit jako významný indikátor efektivnosti státní, regionální, místní či podnikové ekologické politiky či managementu.

Mezinárodní význam

Získané údaje jsou základem pro mezinárodní jednání o ochraně životního prostředí. Vývoj v této oblasti naznačuje, že znalost údajů, které poskytuje zavedení systému bude nutností. Když nebude systém zaveden, bude nutné získat podobné údaje jiným způsobem.

Zefektivnění hospodaření podniku

Nutnost zpracování inventury materiálových toků vede podniky k omezování ztrát surovin, ke hledání vnitřních rezerv, ke změnám v technologiích i organizaci výroby. Tato opatření ze skupiny tzv. čistší produkce (CP) jsou mnohem efektivnější než často drahá investice do koncových (end-of-pipe) technologii. Systém PRTR podniku direktivně nestanovuje zda a o kolik by měl snížit zátěž prostředí ale naopak umožňuje nalézt nejefektivnější investici do omezení či prevence znečištění. Např. u amerických podniků byl při hodnocení dopadů zavedení PRTR (v USA známého jako TRI - Toxic Release Inventory) konstatován růst jejich konkurenceschopnosti. Řada podniku se přihlásila do dobrovolných programů snížení úniků vybraných látek o 33 resp. 50% (Program 33/50 - viz WWW.EPA.GOV).

Podpora zavádění moderních technologií a tzv. čistší produkce (CP)

Existence PRTR ve středně a dlouhodobé perspektivě podporuje zavádění moderních technologií citlivějších k ŽP. Sledování materiálových toků (vstupy - výstupy) je také základním předpokladem pro rozvoj programů čistší produkce (CP).

Zahrnuje systém PRTR lokalizované i plošné zdroje znečištění?

Systém je zaměřen na tzv. lokalizované, především technologické (permanentní, pravidelné a trvalé) zdroje znečišťujících výstupů škodlivin. Pojem lokalizovaný (nepohyblivý, bodový) zdroj uvolňování škodlivých látek do životního prostředí označuje výrobnu, provozovnu či jiný objekt, v němž se vyrábějí nebo používají chemické látky, jehož poloha je neměnná, a může tedy být uvedena současně s údaji o ročním úhrnu výstupů škodlivé látky. Jiným typem zdrojů jsou zdroje plošné, tvořené např. exhalacemi z automobilů, používáním prostředků proti hmyzu a plevelu v zemědělství, používáním čisticích prostředků v domácnostech. Na tyto zdroje se systém PRTR nevztahuje.

Co jsou technologické výstupy a havarijní úniky?

Za technologické výstupy jsou označeny zdroje uvolňování škodlivých látek, které jsou spojeny s normálním (nehavarijním) technologickým provozem daného objektu, jsou tedy trvalé. Jsou tvořeny odpadními proudy, látkami unášenými v odpadních plynech, odpadních vodách, v odpadu vyváženém na skládky a do spaloven, i přenosem znečišťujících látek do výrobků.

Odlišným zdrojem úniků látek jsou úniky havarijní, při nichž látky zatěžují životní prostředí nárazově a nahodile, neplánovaně Havarijní úniky jsou také ohlašovány, jejich sledování není však hlavním cílem systému, ale jen cílem podružným. Pro sledování havarijních úniků látek jsou provozovány i jiné systémy.

Na které látky se vztahuje PRTR?

Systém se vztahuje na vybrané chemické sloučeniny, o nichž je známo, že mohou mít po vstupu do životního prostředí škodlivé účinky. Systém je zaměřen na jednotlivé chemické sloučeniny proto, aby byly výsledky o uvolňování dané sloučeniny do jednotlivých složek životního prostředí pokud možno vzájemně srovnatelné. Sloučenina podléhá ohlašovací povinnosti nezávisle na formě, v jaké je v objektu přítomna a nezávisle na formě, např. je-li koncentrovaná nebo zředěná a nezávisle na tom, do jaké složky životního prostředí vstupuje, např. na tom zda přechází do ovzduší, do vody či do půdy.

Seznam látek, na něž se ohlašování vztahuje je významným parametrem PRTR. Skupina ohlašovaných látek je dynamický systém, které se v čase vyvíjí (některé látky jsou do něj nově zařazovány, jiné mohou být vyřazeny).

Jak je vytvořen a revidován seznam ohlašovaných látek?

Právo navrhnout zařazení do seznamu či vyřazení látky ze seznamu má prakticky kdokoli Sloučeniny podléhající ohlašovací povinnosti jsou hodnoceny a vybrány odborníky na základě objektivních kritérií do základního výchozího seznamu systému PRTR. Vedle sloučenin mohou být položkou seznamu i skupiny příbuzných sloučenin, např. skupinu mohou tvořit soli jednoho toxického kovu (např. sloučeniny rtuti), nebo směs isomerů či derivátů jedné základní sloučeniny (např. nitrofenoly).

Konečné rozhodnutí o zařazení látky na seznam je však rozhodnutí politické a seznam látek je na daný ohlašovací rok oznámen např. vyhláškou či zákonem).

Na kolik látek se vztahuje ohlašovací povinnost?

Počet sledovaných látek (sloučenin a skupin sloučenin)v definičním seznamu systému PRTR se v různých zemích liší, pohybuje se zhruba mezi 150 až 650. Jednotliví běžní znečišťovatelé podávají hlášení k řádově menšímu počtu látek (v průměru jeden podnik hlásí informace o 1-5 látkách).

Kdo je povinen ohlašovat roční úhrn výstupů (úniků) a přenosů ohlašované látky?

Registr PRTR omezuje ohlašovací povinnost jen na objekty s větším oběhem dané sloučeniny. Kvantitativním kritériem je např. roční obrat látky. Ohlašovací povinnost mají právnické osoby, které ve svém objektu (výrobně, provozovně) vyrábějí více než 10 tun nebo používají více než 5 tun ročně. Znečišťovatel ohlašuje výstupy a přenosy za každou látku ze seznamu splňující tato kvantitativní kritéria.

Které obory ekonomické činnosti systém PRTR pokrývá?

Systém PRTR nediferencuje mezi jednotlivými obory ekonomické činnosti a měl by pokrýt všechny objekty, v nichž je látka vyráběna či užívána v nadlimitním množství. Úvahy o postupném zavádění v jednotlivých sektorech hospodářství argumentují výhodou např. v plynulém pozvolném náběhu ohlašování kupř. v sektorech u nichž se někdy deklaruje jejich lepší metodická připravenost. Z hlediska možných zdravotních a ekologických rizik je však těžko možné objektivně stanovit “žebříček”, na základě něhož by jednotlivá odvětví do PRTR byla či nebyla zařazena. Tato diskuse na druhou stranu otvírá prostor lobování nejrůznějších nátlakových zájmových skupiny. které budou pro své “klienty” vyžadovat neoprávněné výhody. Z toto skutečností mají průkopnické státy PRTR (např. USA) dostatek negativních zkušeností.

Ohlašování by tedy zásadně mělo být regulováno objektivními kritérii (nadlimitní výroby či užití stanovených látek), nikoli však příslušností podniků k jistému oboru ekonomické činnosti.

Jak ohlašují velké podniky a majitelé více provozních objektů?

Ohlašující jednotkou je každá individuální výrobna a nikoliv výrobní společnost jako celek. Velcí výrobci musí ohlašovat pro každou výrobnu používající některou z látek v nadkritickém množství zvlášť s uvedením její polohy.

Systém sleduje dva cíle: jednak získat informace o geografickém rozložení vstupů sledovaných sloučenin do životního prostředí ve státě, a jednak vytvářet podmínky pro to, aby technici a vedoucí výroben vyhledávali cesty, jimiž vystupují zpracovávané látky do životního prostředí a hodnotili jejich významnost. Zkušenost se systémem ukazuje, že od nalezení únikové cesty je zpravidla blízko k omezení úniku.

Jaké údaje se ohlašují?

Ohlašované údaje musí umožnit jasnou identifikaci znečišťovatele, konkrétní látky, zatíženého média, místa výstupů, a musí být doplněna dalšími údaji usnadňujícími agregaci dat (identifikace sektoru průmyslu pomocí odvětvové klasifikace ekonomických činnosti OKEČ)

Ohlašované údaje je účelné rozdělit do těchto skupin:

Jak se údaje ohlašují?

K ohlašování jsou používány ohlašovací formuláře, které mohou mít formu tištěnou (formulář na papíru) nebo elektronickou (formulář na disketě nebo na elektronické síti WWW), případně je možné používat obě formy souběžně, kdy si ohlašovatel vybere formu, která mu lépe vyhovuje.

Jaké údaje mohou být při ohlašování "utajeny"?

Ohlašovatel má právo požádat o utajení identifikace konkrétní látky, pokud prokáže že informace je citlivá z hlediska ochrany výrobního postupu. Nemůže však požádat o výjimku z povinnosti ohlašovat. Utajení se nemůže vztahovat na údaj o výstupech látky do životního prostředí, ale týká se jen dalších údajů, např. zpracovávaného množství či zádrže látky ve výrobně. Zkušenosti z jiných zemí dokazují, že výrobci žádají o utajení údajů jen zcela výjimečně. Ve výstupech z registru PRTR pro veřejnost je uvedeno náhradní jméno látky.

Před odstartování PRTR obvykle panují mezi ohlašovateli značné obavy, z čehož vyplývají přemrštěná nároky na možnosti utajení dat. Zahraniční zkušenosti ukazují, že podíl žádostí o utajení se v různých systémech pohybuje řádově v desetinách procenta až desetinách promile podávaných hlášení.

Jak se výstupy do životního prostředí měří a odhadují?

Na postup zjišťování množství, která vystupují z výrobny do životního prostředí neexistuje jednotný návod. Existuje však již odborná literatura věnovaná zjišťování a snižování úniků látek z výroben. Při zavádění systému se počítá s vytvořením konzultačních center (např. podniků), na která by se mohli ohlašovatelé obracet s žádostí o metodickou pomoc.

Některé výstupní proudy je možné hodnotit zpracováním bilance dané látky ve výrobně. Např. používá-li se ve výrobně nátěrová hmota obsahující těkavou sledovanou sloučeninu, aniž je použito zachycovací zařízení, uniká prakticky veškerá sloučenina z hmoty do ovzduší. Výstup je možné odvodit od spotřebovaného množství. Některé výstupy je možné hodnotit na základě monitorování. Např. měřením průtoku proudu odpadního plynu nebo vody a koncentrace sledované látky v něm. Pro některé výstupy je nutné použít jen kvalifikovaných technických odhadů, např. pro manipulační ztráty. Systém použití kvalifikovaných odhadů připouští. Pro řadu technologii jsou v reglementech výrobci technologii uvedeny specifické emisní faktory, podle kterých je možné odhadnout technologické výstupy (úniky) ze zařízení.

Kdo kontroluje úplnost a správnost ohlašovaných údajů?

Součástí systému PRTR je několik mechanismu kontroly kvality ohlášených údajů. Instituce pověřená centrálním zpracováním výsledků pro celý stát ("Centrum systému PRTR") má za úkol při zpracování a sumarizaci výsledků kontrolovat, zda je vyplnění ohlašovacích formulářů úplné, zda v ohlašovacím formuláři nejsou omyly, hrubé chyby, chybně uvedené rozměry a jednotky. V případě pochyb projedná údaje s ohlašovatelem.

Další pověřená instituce (např. ČIŽP) jednak na základě svých vlastních znalostí a šetření racionálně kontroluje, zda ohlašované údaje jsou pravdivé, přitom vychází z dostupných údajů a nemusí měřit ve výrobnách údaje o výstupech sledovaných sloučenin. Vedle této "státní" kontroly má každý právo podat pověřené instituci podnět ke kontrole pravdivosti ohlášených dat do registru PRTR.

Zveřejňování výsledků vyvíjí morální tlak na ohlašovatele, aby k ohlašování přistupovali zodpovědně. Zpřístupnění dat PRTR veřejnosti umožňuje, aby data posoudili např. i odborníci konkurenčních firem, vysokoškolských pracovišť či nevládních organizací, kteří mohou své závěry samozřejmě publikovat či poskytnout pověřené instituci a podat podnět k provedení kontroly.

Jaká sankční opatření má systém PRTR?

Sankcionováno je pouze nesplnění ohlašovací povinnosti či uvedení zkreslených, nesprávných údajů. Např. opožděné ohlášení údajů, nebo neodstranění chybných hlášení je sankcionováno, přičemž finanční sankci za zkreslení či podání nepravdivých informací nese konkrétní fyzická osoba. Naproti tomu není systém PRTR spojen s žádnými represivními ekonomickými opatřeními jako jsou např. pokuty za překročení limitů či poplatky za vypouštění škodlivých látek.

Jak je zajištěno zveřejnění výsledků?

Údaje z registru PRTR jsou přístupné bezplatně veřejnosti. Pravidelně bývají zveřejňovány v knižní ročence rozesílané do veřejných knihoven a stále častěji jsou dostupné v elektronické formě (na disketách, CD-ROM) a stále více na Internetu. Ročenka má formu úvodní zprávy a tabelárních údajů o místech vstupů a ročních úhrnech výstupů pro všechny ohlašované látky. Přehledy údajů v tištěné a elektronické formě jsou k dispozici v knihovnách a ve státních úřadech a institucích.

Součástí práce Centra PRTR je pravidelné pořádání tiskových konferencí, na níž jsou i vyhlašováni největší znečišťovatelé, hodnoceny trendy, chváleny firmy, které snížily výstupy, atd.

Výsledky jsou v elektronické formě přístupné na INTERNETU jako stránka PRTR a řada organizací zveřejňuje analýzy a studie provedené z těchto primárních údajů.

Výsledné údaje jsou součástí modelů pro odhady rizik pro danou lokalitu a pro snazší práci jsou zpracovávány jako logická vrstva do Geografických informačních systémů (GIS).

Jaké povinnosti a práci přinese zavedení systému pro vedení a zaměstnance podniků?

Po zavedení systému budou musit plnit vedoucí a techničtí zaměstnanci výroben, provozoven, plníren a jiných technických objektů tyto povinnosti:

Jak je časově a finančně náročné zpracovat údaje pro systém PRTR?

Zkušenosti s provozováním PRTR hovoří o to, že časová náročnost pro ohlašovatele představuje řádově několik desítek člověko-hodin práce při průměrném ohlašovaní úniků a přenosů 5 látek. Při úvaze o spotřebě pracovní doby a nákladech na získání potřebných údajů je účelné si uvědomit, že “neproduktové” výstupy představují v mnoha případech ztráty hodnotných látek. Vyhledávání cest těchto ztrát by tedy mělo být důležitou součástí běžné technické práce zaměstnanců výroben. Zkušenosti získané při projektech zaměřených na vyhledávání a hodnocení úniků těkavých organických látek v některých rafinériích prokázaly, že výsledkem bylo nejen snížení ztrát, ale i úspory surovin a produktů a významná finanční úspora.

Kdo shromažďuje a zpracovává údaje pro celý stát?

Zpracováním výsledků, jejich převedením do celostátní databáze a do formy vhodné pro využití je pověřeno pracoviště Centrum systému PRTR, které je financované ze státních prostředků. Centrum PRTR vykonává řadu činností při zavádění systému, sběru a zpracování údajů zveřejňování údajů, např. při:

zavádění systému:

vedení systému a zpracování ročních údajů:

Zveřejňování údajů:

Jaké jsou náklady na zpracování a zveřejňování výsledků?

Zkušenosti ze států, kde již systém zaveden, vedou k těmto závěrům:

Značné vynaložení práce a finančních prostředků si vyžádá příprava a zavedení systému:

Náklady pravidelného provozu po zavedení systému jsou relativně malé:

Pro vedení a uchovávání databází a zpracování výsledků postačuje výkonný osobní počítač. Manuální práci je možné ušetřit tím, že jsou použity ohlašovací formuláře v elektronické formě nebo ohlašování výsledků pomoci formulářů na Internetu.

Náklady na zveřejnění výsledků jsou závislé na formě zveřejnění:

Sestavení samotného textu je relativně laciné, pokud je k dispozici software pro automatický převod údajů z databáze výsledků do zveřejňovaného textu. Nejdražší je patrně knižní vydávání výsledků, elektronická forma, např. na disketě, CD ROM či na elektronické síti může být lacinější.

Shrnutí - co JE a co NENÍ systém PRTR?

CO JE PRTR?

CO NENÍ PRTR?

Systém PRTR je systém orientovaný na identifikaci nebezpečí (hazard based system), tj popis potenciálu nebezpečí jako jedné komponenty managementu rizik

PRTR umožňuje plošný "screening rizik"

PRTR není primárně orientovaný na hodnocení rizik (risk based system). Hodnocení rizik se opírá o přesnější měření (monitoring) konkrétní situace v okolí konkrétního zdroje rizika (závodu)

Do PRTR ohlašují podniky údaje, bez ohledu zda splňují i překračují nějaké jiné vyhlášené limity, (emisní limity, vypouštění, expoziční )

PRTR není tradiční informační nástroj dozoru, který slouží pro vyhlašování lokálních imisních limitů, a sledování dodržování "limitů"

PRTR eviduje kumulovaná množství látek látkových toků do prostředí za rok (roční úhrn neslouží k detailnímu popisu celého chodu emisí, krátkodobých epizod), PRTR eviduje množství z havarijních úniků

PRTR neeviduje jako tradiční systémy jemnější časové řady dat (hodinové denní, měsíční, sezónní úhrny)

PRTR neslouží jako specielní registry bezpečnostnímu managementu závodu (prevence havárií, analýzy příčin atd.)

PRTR je ekonomicky "neutrální" (nezavádí nové poplatky za vypouštění )

PRTR Některé informační systémy dozoru jsou určeny k vyměření poplatku za znečištění ovzduší, vypouštění vod

Údaje do PRTR jsou vytvářeny samotným znečišťovatelem (náklady nese ohlašovatel) a jsou externě kontrolovány

PRTR se neopírá jako některé informační systémy dozoru o měření nezávislou stranou, vlastní měření orgánů dozoru atd.

PRTR je "měkký" dozorový nástroj, který funguje na principu morálního tlaku veřejnosti na podnik. - zároveň proces přípravy dat přímo stimuluje pozornost vedení podniku otázkám velikosti znečištění a ztrát surovin

PRTR není represivní dozorový nástroj s pokutami a zákazy. Inspekce a jiné organy dozoru používají informace "ex-post" k identifikaci "horkých míst" s kumulací rizik, plánování kontrol, vyhodnocení dobrovolných programů a pod.

PRTR integruje stávající informace, doplňuje je novými identifikačními údaji. Kde je to možné, PRTR využívá již zavedených podnikových evidencí

PRTR nevytváří zbytečné duplicity ke stávajícím informačním systémům, povinnost hlásit data do systému PRTR nezbavuje povinnosti hlásit data do jiných registrů

PRTR identifikuje chemická individua

(pomocí čísla CAS)

Jiné starší registry užívají i nepřesně definované skupiny látek a směsí (např. POPs, VOCs, BSK5, NL

PRTR identifikuje konkrétní fyzické místo zdroje i v rámci jednoho právního subjektu podniku

Tradiční systémy často sledují znečištění za celou právnickou jednotku (agregace dat)

PRTR sleduje jednotným způsobem množství látky ve všech složkách "kompartmentech": (ovzduší, voda půda, transfery na jiné subjekty)

Tradiční systémy mají často vzájemně nekompatibilní strukturu evidovaných dat (různé položky, jednotky, různé systémy sběru a zpracování dat), pro svou neintegrovanost nemohou sloužit moderním metodám hodnocení rizik

PRTR sleduje i pohyb konkrétních látek uvnitř podniku a transfery na jiný subjekt

Stávající informační systémy mají "bílá místa" ve sledování nebezpečných látek mezi podniky, zneškodňování odpadů ve vlastní režii apod.

Progresivní systémy PRTR sledují i tok škodlivin obsažených ve výrobcích (tzv. bilancováním nebezpečných látek ve "výrobkovém proudu")

Stávající informační systémy neposkytují dostatečné údaje o škodlivinách ve výrobcích a jejich obrat ve "výrobkovém proudu"