Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - sociální oblast
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > komentáře
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Cizinci, našinci a média – mapování mediálního obrazu uprchlíků a menšin

21. 3. 2007 - Jiří Salik Sláma

-Foto Jiří Sláma / Radka Klvaňová z Fakulty sociálních studií a Radim Ošmera z Nesehnutí předvádějí výtvarná díla čečenského autora Muvata Vaharsola žijícího ve Finsku. -
-Foto Jiří Sláma / Radka Klvaňová z Fakulty sociálních studií a Radim Ošmera z Nesehnutí předvádějí výtvarná díla čečenského autora Muvata Vaharsola žijícího ve Finsku. -
Kniha, kterou vydalo na počátku letošního roku Multikulturní centrum Praha obsahuje mediální analýzy vzniklé v rámci projektu Diskriminace a média. Cílem publikace s názvem Cizinci, našinci a média bylo „systematicky sledovat, jakým způsobem a v jakých souvislostech se v celostátním a regionálním tisku píše o cizincích a příslušnících národnostních, etnických a náboženských menšin, popřípadě poukazovat na jejich zjednodušující, zavádějící či stereotypní zobrazování.“

Publikace byla představena na diskusi s několika jejími autory a odborníky na média a menšiny 22. února v prostorách brněnské Fakulty sociálních studií. Kniha se zabývá hlavně problematikou uprchlíků a azylantů, ale nechybí v ní ani kapitoly o nedobrovolných sterilizacích romských žen či mediální analýza informování o přístupu starosty Čunka k vsetínským Romům.

Cílem debaty spojené s představování knihy bylo upozornit na fakt, že v poslední době roste pozornost médií věnovaná tématům spojených s jinakostí. Média tak slouží pro většinu lidí, kteří se například s uprchlíky nebo s Romy ve vyloučených lokalitách nestýkají, jako klíčová a často jediná cesta, jak se o těchto tématech dozvědět. Autory proto zajímalo, jakým způsobem jsou cizinci a menšiny obecně zobrazovány v českých médiích a výsledný obraz, který je o nich vytvářen. Jako svůj cíl si stanovili poskytnout díky publikaci východisko pro veřejnou debatu o roli médií ve vytváření veřejného mínění o uprchlictví, migraci a menšinách v České republice a o možnostech kultivace veřejné debaty na toto téma.

Uprchlíci a menšiny jsou jako mediální téma okrajoví až nezajímaví. Informace o nich se vyskytují hlavně v regionálních přílohách a zde jsou vnímáni jako zdroj potencionálního nebezpečí či ohrožení. Uprchlíci jsou prezentováni jako někdo, kdo se náhle „zhmotní“ u hranic státu a pak kamsi tiše zmizí. Nevyrovnanost je také ve zdrojích článků, kterými jsou vesměs policejní prohlášení. Za posledních 5 let se změnila situace ve vnímání nevládních a neziskových organizací (NNO), jako informačního zdroje. Z toho však vyplývá další paradox, že tím pádem se o uprchlících píše převážně v souvislosti s jejich kulturními aktivitami (vaření, tance), ale již se nezmiňují jejich skutečné problémy.

Obraz Romů v médiích je stále plný stereotypů. Jsou představováni primárně jako „nepřizpůsobivá skupina obyvatel“ (v ČR i SR). V ČR nastala nerovnováha v počtu otisknutých článků s romskou tématikou kvůli kauze vsetínského starosty Čunka, lze tedy předpokládat, že vyšší frekvence článků s romskou tématikou se časem utlumí. Kromě této kauzy byly zmiňovány také „romské krkavčí matky“ v souvislosti se dvěma porody mrtvých dětí v Ostravě. V SR vyšel na podobné téma dokonce 3 stránkový článek. Pozitivně naopak média referovala o úspěchu romského rapera Gipsyho a jeho skupiny, která se v současnosti chystá na své evropské turné. V mnoha médiích byl také citován Gipsyho výrok o tom, že „jednou bude chtít být každý rapující cikán“.

Podle mediálního odborníka Václava Štětky se o uprchlících a menšinách obecně píše negativně (a málo) kvůli tomu, že toto téma není mediálně zajímavé a není mu přikládána dostatečná pozornost ze strany veřejnosti. Téma také není úplně srozumitelné a jednoznačné, protože v něm chybí souboj dobra se zlem, celebrity a kulturní blízkost. O problematice se píše převážně v lokálních médiích, protože je braná jako lokální téma. Například v otázce utečeneckého tábora či chudinského ghetta je situace podávána tak, že lidé v této oblasti zůstanou „navždy“ a nikdy se nezapojí do života většinové společnosti.

Média také vytvářejí umělý pocit ohrožení a nebezpečí. Vytváří se tzv. morální panika, kdy jsou témata podávaná negativně a ještě zveličeně. Používá se katastrofický jazyk (záplava uprchlíků) či deratizační (policie vyčistila bagetárnu), militaristický (invaze uprchlíků) nebo lovecký (odchycení běženci). Média také podléhají stereotypu připisování národností, jako určujícího charakteru člověka – určujícím rysem je tedy, že je někdo Rom, Rus nebo Afgánec a podle toho jsou dále odvozovány jeho vlastnosti.

V diskusi zazněla důležitá poznámka od sociologa Viktora Pioreckého, že média uvažují pouze v kontextu národních států. Z článků pak vyplývá, že „my“ jsme domácí a „oni“ jsou cizí jen proto že se narodili v jiném státě. „Cizího“ člověka tak buďto zavřeme do tábora, asimilujeme nebo odvezeme pryč. Zajímavým poznatkem je také to, že s uprchlíky z jihovýchodní Asie mají Češi problém, ale levné zboží vyrobené v tomto regionu jim nečiní problém kupovat a používat.

Novináři by tedy měli narušovat stereotyp uvažování pouze v rámci národních států a národností a tím přispívat k větší vzájemné toleranci. Proč se toto neděje osvětlil Václav Štětka. Podle něj je cílem médií kromě informování také posilovat vzájemnou identitu čtenářů jako „národa“. Všichni jsou na tento přístup navyklí – zvyšuje sounáležitost mezi většinou v regionu a tím pádem i prodej novin. Média jsou totiž ovlivňována hlavně ekonomickým tlakem (podle novináře MF Dnes Jiřího Smetany jsou články v novinách pouze vycpávky mezi tím nejdůležitějším – reklamními inzeráty) ale také společensko – politickou objednávkou, ve které hraje důraz na nacionalismus i v dnešní době velkou roli.

Ze závěrů diskuse vyplynulo, že mediální stereotypy zůstanou pravděpodobně ještě dlouho a ani nástup mladých progresivních novinářů nemůže příliš změnit. Dokud se budou muset velká média podřizovat nátlaku inzerentů a politickým objednávkám, nebude existovat prostor pro objektivní informovanost o menšinách.

DISKUSE - KOMENTÁŘE:

5. 4. 2007
5. 4. 2007
23. 5. 2007
30. 6. 2007
28. 10. 2007
můj názorKateřina Sidonová
28. 10. 2007
můj názorKateřina Sidonová
28. 10. 2007
Kdybych byla CikánKateřina Sidonová
17. 11. 2007
17. 11. 2007

Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz