Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - občanský sektor
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > komentáře
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Zabili mi kamaráda

17. 1. 2006 - Jarmila Johnová

Každý večer chodím kolem pomníčku v místě, kde auto srazilo chodce při přechodu Italské ulice v Praze do parku. Je to každodenní připomínka, co se může nejohroženějším účastníkům silničního provozu snadno přihodit. K pomníčkům, které lemují silnice a které se příliš nelíbí Technické správě komunikací, přibude další. Téměř pod okny městského úřadu Prahy 7 srazilo 6. ledna auto Jan Bouchala, 30ti letého cyklistu, mého kamaráda a spolupracovníka, předsedu sdružení Oživení, neúnavného propagátora cyklistiky, bezpečných cest pro děti a města bez automobilové agresivity. Nelze na něj zapomenout ani ho nahradit v žádné z jeho rolí - jako občana, přítele, partnera či otce sotva tříletého Kubíka.

Takhle podobně znějí všechny nekrology, jenže já se odmítám s jeho smrtí smířit a udělat za ní tečku. Jedinou možností, jak to provést, je v jeho práci pokračovat, tedy usilovat o to, aby se podobné tragédie neopakovaly. Není totiž pravda, že smrt chodce nebo cyklisty na silnici je nutná daň za nezbytnou a jinak užitečnou motorizaci společnosti. Nejde o žádnou ránu nevyzpytatelného osudu, které nelze zabránit. Provoz na silnicích ve městě lze uspořádat tak, aby v ní dobře koexistovali motoristé, cyklisté i chodci. Není žádný rozumný důvod, proč by se měl provoz řídit nejsilnějšími z nich - motoristy. I když si to všichni neuvědomujeme, silniční provoz netvoří jen auta, ale jeho přirozenou součástí jsou také chodci a cyklisté.

Cesty ve městě nemusejí být nebezpečné a jsou známy způsoby, jak to zařídit: například předřazovacími pruhy pro cyklisty na křižovatkách, nejrůznějšími prvky dopravního zklidnění. Pro všechny nejbezpečnější způsob, jak se po městě pohybovat, je zpomalit. V 30 až 40 km rychlosti nikoho nezabijete. Některá města v Evropě to již začínají chápat, říkají si Slow Cities. Kéž se k nim přidají i česká města.

Přemnožení - 19. 1. 2006 - Jiří Nečas

Tragická smrt Jana Bouchala připomněla tvrdě to, co víme - auto je nebezpečná zbraň. Pod koly aut u nás ročně končí svůj život x lidí. Přiznám se, hodnotu x si nepamatuji, avšak kdykoli ji čtu, registruji ji jako hrozně velikou. Napadá mne: což kdyby jedno procento lidí z tohoto počtu hynulo po incidentu s vlky či medvědy? To by veřejnsot křičela: "Vyhubte vlky, vyhubte medvědy!" A přitom šelmy jsou pro rovnováhu v přírodě velice užitečné. Naproti tomu auta tuto rovnováhu ničí a vydatně přispívají k dalšímu růstu podílu oxidu uhličitého v atmosféře. Nejen že hynou lidé pod jejich koly, ona i přispívají k ničení podmínek pro život jako takový. Nebylo by na místě volat "Vyhubte auta!"? Jako člověk spíše racionální než emocionálníl bych raději volil racionálnější hlas: "Snižme počet aut na rozumnou míru!" Ona se totiž auta hrozně přemnožila.

A samozřejmě přidávám svůj hlas pro omezování rychlosti ve městech se současným postihováním těch, kdo limit překračují.

JNe

ODPOVĚDĚT


Re:

- 11. 2. 2006 - sdsf

a co tak zacit postihovat ty, kteri porusuji predepsana pravidla. Nedrzet se pravidel silnicniho provozu je stejne nebezpecne pro vsechny. Co tak naparit 1000Kc za jizdu po prechodu, ruzne zkracovani krizovatky, nedani prednosti atd... Kdo vlastne mohl za tu nehodu? Podle toho ze neuvadite podrobnsti, tak je patrne tajite a nehodu zavinil p. Bouchal.

ODPOVĚDĚT


Re:Re:

Viník... - 14. 4. 2008 - Me

To je právě ten problém. Ve většině médií se píše, že auto srazilo cyklistu a on na to umřel. To je smutné hned ve dvou rovinách:
1) Umřel mladý člověk
2) Média lžou - výsledky vyšetřování ovoří jednoznačně - nedání přednosti jízdy ze strany cyklisty.

A mj. majitel auta má docela problém protože:
1) je popotahován médii jakožto zlý vrah ubohých cyklistů
2) škodu na autě si uhradí sám, ačkoliv byl viníkem nehody někdo jiný.

Je pravda, že hodně lidí jezdí v autech jako prasátka. Setkávám se s tím deno denně a není to jenom problém cyklistů, ale i mtorkářů a automobilistů samotných.

Na druhou stranu i cyklisti by si měli vytáhnout hlavu z kapsy u trenek a začít dodržovat základní postupy přežití, ať již dané zákonem, nemo alespoň používáním toho nádoru, který má každý člověk na krku, zvláště pak bych upozornil na:
- povinné osvětlení
- zákaz paralelní jízdy cyklistů
- velmi časté nedávání přednosti při odbočování doprava, mnohdy bez jakéhokoli zájmu, zda nejede auto
- jízdu po chodníku
- jízdu po přechodě
- dodržování světelných znamení (ne podle toho, že nevidí auto)
- vhdnost prostředí a oblečení pro jízdu (když je někdo debil a vyjede v mlze v bílém sexy trikotu, přičemž v rámci úspory má akorát vzadu blikačku se 3 polovypálenýma diodama, tak ať se nediví, že o někdo povozí na kapotě...)

Ono místo snahy někoho omezovat a uměle snižovat by možná nebylo od věci tlačit lidi k toleranci a dodržování pravidel...

ODPOVĚDĚT


Re:Re:Re:

- 15. 4. 2008 - krok

Přesné!!!

ODPOVĚDĚT


Re:

jen jestli ty auta moc nekrmíte - 14. 4. 2008 - Bubik

když se Vám přemnožila.......

P.S. minulý týden jsem jel asi tak čtyřicet Podbělohorskou od Bílé Hory dolů a poměrně značnou rychlostí - přes plnou čáru - mne předjel .. hádejte kdo... cyklista.

Jak to vysvětlíte?

ODPOVĚDĚT


Re:Re:

Technicky nesmyslné - 25. 5. 2008 - SJ

Tvrzení, že, cituji "ve 30 až 40 kmph nikoho nezabijete" je technický nesmysl mimořádně těžkého kalibru. Je to něco podobného jako myslet si, že v zahradním jezírku, kde je 20 cm vody, se nelze utopit. Utopit se lze i v louži na ulici, padne-li do ní člověk dostatečně nešťastně. Zrovna tak se lze zabít pádem z pouhých několika desítek centimetrů.
Myslím, že i poměrně průměrně inteligentnímu jedinci je jasné, že přes omezování rychlosti, vydávání limitů na hloubku zahradních jezírek, stavění jedno- a méněpatrových domů a jiná restriktivní opatření cesta nevede.
Nechci ale jenom kritzovat, mám i řešení: kdyby cyklisté ve své většině znali a respektovali dopravní předpisy alespoň tak, jak je ve své většině respektují motoristé, tak by jich na silnicích tolik neumíralo. Že cyklisté tvoří mimořádně neukázněnou skupinu účastníků provozu na pozemních komunikacích je jasné každému, kdo měl kdy tu čest vidět je v akci na vlastní oči, a to měl myslím každý. Dalším problémem je, že jejich výstřelky jsou jim bezmezně tolerovány a zcela chybí vůle je odkazovat do patřičných mezí (už někdy někdo slyšel, že by cyklista dostal pokutu za rychlou jízdu, přejetí plné čáry, nedání přednosti? Já jsem za posledních cca 15 let zaregistroval jeden případ, což skutečně není mnoho.). Měření dvojím metrem mi osobně velmi vadí. Když se já budu s autem otáčet na přechodu, byť i prázdném, tak jde o poměrně závažný přestupek. Pojede-li cyklista po přechodu (v praze jde o situaci, jíž ve špičce vídám dvakrát třikrát denně), jde principielně o stejně závažný nebo závažnější přestupek, přesto nemám pocit, že by to někdo (např. PČR) registroval, neřku-li dokonce vymáhal nějakou nápravu.

ODPOVĚDĚT


Re:Re:Re:

- 6. 7. 2011 - MAlbi

jsem pro snizeni limitu rychlosti na 30km/h, rad potom opet zacnu jezdit na kole :)
ridic motoroveho vozidla ma mit na pameti ze vsech nejvic co takovy stroj dokaze vyvinout za kinetickou energii a rikam to jako ridic a vlastnik motoroveho vozidla.
preji bezpecnou jizdu nam vsem

ODPOVĚDĚT


Re:

- 16. 4. 2008 - JK

Šelmy jsou pro rovnováhu v přírodě velice užitečné...

Auto je šelma. Když cykloid není obezřetný (jak by jako nejzranitelnější účastník silničního provozu měl být), bude uloven. A možná jen a jen díky své hlouposti (neosvětlení, paralelní jízda v nepřehledné zatáčce, opilost, s okolím splývajíci obleček, ....), případně aroganci (já jsem ten co žije zdravým stylem a kdo je víc).

Auta se na produkci oxidu uhličitého podílejí necelými 10-ti %! Tomu se říká vydatně? Pan "Nečas" tu argumentuje pohádkama Ovčí babičky. Asi také "nestranný" kolista. Bohužel i (nebo už jen?) takovým je dpráváno sluchu.

ODPOVĚDĚT


My jsme nezacali - 15. 4. 2008 - js

Dokud denne potkam na silnici 6 cyklistu pricemz 4 z nich nemaji na kole vybec zadne osvetleni tak se vubec nedivim ze tak trapne umiraji. Muzou si za to sami. Nejsou videt - maji smulu. (A o tom ze mnohdy jedou dva (a parkrat i vice) vedle sebe se uz vubec nechci rozepisovat).

ODPOVĚDĚT


hmm - 16. 4. 2008 - heledraku

Já bych to neviděl tak tragicky, lidé umírají různými způsoby za mnoha okolností a vždy jen proto, že buď byli hloupí něbo měli smůlu. Omezovat kvůli tomu celou společnost není vhodné ( i když jak se to vezme, že.. )

ODPOVĚDĚT


Auto*Mat - 17. 4. 2008 - skelb

Tak dlouho se Auto*Mat, až se Bouchal*Mat.

ODPOVĚDĚT


Související odkazy
Auto*Mat
Jan Bouchal
Slow Cities

Související tisk. zprávy

Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz