Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - občanský sektor
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > zprávy
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Rok po zřícení továren v Rana Plaza nedostaly oběti stále žádné odškodnění

23. 4. 2014 - PRAHA [Econnect/NaZemi]

Ve čtvrtek 24. dubna to bude přesně rok, kdy celý svět šokovala zpráva o zřícení továrního komplexu Rana Plaza v Bangladéši, při němž zemřelo 1 138 lidí a více než 2 000 lidí bylo zraněno. Přeživší a pozůstalí se kompenzací stále nedočkali. V průběhu roku proběhlo v bangladéšských továrnách přes 400 inspekcí, do konce srpna má být zkontrolováno dalších 200 až 250 továren dodávajících oděvy na evropský trh. Veřejnost se může připojit hned k několika kampaním na podporu obětí.

„Byla jsem v šoku, podlaha byla najednou pryč. Lidé začali ve zmatku utíkat, strop se propadl. Snažila jsem se chránit si hlavu, ale uvízla jsem mezi troskami. Myslela jsem, že umřu. A lidé kolem umírali,“ vrací se ke zřícení budov Shila Begum, která strávila 10 hodin pod troskami budov. „Snažili se odstranit betonové desky, které jsme měli na sobě. Nakonec mě vytáhli, ale váha betonu mi poranila dělohu. V 11 hodin dopoledne mi museli dělohu kompletně odstranit,“ doplnila dvacetišestiletá Shila, která se po smrti manžela přestěhovala do Dháky, aby byla schopná uživit svoji desetiletou dceru.

Shila Begum je jednou ze stovek přeživších, kteří stále čekají na odškodnění. Představitelé některých oděvních značek přitom podepsali dohodu (Rana Plaza Arrangement), že přispějí do fondu, ze kterého budou oběti odškodněny. V současnosti je však ve fondu přibližně pouhá třetina cílové částky a pouze polovina z 29 společností, které vyráběly ve zřícené budově, přispěla. Všech těchto 29 společností má přitom dohromady roční zisk výrazně převyšující 22 miliard amerických dolarů. Částka potřebná k poskytnutí plné náhrady obětem tragédie (40 milionů dolarů) je tedy menší než 0,02 % z těchto ročních zisků. Ze společností, které ještě nepřispěly, lze uvést například společnosti Benetton či LPP (distribuuje např. vlastní značky Reversed a Cropp). Na tyto i další společnosti je zaměřena kampaň Pay UP! vedená nevládními neziskovými organizacemi sdruženými v Clean Clothes Campaign. Jejím cílem je, aby se kompenzace začaly vyplácet co nejdříve. Apelovat na firmy tak může i nejširší veřejnost, podepsat výzvu je možné zde.

„Zatímco v oblasti odškodnění obětí je situace i rok po zřícení naprosto neuspokojivá, poměrně pozitivní zprávou je, že 150 značek z 20 zemí v průběhu roku podepsalo právně závaznou dohodu Accord on Fire and Building Safety in Bangladesh,“ uvedl Petr Mareš z organizace NaZemi, která se pracovním podmínkám v zemích globálního Jihu dlouhodobě věnuje. Dohoda má zajistit vyšší bezpečnost pracujících v bangladéšských továrnách. Na základě zmíněné dohody již proběhlo přes 400 inspekcí, přičemž na počátku března byly zveřejněny jejich první výsledky. Několika továrnám bylo na základě zjištění doporučeno pozastavit výrobu a odstranit všechny problémy. Do konce srpna jsou naplánovány inspekce dalších 200 až 250 továren.

V den výročí zřícení Rana Plaza 24. dubna se budou ve více než 20 zemích světa konat demonstrace před obchody prodávajícími známé značky nebo různé pietní akce. V České republice vyzývá k pietě organizace NaZemi. Lidé mohou uctít památku obětí čtvrteční minutou ticha v pravé poledne a následně upozornit své kolegy, přátele či známé na tuto tragickou událost a pozadí výroby oblečení, které nosíme.

V mnoha zemích po celém světě se bude rovněž konat akce s názvem Fashion Revolution. Její organizátoři vyzývají všechny, kteří chtějí upozornit na nedůstojné pracovní podmínky v oděvním průmyslu, aby si v tento den oblékli trička naruby. „Přestože lze vnímat její základní myšlenku a předpokládané dopady pozitivně, většina evropských nevládních organizací se aktivně do kampaně nezapojila. Důvodem je nejasná role zapojených firem a případný střet zájmů. Proto je pro nás tato kampaň poněkud netransparentní,“ doplnil ke kampani Petr Mareš z NaZemi.

NaZemi prosazuje globální rozvojové vzdělávání do škol i mimo ně, zasazuje se o odpovědnost firem v jejich dodavatelském řetězci a propaguje fair trade jako účinnou podporu chudým pěstitelům a řemeslníkům v zemích globálního Jihu.

NaZemi se dlouhodobě věnuje pracovním podmínkám při výrobě textilního zboží v rámci kampaně Ušili to na nás! Ta si klade za cíl zlepšovat pracovní i životní podmínky dělníků v zemích globálního Jihu, ze kterých pochází většina našeho oblečení. Dbá proto na to, aby veřejnost dostávala dostatek informací o podmínkách, jež při výrobě tohoto spotřebního zboží panují. Snaží se docílit, aby se spotřebitelé zajímali o původ svého oblečení a svou nákupní sílu používali cíleně a pozitivně. Se zázemím zájmu spotřebitelů pak míří na změnu přístupu oděvních firem a obchodníků s tímto zbožím. Snaží se rovněž přispět k takovým legislativním změnám, které by na tyto firmy kladly větší odpovědnost za původ jimi prodávaného zboží. www.usilitonanas.cz

Clean Clothes Campaign (CCC)
Mezinárodní kampaň CCC je zaměřená na pracovní podmínky v globálním textilním průmyslu a na podporu dělníků v továrnách. Jde o iniciativu celoevropského charakteru. CCC vznikla v roce 1989 v Nizozemí a postupně se rozšířila do dalších zemí. Na národní úrovni je tvořena koalicemi nevládních organizací, odborů, církevních organizací a dalších relevantních partnerů. Na mezinárodní úrovni se k nim připojují i odborové a nevládní organizace z tzv. rozvojových zemí, přičemž se jedná o více než 200 různých organizací, které identifikují lokální problémy a cíle. www.cleanclothes.org


-red-

DISKUSE - KOMENTÁŘE:


O Autorech

-red-

(Článek je redakčně upravenou tiskovou zprávou některé z nevládních organizací. Jméno organizace uvádíme v záhlaví zprávy.)

Občanská společnost - návod k použití

Portál Občanská společnost - 
návod k použití Praktické návody, jak uplatňovat svá občanská práva. http://obcan.ecn.cz

- Právo vědět - Účast na rozhodování - Rovné příležitosti - Občan v EU -

Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz