V Dánsku byly až do začátku devadesátých let ekologické zprávy podniků jevem téměř neznámým a nebyl o ně zájem ani ze strany vědeckého výzkumu. Ačkoliv dánské firmy se samy často označují za předvoj v oblasti ekologického managementu, neexistovala pro ně žádná motivace, aby svým akcionářům předkládaly informace ekologického charakteru. Z období před rokem 1991 neexistují žádné přehledy o zveřejňovaných ekologických informacích, nicméně na základě pozdějších přehledů můžeme předpokládat, že do uvedené doby neexistovaly na tomto poli žádné výraznější iniciativy.
V roce 1992 zveřejnily ocelárny Danish Steel Works jako samostatnou část
roční uzávěrky zelené účetnictví, kde uvedly celkovou bilanci, popis
ekologického chování společnosti a dopadů její činnosti na životní prostředí.
Byla to první ekologická zpráva publikovaná v Dánsku. Podle přehledu 92
výročních zpráv, vypracovaných v letech 1992 a 1993 společností Deloitte Touche
(Deloitte Touche 1995), jsou přibližně v polovině z nich uvedeny ekologické
informace, většinou o ekologické legislativě a vývoji produktů. V 75% se tyto
ekologické informace vešly do méně než 5 řádků textu.
Podobné výsledky uvádí
také Rikhardsson ( 1994), který analyzoval 156 dánských výročních zpráv z roku
1993. Ačkoliv ekologické informace byly obsaženy ve výročních zprávách 42
společností, byly to informace pouze všeobecné, byl jim věnován malý prostor a
týkaly se jen omezeného počtu otázek. Rikhardsson se také pokusil zhodnotit
kvalitu publikovaných informací. Jeho hlavním závěrem bylo, že tyto informace
jsou většinou kvalitativní a neověřitelné. V dotazníku, předloženém společností
Price Waterhouse 180 firmám v roce 1993, uvedlo 7% společností, že ve svých
výročních zprávách uvádějí i ekologické informace, ačkoliv neuvedly žádné
konkrétní podrobnosti. KPMG provedlo přehled 50 výročních zpráv dánských firem a
ekologické informace našlo v 17 zprávách. Všeobecný závěr z ekologických zpráv
dánských společností z tohoto období ukazuje, že ačkoliv některé společnosti ve
svých výročních zprávách ekologické informace uvádějí, jedná se o data jen v
omezeného rozsahu a všeobecného charakteru.
První samostatná ekologická zpráva byla publikována v roce 1994. Farmaceutická společnost Novo Nordisk zahájila program ekologické informovanosti publikováním 36 stránkové zprávy, ve které se zaměřila na své výrobky, jejich životní cyklus a indexy ekologického chování společnosti. Později, v letech 1994 a 1995, i další společnosti publikovaly bud' samostatné ekologické zprávy anebo věnovaly ekologickým informacím samostatné kapitoly ve svých výročních zprávách. Celkem 12 ekologických zpráv nebo kapitol o ekologii z výročních zpráv dánských společností se zúčastnilo soutěže o cenu Zelených informací, vypisované každoročně Dánským institutem autorizovaných účetních a hospodářských novin Borsen v říjnu 1995. Byly mezi nimi např. zprávy a kapitoly z výročních zpráv dopravní společnosti, elektrorozvodného závodu, těžařské společnosti, textilní společnosti a městské samosprávy.
Dánsko je první členským státem EU a patrně i prvním státem na světě, ve
kterém byl schválen zákon, požadující po některých dánských společnostech, aby
každoročně zveřejňovaly zprávy o vlivu na životní prostředí. Tento zákon byl
schválen v červnu l995 (Dánské ministerstvo životního prostředí,1995a) a
vstoupil v platnost v lednu 1996 spolu s výkladovým ustanovením (Dánské
ministerstvo životního prostředí,1995b). Do té doby neexistoval žádný specifický
požadavek na zveřejňování ekologických informací. Jedinou výjimkou byly případy,
kdy to vyžadovaly účetnické zákony a normy, vztahující se na hodnocení pasiv a
aktiv (Price Waterhouse 1995).
Doprovodná ustanovení určují, jaké typy
společností musí zveřejňovat ekologické zprávy. Jedná se o část těch
společností, které jsou registrovány podle článku 5 dánského Zákona o ochraně
životního prostředí, ve kterém jsou jednotlivá průmyslová odvětví označena podle
jejich vlivu na životní prostředí, typu výroby a jejího objemu. Celkem je takto
registrováno asi 7.000 společností, které mají zvláště velký vliv na životní
prostředí, a asi 2.000 z nich musí zveřejňovat ekologické zprávy. Povinné
každoroční ekologické zprávy musí podle zákona obsahovat tři oddíly:
(i)
všeobecné informace, např. název společnosti, její sídlo a průmyslové odvětví,
(ii) kvalitativní popis ekologických opatření firmy a (iii) kvantitativní
informace o používání znečisťujících látek ve výrobních procesech, výrobcích i
odpadních látkách, a o znečišťování vzduchu, vody a půdy.
Roční období, za
které se zpráva podává, by mělo být pokud možno stejné, jako rok finanční
zprávy. Ekologické zprávy se předkládají stejným orgánům jako finanční roční
závěrka. Zprávy jsou k dispozici veřejnosti stejně jako zprávy finanční. Zákon
také obsahuje ustanovení, podle kterého mohou orgány někdy v budoucnosti
stanovit povinnost, aby byl u ekologických zpráv povinně prováděn audit třetí
stranou. Podle vyjádření úřadů neexistují žádné plány tento aspekt v nejbližší
době realizovat. Zákon také obsahuje ustanovení, že společnosti, které se
zavážou k realizaci ekologického manažerského systému, mohou první zprávu o tři
roky odložit. Podle dalšího ustanovení mohou úřady ekologickou zprávu odmítnout,
pokud by nesplňovala požadavky zákona. Přesnější kritéria nebyla úřady oznámena.
A konečně, veřejnost má možnost proti konkrétním ekologickým zprávám protestovat
a nechat je přezkoumat úřady, aby se zjistilo, jestli dané zprávy podávají
nezkreslený obraz chování firmy v oblasti ochrany životního prostředí. Ani
podrobnosti o postupu při řešení takových protestů nebyly publikovány.
V krátké době pěti let došlo v Dánsku k vývoji v zveřejňování ekologických
informací od situace, kdy nebyly zveřejňovány prakticky žádné informace až k
současnému stavu, kdy některé firmy mají povinnost zveřejňovat ekologické
zprávy. V budoucnosti se budeme tedy určitě s ekologickými zprávami setkávat
častěji a budeme také získávat více informací. Je ale nutné zvážit některé
aspekty, které mohou ovlivnit budoucí praxi při zveřejňování těchto zpráv.
Minimálně lze hovořit o dvou různých scénářích.
(i) Ekologické zprávy budou
vypracovávány při vynaložení minimálního úsilí překopírováním údajů z limitů
vládních povolení do zpráv a objem dalších informací bude minimální. Bude se
tedy jednat pouze o formální splnění požadavků na zveřejňování informací.(ii)
Ekologické zprávy budou integrovány do firemní komunikační strategie jako
možnost prokázat, co společnost v oblasti ochrany životního prostředí dokázala a
jako možnost legalizovat existenci firmy v očích veřejnosti. Praxe bude patrně
někde mezi těmito dvěma extrémy. Některé společnosti budou ignorovat ducha
zákona a budou publikovat krátké, všeobecné a nepoužitelné zprávy. Jiné použijí
zprávy a proces jejich sestavování jako součást své ekologické
strategie.
Která skupina bude větší, bude záležet na několika faktorech.
Zaprvé se všeobecná praxe bude vyvíjet podle toho, jak bude dánská vláda
postupovat při prosazování stylu a obsahu zpráv, a jak se bude využívat
ustanovení zákona o odmítnutí zprávy. Podobně jako při vývoji všeobecně
uznávaných zásad finančního účetnictví bude hodně záležet na vládní politice,
rozhodnutích soudů a šíření znalostí a technik ze skupiny těch firem, které
budou zprávy vypracovávat. Lze jmenovat celou řadu otázek, na které může proces
sestavování zpráv pomoci najít odpověď', např.: jakými přijatelnými způsoby by
bylo možné "skrýt' informace využitelné konkurencí publikováním indexů namísto
absolutních hodnot, za jakých podmínek budou úřady zprávu odmítat, či jak se
bude ekologická zpráva hodnotit v případě, že proti ní bude mít veřejnost
námitky.
Druhým faktorem, který ovlivní vývoj v praxi, je využívání těchto zpráv.
Ačkoliv se v minulosti při diskusích o zveřejňování ekologických informací na
seznamu potenciálních uživatelů objevilo mnoho jmen, nikdy neexistoval žádný
potenciální komplexní zdroj ekologických informací jako je to, co v několika
příštích letech v Dánsku vznikne v důsledku zavedení nové zákonné normy. Není
zcela jasné, jak se zprávy budou k zainteresovaným stranám dostávat. Některé
studie např. naznačují, že investiční analytici nevyužívají při rozhodování ani
těch několik málo ekologických zpráv, které mají k dispozici (Cleaver,1994),
ačkoliv to lze chápat jako situaci s kuřetem a vejcem, jinými slovy, co je první
, potřeba informací či informace samotné:
Nevyužívají investiční analytici
zprávy proto, že informace v nich jsou pro jejich práci irelevantní, nebo je
skutečný důvod v tom, že se jim nedostávají platné a normotvorné informace,
které by např. mohly být obsaženy v povinných ekologických zprávách?
Ačkoliv výsledky některý studií prokazují, že informací o vlivu na životní
prostředí považují za důležité i finanční kruhy, místní komunity, autorizovaní
účetní, novináři atd. (VKI 1995), neexistuje žádný přesný přehled o skutečných
účelech jejich využívání ze strany ostatních uživatelů. Vývoj standardní praxe
bude proto ve velké míře záležet na tom, jestli se budou společnosti domnívat,
že mohou z vypracování ekologických zpráv něco získat, a na tom, jaká bude
zpětná vazba a reakce od příjemců jejich zpráv.
Jednou z možných reakcí by
bylo, že ekologické organizací jako např. Greenpeace nebo Přátelé země, budou
monitorovat podávání ekologických zpráv a vznášení námitek proti zavádějícím či
neúplným informacím. Třetím faktorem, který ovlivní všeobecnou praxi, je otázka
ověřování další institucí. Pokud by k tomu došlo, mohlo by to vést ke vzniku
nového typu auditorů. Lze si představit, že ve spolupráci s technickými
odborníky a přírodovědci by se audit ekologických zpráv stal logickou součástí
služeb, poskytovaných účetními firmami. Ověřování další institucí by vyžadovalo
vyvinutí metod a technik, použitelných v procesu ověřování. Spolehlivost
informací, předkládaných v ekologické zprávě by navíc závisela na obsahu
ověřovacího prohlášení jako takového. V současnosti nacházíme u těch několika
málo ekologických zpráv, které ověřovány jsou, tři typy ověřovacího
prohlášení.
V prvním se konstatuje něco v tom smyslu, že "Byly nám předloženy
dva sloupce čísel a jejich součet se shoduje." V druhém typu se konstatuje "Byly
nám předloženy dva sloupce čísel a jejich součet souhlasí. Analýza mechanismů,
pomocí kterých se k těmto číslům došlo, prokázala jejich platnost." Třetí typ
ověřovacího prohlášení zní: "Zkontrolovali jsme platnost čísel, platnost
mechanismů a ujistili jsme se, že uváděná čísla pravdivě popisují
skutečnost."
Formulace ověřovacího prohlášení musí nutně ovlivnit
zveřejňovaní ekologických informací v ekologických zprávách a jejich následné
využívání. Nová legislativa může ovlivnit nejenom celkový vývoj praxe při
zveřejňování ekologických informací. Všeobecně bychom mohli říct, že jejím
nejdůležitějším důsledkem nejsou ekologické zprávy firem jako takové. Je smutnou
skutečností, že pouze malá (často citovaná) část společností se v oblasti
ekologických vztahů chová skutečně (pro)aktivně. Firmy většinou řeší ekologické
otázky tak, jak se objevují formou nové legislativy, nových nákladů, změněných
požadavků hospodářské soutěže atd.
Zvláště to platí o mnohých malých a
středních podnicích. Je možné, že důležitost nového zákona z dlouhodobé
perspektivy bude hlavně v tom, že bude přibližně dva tisíce dánských firem
motivovat k tomu, aby se ekologickým otázkám věnovaly a vytvořily si nějaký
systém ekologického managementu a ekologických hlášení. Tím, že se životní
prostředí stává proměnnou, se kterou je nutné počítat na úrovni jiných
podnikatelských proměnných, se umožňuje využívat jeden z nejvzácnějších zdrojů,
které mají společnosti k dispozici, jmenovitě pozornost svého vedení. Je možné,
že tento proces bude důležitější než produkt samotný a prostředky budou
důležitější než účel.