[PRTR HOMEPAGE] [PEN HOMEPAGE] [Windows] [ASCII] [Mac] [Latin2] [Unix]

Struktura přehledu


Plzeňská ekologická nadace
Úslavská 29, 301 44 Plzeň
telefon/fax: 019-7455905
e-mail:pen@iol.cz
bank.spojení:
Československá obchodní banka a.s.,
č. ú: 8010 - 0104 247 403 / 0300

Přehled je organizován abecedně podle názvů zemí. Do přehledu jsou zahrnuty i země, které zatím PRTR nemají, ale budují jej. Základními stavebními kameny přehledu jsou body:

3.1. Struktura přehledu
Přehled je organizován abecedně podle názvů zemí. Do přehledu jsou zahrnuty i země, které zatím PRTR nemají, ale budují jej. Základními stavebními kameny přehledu jsou body:

A. Vznik a vývoj systému
Systém PRTR na národní úrovni je buď zaváděn jedním zákonem (popř. více navzájem provázanými zákony postupně nebo novelizací starších systémů) nebo vytvářen postupně, často modifikací stávajících registrů. Např. Česká republika by mohla v současné době připravovat buď zákon o Registru úniků a přenosů znečišťujících látek nebo upravit stávající složkové registry a evidenci REZZO (Registr emisních zdrojů znečištění ovzduší), Registr vypouštěných látek do vod, Programy odpadového hospodářství, resp. vlastní evidenci odpadů.

B. Struktura systému

  • Institucionální zabezpečení. Ve většině případů jsou popisovány systémy státní, jež bývají garantovány příslušným ministerstvem životního prostředí. V některých případech si státní instituce sjednává pro určité práce (např. sběr dat) soukromé firmy nebo uzavírá dohodu se samosprávnými orgány (např. regionální samosprávou). Využití soukromých firem je výhodné, neboť umožňuje pružný výběr či změnu partnera podle jeho kvality. Druhou možností je částečné nebo úplné vedení systému nevládními organizacemi. Zvláště management chemického průmyslu pochopil (např. v Japonsku), že být o krok "před" vládou ve vytváření PRTR mu umožní získat "cenné body" za péči o životní prostředí a zároveň usnadní formování systému podle jeho vlastních potřeb.

  • Periodicita shromažďování dat. Prioritní je potřeba pravidelného ohlašování a stejně pravidelného rozšiřování dat. Nejčastěji se volí jako základní ohlašovací období kalendářní rok. Objevují se požadavky na sledování sezónních trendů , např. pro lepší popis imisní situace v určité oblasti. V Kanadě se sledují čtvrtletní výkyvy v objemu emisí.

  • Ohlašovatelé. Sledované zdroje se obecně dělí na mobilní a stacionární, rozptýlené a bodové. Obvykle se mezi ohlašovatele řadí závody, které počtem zaměstnanců, objemem znečišťujících látek (vyráběných, skladovaných nebo vypouštěných), příslušností k určitému odvětví nebo na základě taxativního vymezení splnily zákonné podmínky. Ostatní zdroje (malé závody, zemědělské podniky, mobilní zdroje, služby, domácnosti ap.) jsou sledovány prostřednictvím imisního monitoringu nebo statistických odhadů. Ohlašovací povinnost vzniká překročením určité např. objemové hranice množství zpracovávaných nebo vypouštěných látek - prahu (např. 10 tun benzenu, 100 kg šestimocného chromu ap.).

  • Sledované látky. Chemická látka je zařazena do seznamu ohlašovaných látek, jestliže její nebezpečné vlastnosti, vyráběné množství a možnost expozice lidí dosáhne zvolené hranice. Standardně se vychází z hledisek toxicity, bioakumulace (závisí na hodnotách vybraných analytických ukazatelů, např. biokoncentrační faktor) a perzistence (poločas rozpadu v některém z médií je delší než 50 dní). V některých systémech PRTR jsou zahrnuty látky i pro další nebezpečné vlastnosti (např. vliv na změnu klimatu, radioaktivita). Počet sledovaných látek v zemích se zavedeným PRTR se pohybuje v intervalu od několika desítek po šest stovek. Velikost seznamu sledovaných látek se zpravidla nepromítá do počtu ohlašovaných látek u jednotlivých závodů, nýbrž do počtu ohlašovatelů v zemi. Ohlašovací povinnost závodů většinou zahrnuje rozmezí od několika až po několik desítek desítek látek.

  • Sledovaná média. Mezi klasická média, do kterých znečišťující látky unikají se řadí vzduch, voda a půda (země). Tato tři média vyčerpávajícím způsobem pokrývají okruh tzv. "konečných stanic" emisí. Protože pouhé sledování emisí do vzduchu, vodu a půdy nezaručuje rovnost stran rovnice "vstup do závodu = výstup ze závodu", byla vymezena pro potřeby PRTR další cílová „média“ (kompártmenty životního prostředí). K tradičním médiím tak přibývají zejména následující:

  • podzemní injektáže - jedná se většinou o kapalné látky vpravované do podzemních vrtů. Tento postup je obvyklý např. ve Spojených státech,

  • odpad ukládaný mimo území závodu, je v konečné podobě únikem do vody či půdy, avšak u jiného subjektu. Protože PRTR má směřovat k prevenci úniků a přenosů, je důležité sledovat jak konečného emitenta (např. firmu provozující skládku), tak producenta (např. chemický závod),

  • mezi specifická média patří rovněž užití znečišťujících látek v závodu (či mimo závod) pro výrobu energie (např. spalováním) nebo recyklace (látka je znovu po úpravě využita). Sledování využití látek pro energetické účely má význam především pro havarijní plánování (požáry, výbuchy ap.),

  • produkt je velmi diskutovaným druhem média, neboť je ve většině zemí jeho zdravotní nezávadnost průběžně a důkladně sledována. Opět se jedná o dodržení rovnosti stran bilanční rovnice vstup = výstup.

  • Zveřejňování dat se děje buď pasivní formou (data existují a na vyžádání, osobní návštěvu či písemný dotaz je může občan získat) nebo aktivní formou - zejména rozšiřováním v tištěné či elektronické formě, publikací v tisku. Aktivní šíření dat z registru PRTR je nezbytné, aby bylo občanům a nevládním organizacím umožněno podnikat akce vedoucí k odhadu zdravotních rizik plynoucích z místních emisních zdrojů, vyjednávání se znečišťovateli o snižování rizik ap. Dále rozeznáváme tištěnou a elektronickou podobu dat. Volba podoby je důležitá, neboť např. uživatelé z malých obcí budou dávat přednost tištěné informaci, zatímco studenti, odborníci a vládní úředníci lépe zužitkují informace v elektronické podobě. Vždy je nutno dbát na logickou a srozumitelnou formulaci. Žadatelé musí dostat informace o závodě, jednotlivých látkách a cestách, kterými unikají do životního prostředí. Přehledy bývají doplňovány informací o odhadech velikosti rizik plynoucích z expozice jednotlivým látkám.

    C. Kontakt na správce systému
    Adresa zástupce instituce odpovědné za systém PRTR v dané zemi (výjimečně byly uvedeny i jiné kontakty). U některých států nebo významných organizací, které systém PRTR již zavedly uvádíme i internetovské stránky (jejich souhrn je pak uveden v kapitole 4.4.).


    Adresa:
    Plzeňská ekologická nadace
    Úslavská 29, 301 44 Plzeň
    Tel./Fax:++0420-19-74 55 905
    e-mail:pen@iol.cz
    Bankovní spojení: ČSOB a.s., pobočka Plzeň, č.ú.: 8010 - 0104 247 403 / 0300
    © Plzeňská ekologická nadace, Miroslav Šuta
    7. července 1998