Překlad LK
Březen 1996
STATUTÁRNÍ NAŘÍZENÍ MINISTRA ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ A
ENERGIE
č. 975 z 13. prosince 1995
O POVINNOSTI URČITÝCH ZAPSANÝCH ČINNOSTÍ
SESTAVOVAT
ZELENÉ ÚČTY
Žádost o registraci společností:
2.(1) Vedení zodpovědné za
činnosti uvedené v sekci 1 zažádá ne později než 1. června 1996 o registraci u
Dánské agentury pro obchod a společnosti. Žádost bude na formulář připraveném
agenturou a jako minimum v ní budou uvedeny následující položky:
1) Jméno a
adresa společnosti včetně místní a oblastní rady zodpovědné za dohled nad
životním prostředím ve společnosti, srv. část 3.
2) Záhlaví doplněného
seznamu, podle kterého posuzuje místní nebo oblastní rada společnost ve vztahu k
životnímu prostředí, srv část 3(1).
3) Vedení zodpovědné za společnost.
4)
První a poslední den účetního roku pro Zelené Účty společnosti, srv část
17(2), pokud již společnost nespadá pod část 9(1).
5) Indikace zda společnost
zažádala před červnem 1996 o odklad lhůty pro předání Zelených Účtů
poprvé podle sekce 1(3).
6) Společnosti spadající pod sekci 14 uvedou
datum předání žádosti o celkové schválení ve věci životního prostředí platné pro
příslušnou kategorii zapsaných činností.
7) Prohlášení zda je společnost
registrována ve schématu ekomanagementu a auditu společenství, srv. sekce 4, a
vyznačení období registrovaného environmentálního auditu.
(2) Změny aspektů,
na které se odvolává odstavec (1), budou oznámeny Dánské agentuře pro obchod a
společnosti ne později než čtyři týdny po vzniku změny s uvedením
identifikačního čísla společnosti.
(3). Společnosti, které k 1. červnu 1996
nebo později spadají pod schvalovací povinnost vyhlášenou v sekci 5 zákona o
ochraně životního prostředí, srv sekce 33-38 zákona, zažádají o registraci u
Dánské agentury pro obchod a společnosti podle odstavce (1) ne později než čtyři
týdny poté, co byla společnost uvědomena o konečném správním rozhodnutí udělit
schválení ve věci životního prostředí (4). Společnosti, které již nespadají pod
sekci 1, podají za účelem vynětí z povinnosti předávat Zelené Účty žádost
u Dánské agentury pro obchod a společnosti, ve které uvedou důvod pro ukončení
povinnosti před datem vypršení lhůty stanovené v sekci 9(1).
3.(1) Zvláštní výkaz Zelených Účtů se bude předávat za
společnosti, které ve vztahu k životnímu prostředí jsou podle svých primárních
činností v příslušném místě nebo oblasti zapsány v jednom z bodů doplňku.
(2)
Výkaz Zelených Účtů stanovený v odstavci (1) bude pokrývat společnost tak
jak je nebo bude popsána v celkovém schválení společnosti ve věci životního
prostředí s činnostmi, místy a příslušenstvím, které místní nebo oblastní rada
ve své pozici úřadu pro životní prostředí považuje za zapsanou jednotku činností
podle části 5 zákona o životním prostředí.
4.(1) Společnost registrovaná podle schématu společenství v souladu s
předpisem o radách č 1836 z 29. června 1993, povolujícím dobrovolnou účast
společností z průmyslového sektoru ve schématu eko-managementu a auditu
společenství, může vyřídit svou povinnost předávat Zelené Účty předáním
ročního výkazu o životním prostředí potvrzeným akreditovaným ověřovatelem Dánské
agentuře pro obchod a společnosti.
(2) Když si společnost vybrala období
environmentálního auditu společnosti podle odstavce (1) přesahující jeden účetní
rok, společnost předá v mezilehlých létech dánské agentuře pro obchod a
společnosti zjednodušený roční výkaz 0 životním prostředí připravený podle
předpisu o radách.
5.(1) Výkaz zelených účtů přinese následující úvodní položky:
1)
Jméno a místo společnosti.
2) Dohlížecí úřad pro životní prostředí (místní
nebo oblastní rada).
3) Průmyslový sektor, primární činnosti a bod v seznamu
v doplňku, srv. sekce 3 bod 1.
4) Informace o významných sekundárních
činnostech.
5) Informace o nejvýznačnějších schváleních ve věci životního
prostředí udělených společnosti. 6) Datum celkového schválení společnosti, je-li
relevantní.
7) Stručné kvalitativní vyznačení nejvýznamnějších parametrů
zdrojů a prostředí charakterizujících primární činnosti společnosti a sekundární
činnosti, kde je to relevantní.
6.(1) Položky určené v sekci 5 výše budou doplněny prohlášením vedení,
určeným pro informaci čtenářů bez odborných znalostí. Prohlášení vysvětlí, proč
společnost považuje příslušnou informaci za významnou k pochopení jednotlivých
položek požadovaných v Zelených Účtech podle tohoto nařízení. Budou také
vysvětleny všechny významné odchylky od předchozích předaných Zelených
Účtů a pozadí těchto odchylek.
(2) Prohlášení vysvětlí zda a v jakém
rozsahu se pracovníci společnosti zúčastnili na přípravě Zelených
Účtů.
(3) Prohlášení zahrne informaci o aspektech zaměstnaneckého
prostředí pokud jde o znečišťující látky, atd. použité ve výrobních procesech,
srv. sekce 20 zákona o ochraně životního prostředí, v rozsahu v jakém
představují bezpečnostní a zdravotní riziko pracovníků.
(4) Kde byly
Zelené Účty ověřovány interně nebo externě zvláštním odborníkem, může
společnost podat informaci o takovém ověření. V takovém případě uvedou Zelené
Účty jméno auditora a také výrok auditora bude v účtech uveden.
7. (1) Prohlášení uvedené v sekci 6 bude následováno prezentací údajů
o větší spotřebě energie, vody a surovin společností za účetní období a význačné
typy a objemy znečišťujících látek, atd., srv. sekce 2 zákona o ochraně
životního prostředí, v rozsahu, ve kterém:
1) tvoří část výrobního
procesu,
2) jsou vypouštěny společností do vzduchu, vody a půdy,
3) tvoří
část výrobků společnosti,
4) tvoří část odpadů společnosti.
(2) Položky
určené v odstavci (1) budou udány v číslech; aby však byly chráněny informace
zvláštní důležitosti z hlediska konkurenční schopnosti společnosti, může si
společnost zvolit udat takové informace v relativních hodnotách za rok, kde je
to vhodné vztažených k obratu počínaje indexem 100 v základním roce.
(3) Kde
byly zvoleny hodnoty indexu podle odstavce (2), je základním rokem rok
bezprostředně předcházející prvý rok Zelených Účtů; alternativně může být
jako základní rok zvolen prvý rok Zelených Účtů. Informace o látkách může
být podána podle skupin látek s použitím skupin uspořádaných podle rizikovosti
látek.
(4) Utajování informací zvláštní důležitosti pro konkurenci, ve
spojení s předáváním Zelených Účtů, nemůže jít za hranice pravidel
vydaných v jiné legislativě o sdělováni informací správním úřadům podle dánského
zákona o přístupu k údajům veřejné správy, dánského zákona o veřejné správě nebo
v legislativě o svobodě přístupu k informacím o životním prostředí, srv sekce 12
níže.
Dobrovolné Zelené Účty:
8.(1) Společnosti, které nejsou
povinny předávat Zelené Účty , které si přejí připravovat Zelené Účty
dobrovolně, srv sekce 1(3), mohou předat výkaz Zelených Účtů Dánské
agentuře pro obchod a společnosti za účelem zveřejnění.
(2) Společně s
výkazem Zelených Účtů budou předány položky určené v sekci 2( 1), body 1
, 2, 3,4 a 7.
Předání a oznámení:
9.(1) Výkaz Zelených Účtů bude
předán Dánské agentuře pro obchod a společnosti do šesti měsíců od konce
registrovaného roku zeleného účetnictví, srv. sekce 2. Pro společnosti spadající
pod zákon o účetnictví podniku nebo účetní zákon bude však výkaz Zelených
Účtů pokrývat stejné období jako hospodářské roční výkazy Zelené Účty
společností spadajících pod zákon o účetnictví podniku budou předány spolu s
hospodářskými účty.
(2) Dánská agentura pro obchod a společnosti předá
Zelené Účty od společností spadajících pod povinnost předávat Zelené
Účty , srv. doplněk, místním dohlížecím úřadům.
(3) Čtyři týdny od
předání Zelených Účtů dohlížecímu úřadu, srv. odstavec (2), oznámí Dánská
agentura pro obchod a společnosti ve svém počítačovém informačním systému, že
Zelené Účty byly přijaty za účelem zveřejnění. Když si dohlížecí úřad
přeje Zelené Účty komentovat, budou jeho komentáře Dánskou agenturou pro
obchod a společnosti přijaty do čtyř týdnů od data, kdy byly Zelené Účty
zaslány Dánskou agenturou pro obchod a společnosti podle odstavce (2).
Veškeré komentáře dohlížecího úřadu budou zahrnuty do materiálu publikovaného
Dánskou agenturou pro obchod a společnosti, srv. sekce 11(1).
(4) Zelené
Účty společností, které nespadají pod povinnost předávat Zelené Účty
, budou bez odkladu oznámeny Dánskou agenturou pro obchod a společnosti v
počítačovém informačním systému agentury.
Odmítnutí Zelených Účtů a přehled námitek:
Formální nedostatky:
10.(1) Když Dánská agentura pro obchod
a společnosti zjistí, že výkaz Zelených Účtů nepokrývá položky požadované
v sekcích 5-7, může stanovit lhůtu pro opravu věci. Pokud oprava nenastala ve
lhůtě, nebudou Zelené Účty přijaty ke zveřejnění.
Nedostatečné informace:
11. (1) Pokud jde o informace v povinných
Zelených Účtech, může Dánská agentura pro obchod a společnosti z vlastní
iniciativy nebo na žádost společnosti, dohlížecího úřadu nebo třetí strany
předat výkaz Zelených Účtů Dánské agentuře pro ochranu životního
prostředí k rozhodnutí, zda mohou být účty přijaty ke zveřejnění, spolu se
stanovením případných lhůt k vyřízení požadavků, které mají být splněny dříve
než účty mohou být přijaty ke zveřejnění.
(2) Dánská agentura pro obchod a
společnosti bude bezodkladně informovat společnost o předání Zelených
Účtů a písemných námitek Dánské agentuře pro ochranu životního
prostředí.
(3) Když byly vzneseny námitky proti Zeleným Účtům již
přijatým a zveřejněným, bude Dánská agentura pro obchod a společnosti informovat
společnost o doporučených změnách pro účely budoucích zelených účtů a přijetí ke
zveřejnění Dánskou agenturou pro obchod a společnosti.
(4) Stížnosti proti
rozhodnutí Dánské agentury pro ochranu životního prostředí podle odstavce (1)
výše mohou být prováděny podle ustanovení sekce 103 zákona o ochraně životního
prostředí.
Příkaz k předání dalších podrobností:
12. (1) Pokud jde o
společnosti, podléhající povinnosti předávat Zelené Účty , může dohlížecí
úřad pro životní prostředí (místní nebo oblastní rada) nařídit vedení
společnosti poskytnout podrobnější informaci dohlížecímu úřadu o surovinách,
pomocném materiálu a jiných materiálech používaných společností nebo pracovištěm
společnosti a informaci o vypouštění do vody, půdy a vzduchu ve spojení s
provozem společnosti nebo pracoviště, včetně produkce odpadu. Dohlížecí úřad
může společnosti nařídit také předat informaci o významném používání energie a
vody.
Nařízení společnosti od dohlížecího úřadu ve věci předání informací
podle sekce (1) nemůže jít za podrobnosti vyžadované podle Zelených Účtů
pro splnění informačních povinností společnosti.
Odložení prvého výkazu Zelených Účtů:
13. (1) Společnosti nebo
sdružení společností podléhající povinnosti předávat Zelené Účty mohou
pomocí závazné smlouvy s Dánskou EPA (agentura pro ochranu životního prostředí)
na povinné založení systému řízení životního prostředí získat povolení odložit
prvý výkaz Zelených Účtů pro jedno nebo několik účetních období, avšak
nikoliv přes účetní období po 31.prosinci 1998.
(2) Žádosti o odklad podle
odstavce (1) musí být podány Dánské EPA do 1. června 1996.
(3) Odklad podle
odstavce (1) nezískají společnosti, které ve spojení s žádostí:
1)
neprokážou, že založení systému řízení životního prostředí příslušně umožní
společnosti sestavovat a předávat Zelené Účty za prvý rok po vypršení
odkladu podle ustanovení tohoto nařízení,
2) neposkytnou informaci o účetním
roce, který společnost oznámila nebo hodlá oznámit Dánské agentuře pro obchod a
společnosti podle sekce 2.
(4) Když Dánská EPA informovala společnost, že
přijímá návrh, je dohoda závazná. Dánská EPA bude bezodkladně informovat Dánskou
agenturu pro obchod a společnosti a dohlížecí úřad pro životní prostředí o
dohodě a jejím obsahu.
(5) Společnosti, které získaly odklad na více než
jeden účetní rok, budou po vypršení každého účetního roku v období odkladu
poskytovat přehled o dosaženém pokroku při zavádění systému řízení životního
prostředí k zdokumentování požadavků systému popsaných v odstavci(3) bod 1.
Přehled bude předán Dánské EPA.
(6) Dánská EPA předá přehled Dánské agentuře
pro obchod a společnosti a dohlížecímu úřadu pro životní prostředí pro informaci
spolu s vyjádřením, zda přehled požaduje za vyhovující podle odstavce (5).
14.(1) Společnosti podléhající sekci 39 zákona o ochraně životního
prostředí jsou pouze povinny předávat Zelené Účty podle tohoto nařízení
za zelený účetní rok počínající po začátku povinnosti podat žádost o schválení
ve věci životního prostředí podle doplňku 1 k statutárnímu nařízení č. 532 z 20
června 1992, vyžadujícím žádost o schválení existujících zapsaných činností,
které nemají celkové schválení ve věci životního prostředí.
(2) Společnost se
bude do čtyř týdnů od posledního data žádostí o schválení ve věci životního
prostředí podle odstavce ( 1 ) registrovat u Dánské agentury pro obchod a
společnosti s uvedením podrobností stanovených v sekci 2( 1 ).
Trest:
16. (1) Kdo poruší následující body může být potrestán
pokutou:
1) opomenutí registrace podle sekce 2,
2) nesplnění nařízení
poskytnout informace dohlížecímu úřadu podle sekce 12.
Platnost:
17. (1) Toto nařízení vstupu je v platnost 1 ledna
1996.
(2) Pro společnosti registrované podle sekce 2(1) budou Zelené Účty
vyhotoveny a předány poprvé za účetní rok začínající 1 ledna 1996 nebo
později.
Ministerstvo životního prostředí a energie
13. prosince 1995
Svend Auken
A. Výroba, zpracování, povrchová úprava železa, oceli, kovů, dřeva a
umělých hmot:
1. Železárny, ocelárny, kovohutě, válcovny (a).
2.
Slévárny železa, slévárny oceli, rafinerie kovů, tavírny kovů, avšak s výjimkou
dílen zlatníků a stříbrotepců. Závody zaměřené na získávání kovů z kabelů, atd.
(a), kromě společností s 20 pracovníky nebo méně.
3. Závody zabývající se
galvanizací, galvanizací za tepla, eloxováním a elektrolytickým leštěním, kromě
společností s 20 zaměstnanci nebo méně.
4. Závody zabývající se povrchovou
úpravou železa, oceli a kovů včetně úprav podvozků, a dřeva a umělých hmot s
kapacitou spotřeby těkavých rozpouštědel 6 kg/hod nebo více.
5. Stavby
ocelových lodí a plovoucí doky, kromě společností s 20 zaměstnanci nebo
méně.
7. Továrny na akumulátory a továrny na kabely (a) , kromě společností s
20 zaměstnanci nebo méně.
8. Elektrotechnické společnosti vyrábějící
transformátory nebo tištěné obvody.
B. Zpracování určitých surovin, atd.:
1. Cementárny, vápenky,
výroba křídy a výroba mletých vsádek (a), kromě společností s 20 zaměstnanci
nebo méně.
3. Sklárny a továrny na minerální vlnu (a) , kromě společností s
20 zaměstnanci nebo méně.
C. Extrakce a zpracování minerálních olejů, výrobků z minerálních olejů,
asfaltu a zemního plynu:
1. Závody zabývající se extrakcí nebo rafinací
minerálních olejů včetně příbřežních částí mořského území, kromě společností s
20 zaměstnanci nebo méně.
2. Závody zabývající se extrakcí, skladováním,
zpracováním nebo zušlechťováním zemního plynu včetně příbřežních částí mořského
území, kromě společností s 20 zaměstnanci nebo méně.
4. Továrny na asfalt a
závody na výrobu materiálu na silnice s výrobní kapacitou 10 tun/hod nebo více,
mimo zpracování za studena čistého kameniva (a).
5. Továrny na střešní plsť
(a), kromě společností s 20 zaměstnanci nebo méně.
6. Závody na destilaci
dehtu, kromě společností s 20 zaměstnanci nebo méně.
D. Chemická výroba, výroba lepidla:
1. Závody zabývající se výrobou
organických nebo anorganických výrobků, meziproduktů nebo chemických látek a
zásoby těchto produktů, jestliže zásoba nebo provoz závodu obsahuje riziko
významného znečištění okolí včetně ve spojení s nehodami, kromě společností s 20
zaměstnanci nebo méně.
2. Petrochemický průmysl (a).
3. Továrny na hnojiva
(a).
4. Farmaceutické závody (a).
5. Závody zabývající se výrobou barviv,
aditiv nebo pomocných produktů včetně těch pro dřevařský průmysl, s celkovou
roční výrobní kapacitou 3 000 tun nebo více.
6. Závody zabývající se výrobou,
plněním a balením pesticidů (a), kromě společností s 20 zaměstnanci nebo
méně.
7. Továrny na mýdlo, detergenty a čistící materiály s roční výrobní
kapacitou 5 000 tun nebo více, kromě společností s 20 zaměstnanci nebo
méně.
8. Závody zabývající se výrobou barev, fermeže nebo lepidel s roční
výrobní kapacitou 3000 tun nebo více (a), kromě společností s 20 zaměstnanci
nebo méně.
9. Společnosti zabývající se lisováním a vytlačováním umělých hmot
a vyztužováním zboží z umělých hmot vlákny s kapacitou spotřeby dokončených
umělých hmot 100 kg/den nebo více.
10. Závody zabývající se výrobou pěnových
umělých hmot a jiných polymerových materiálů, jeli jejich výrobní kapacita 100
kg/den nebo více (a).
E. Zpracování rostlinných surovin, výroba krmiv a tiskárenská
výroba:
1. Celulózky, papírny a továrny na lepenku (a), kromě společností
s 20 zaměstnanci nebo méně2. Závody na impregnaci dřeva (a).
3. Rotační,
ofsetové a semigrafické tiskárny, knihtiskárny a tiskárny se spotřebou těkavých
rozpouštědel 6 kg/hod nebo více.
6. textilní bělidla a textilní
barvírny.
7. Olejárny a jiné závody na rafinování a zpracování rostlinných
olejů kromě továren na margarín (a).
8. Závody na výrobu krmiv s kapacitou
dokončeného zboží 6 tun za hodinu nebo více Zelené sušení a výroba zelených
granulí (a).
11. Pivovary a továrny na minerální vody s roční výrobní
kapacitou 150 000 hl nebo více.Sladovny s roční výrobní kapacitou 10.000 tun
nebo více..
12. Lihovary a továrny na kvasnice (a).
14. Cukrovary (a).
F. Zpracování živočišných surovin:
1. Jatka s roční porážkou 10.000
tun hovězího nebo vepřového dobytka nebo 5 000 tun drůbeže nebo více (a).
3.
Výroba masné moučky včetně kostní moučky, krevní moučky, továrny na krevní
plasmu a továrny na péřovou moučku (a).
4. Koželužny (a).
5. Mlékárny o
kapacitě zpracování více ročního váženého množství mléka 150.000 tun nebo více.
Závody na výrobu sýrů a sušených sýrů, továrny na zmrzlinu a sušárny mléka,
jestliže takové závody mají výrobní kapacitu zpracování ročního váženého
množství mléka 30 000 tun nebo více.
6. Továrny na rybí moučku (a).
7.
Závody zabývající se výrobou měkkýšů nebo rybích výrobků včetně výrobků z nich v
konzervách nebo hluboko zmrazených, které mají roční výrobní kapacitu 3 000 tun
nebo více.
8. Závody zabývající se sušením nebo drcením mušlí ústřic (a).
G. Výroba tepla a elektřiny:
1. Elektrárny a teplárny s topným
výkonem ne méně než 50 MW, včetně závodů s plynovou turbinou a plynovým motorem
(a).
H. Závodní dráhy pro motorismus a letiště:
žádné
I. Farmy prasečí a drůbeží:
žádné
J. Jiné zapsané činnosti:
1. Průmyslová výroba bílkovin, pektinů
nebo enzymů (a).
2. Společnosti spadající pod povinnost získat souhlas s
výrobou využívající geneticky modifikované organismy podle zákona 0 životním
prostředí a genetickém inženýrství (a).
3. Společnosti s činnostmi
podléhajícími ohlášení podle sekce 5 platného statutárního nařízení týkajícího
se bezpečnosti vůči následkům velkých nehod (a).
K. Odpad. Skladování,
uložení, úprava, rozklad, recyklace, atd.:
1. Závody na zpracování nebo
rozklad odpadu z chemikálií, rozpouštědel nebo čistících prostředků a závody na
rozklad odpadu z chemického průmyslu (a).
2. Závody na zpracování nebo úpravu
odpadu a drcení odpadu (a).
3 Závody na zpracování, spalování nebo rozklad
odpadového oleje nebo jiného odpadu z výrobků rafinerie (a).
9. Spalovny
odpadu (a).