Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - internet
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > tiskové zprávy
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Spotřebitelé nejsou piráti!

10.11.2005
PRAHA [Sdružení obrany spotřebitelů ČR]
Autor: Ivana Picková, tel: 604 956 114

Spotřebitelé odmítají, aby byli kriminalizováni, jak se s nástupem internetu stále častěji stává. Proto spotřebitelské organizace z celé Evropy za podpory europoslankyně Zuzany Roithové vyzývají k deklaraci základních práv spotřebitelů v digitálním prostředí.

„Toto CD nemůžete kopírovat.“ „Film na DVD dovezený z USA nelze spustit na přehrávačích prodávaných ČR.“ „Výměnné sítě P2P jsou obdobou kradení hudebních nosičů v obchodě.“ „Musíme chránit umělce, kteří jsou okrádáni spotřebiteli na internetu.“ Toto všechno jsou tvrzení, se kterými se spotřebitelé stále častěji setkávají. Hudební a filmový průmysl totiž spotřebitele systematicky informuje, co dělat nesmí.

Je však již načase také stanovit, co spotřebitelé v digitálním světě, který se od toho běžného poněkud liší, dělat mohou. Proto se Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS) připojuje k podpoře evropská spotřebitelské organizace BEUC za zakotvení „Digitálních práv spotřebitelů“:

1. Právo na volbu, přístup k informacím a kulturní rozmanitost (spotřebitelé by např. neměli být zbaveni možnosti poslouchat oblíbenou hudbu např. jen z toho důvodu, že velcí distributoři udržují ceny CD na prohibitivní úrovni a neumožní její nabízení v alternativních distribučních kanálech)
2. Právo na princip "technické neutrality" – ochranu a zachování spotřebitelských práv v digitálním prostředí (stejná práva jako v analogovém světě, by měl spotřebitel mít i ve světě digitálním – tzn. např. o podmínkách užívání spotřebitel často není informován předem a někdy bývají dokonce průběžně měněny)
3. Právo na prospěch z technologických inovací bez zneužitelných překážek (tzn. např. film na DVD dovezený z USA by mělo být možno prohlížet na přehrávači prodávaném v Evropě, CD by mělo být možné pro osobní potřebu zkopírovat)
4. Právo na interoperabilitu obsahu na různých zařízeních (tzn. např. desky a kazety bylo dříve možné pouštět na jakémkoliv přehrávači, u hudby v digitální formě zakoupené na internetu to však již neplatí)
5. Právo na ochranu soukromí (tzn. např. neměly by existovat skryté programy, které bez vědomí uživatele omezují jeho možnosti nakládání s obsahem či dokonce zasílají zpět svému autorovi informace o chování a zájmech uživatele)
6. Právo nebýt kriminalizován (tzn. např. kriminální sítě kopírující hromadně nosiče za účelem prodeje bývají označovány za piráty, podobně jako spotřebitelé, kteří si stáhnou z internetu písničku, přitom nejde o totéž)
Tuto kampaň podporuje i místopředsedkyně Výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitele Evropského parlamentu MUDr. Zuzana Rothová, MBA, která k ní říká: „Kdo si dodnes myslel, že práva mohou mít jen výrobci, autoři či distributoři, tak se mýlil. Přišel čas říci nahlas, že spotřebitelé mají mít zajištěna jasná základní práva. Chci proto prosadit, aby práva spotřebitelů v informační společnosti byla jasně formulována na evropské úrovni a stala se součástí legislativy na ochranu duševního vlastnictví.“

„Bohužel v ČR, jako i v celé Evropě, jsou práva spotřebitelů v oblasti autorského stále více opomíjena. Nemožnost zkopírování CD a využití tak zákonné možnosti na kopii pro osobní potřebu se stává pomalu pravidlem. A český parlament právě nyní schvaluje další omezení, na jehož základě je kriminalizován každý, kdo se pokusí obejít např. ochranu proti kopírování CD či proti přehrání amerického DVD na evropském přehrávači,“ uzavírá Karel Pavlík z SOS.

Bližší informace spotřebitelé naleznou na specializované stránce www.consumersdigitalrights.org i na www.spotrebitele.info

========================================
Kampaň za zakotvení „digitálních práv spotřebitelů“

Úvod
"Stahování hudby z výměnných sítí (tzv. P2P sítí) je jako krádež CD z obchodu!" „Musíme chránit umělce, kteří jsou okrádáni spotřebiteli na internetu.“ Velké hudební a filmové společnosti nás dlouhodobě „krmí“ podobnými tvrzeními v televizi, v novinách a dalších médiích. Individuální spotřebitele znázorňují jako piráty a kriminálníky. Stejné společnosti vydávají brožury o tom, co spotřebitelé nesmějí dělat v digitálním světě. Podle nich spotřebitelé nemají žádná práva vyplývající z nákupu CD, DVD či jiného digitálního materiálu, kromě několika velkoryse poskytnutých výjimek.

Pod názvem správa digitálních práv (tzv. Digital Rights Management - DRM) jsou používány nové technologie pro omezování nebo zakazování běžně legálního chování. V řadě evropských zemí se vedou exemplární soudní spory s uživateli a je jim vyhrožováno vysokými pokutami či jinými tresty za stahování hudby nebo filmů z internetu. Zábavní průmysl se schovává za umělce, a přitom se chová nepřátelsky k jejich fanouškům a podporovatelům.

Nepodceňujeme vážný globální problém pirátství. Spotřebitelé by neměli kupovat padělky CD a DVD, které ve velkém počtu vyrábějí organizované zločinecké skupiny – tímto směrem by měla být napřena pozornost zábavního průmyslu a policie. Na druhé straně, individuální spotřebitelé nejsou kriminálníci a průmysl je nesmí za takové označovat.

Přišel čas zajistit spotřebitelům určitá základní práva taktéž v digitálním světě a říci jim, co mohou dělat se svým digitálním hardwarem a obsahem (informace, hudba, filmy apod.). To je hlavním poselstvím této kampaně.

1. Právo na volbu, přístup k informacím a kulturní rozmanitost

Internet umožňuje téměř nekonečné možnosti přístupu k informacím (znalostem) a kultuře, v celé její široké rozmanitosti. Bohužel průmysl se snaží omezit možnosti užívání materiálů z internetu v zájmu ochrany svých ekonomických zájmů, a to pod pláštíkem ochrany duševního vlastnictví a odměn za kreativitu. V důsledku se již řada informací a kulturnících poselství stala běžně nedostupnými rukojmími.

Již existují pro umělce různé nové způsoby, aby mohli široce sdílet svá díla se svým obecenstvem – např. licence Creative Commons (vytvořená na Stanfordské univerzitě) či legální výměnné P2P systémy (např. Jamendo). Ve skutečnosti však mnoho umělců nemůže využít přístup k těmto distribučním kanálům, které by daly jejich práci k dispozici velkému množství zájemců. Například v hudbě diktují pravidla hry čtyři "velcí hráči", kteří ovládají přístup na trh po celém světě a často i udržují ceny CD na prohibitivní úrovni. Spolu s manažerskými společnostmi jsou to právě tyto velké hudební společnosti, které rozhodují, jak umělci distribuují svá díla a odrazují je od nově se rozvíjejících alternativních distribučních modelů, ke kterým by mnozí byli jinak otevření. Aby byli umělci zapojeni do zavedených distribučních kanálů a oslovili jimi velké množství spotřebitelů, musí často akceptovat smluvní podmínky, které jsou nefér jak pro tvůrčí umělce, tak pro spotřebitele.

Spotřebitelé mají právo na výhody z ekonomické soutěže na trhu, která podporuje kreativitu, svobodu projevu, volbu a kulturní rozmanitost. Politici a zákonodárci musí zajistit, aby bylo právo spotřebitele respektováno a povzbudit nové alternativní formy pro tvorbu a sdílení digitálních dat (zejména vytvořením vhodného legislativního rámce)!

2. Právo na princip "technické neutrality" – ochranu a zachování spotřebitelských práv v digitálním prostředí

Dlouho trvalo, než bylo dosaženo současného stavu, kdy spotřebitelé mají jasný soubor práv při používání tradičního audiovizuálního materiálu – jako např. právo na informace, právo na spravedlivé smluvní podmínky či právo na náhradu, když produkty nejsou takové, jaké by měly být. Domníváme se, že stejná práva by měla být aplikována pro digitální produkty.

Bohužel mnoho praktik v digitálním prostředí pošlapává existující práva spotřebitelů. Průmysl sám stanovuje podmínky, rozhoduje, jaké informace mají být distribuovány, co je spravedlivé či legální, jak má být produkt užíván atd., aniž by přitom bral v potaz práva spotřebitelů. O smluvních ujednáních nelze jednat a spotřebitelům nezbývá než je akceptovat, mají-li zájem o daný produkt. Navíc podmínky může později průběžně měnit poskytovatel služeb.
Když jsou omezeny možnosti užití digitálních produktů, je to spotřebitelům zřídka oznámeno před nákupem. Užití digitálních produktů omezují systémy "správy digitálních práv" (DRM) a právní podmínky, o kterých spotřebitelé vědí jen pramálo. Domníváme se, že o všech skrytých omezeních by spotřebitelé měli být jasně informováni, a to předem.

Podobně jakákoliv změna po nákupu, jako je skryté stažení programu, který změní nastavení na našem počítači, nesmí probíhat bez souhlasu spotřebitele.

Jak spotřebitelé, tak tvůrci mají právo na vysokou úroveň ochrany zahrnující plné, transparentní informace. Spotřebitelé mají právo na "technickou neutralitu". Spotřebitelé by měli mít stejná práva on-line, jako off-line. Digitální technologie nesmí být zneužíváno k zbavení spotřebitelů jejich zavedených práv.

3. Právo na prospěch z technologických inovací bez zneužitelných překážek

Spotřebitelé by měli mít prospěch z nových technologií. DVD je výjimečné nové médium, ale evropští spotřebitelé často nemohou sledovat americká DVD na svých evropských přehrávačích. Průmysl rozdělil světový trh do různých "regionů" DVD s rozdílnými cenovými režimy, aby získal více peněz. Není pro to žádný jiný technologický či právní důvod.

Proč si nemůžeme legálně staženou hudbu přehrát z počítače na přenosný přehrávač? Proč bychom měli brzy být zbaveni možnosti nahrát si program z TV zavedením systému tzv. broadcasting flag (systém určující, co může být nahráno a co nikoliv)?

Průmysl je ve stadiu vývoje systémů správy digitálních práv (DRM), aby mohl přímo ovlivnit, jak můžeme s legálně zakoupeným produktem nakládat. To je nefér a neoprávněné. Když si koupíme knihu, také nám nikdo neříká, že si ji můžeme přečíst jen jednou a že ji nesmíme půjčit kamarádovi, ani prodat. To jsou přitom věci, které se v digitálním světě začínají stávat.

Někteří spotřebitelé jsou zcela zbaveni výhod, které jim nabízí moderní technologie. Např. slepí spoluobčané potřebují převést obsah do speciálních formátů, které mohou využít prostřednictvím svých speciálních zařízení (převod na hlas či Braillovo písmo), ale to podle některých DRM nesmí.

Někteří operátoři jdou dokonce ještě dále a znemožňují užívání určitých technologií. To se týká například výměnných sítí P2P, které umožňují výměnu informací a kulturních poselství mezi počítači navzájem bez jakýchkoliv prostředníků. Je pravda, že je potřeba teprve nastavit právní rámec pro využívání této technologie a zajištění spravedlivé odměny autorům. Je pravda také, že tato technologie může být zneužívána, ale je špatné ji kvůli tomu postavit mimo zákon.

Legislativa a politiky musí zaručit, aby spotřebitelé i autoři společně plně profitovali z technologického rozvoje. Průmysl proto nesmí mít možnost nadměrné kontroly nad obsahem.

4. Právo na interoperabilitu obsahu na různých zařízení

Kazety a zpočátku i CD bylo možné pouštět na všech značkách přehrávačů - to byla interoperabilita. Nyní ztrácíme tuto důležitou výhodu.

Právě není úplně možné koupit si písničku na iTunes, online obchodu s hudbou, bez vlastnictví přehrávače iPod. Sony walkman může stahovat hudbu jen ze Sony downloading platformy.

Někdy CD je možné spustit na domácím přehrávači nebo na počítači, ale již ne na CD přehrávači v autě. Kolikrát doufá průmysl, že mu zaplatíme za stejnou píseň za účelem poslechu na různých místech?
Když si koupíme knihu v knihkupectví, nejsme nuceni nosit jednu nestandardní značku brýlí, abychom si ji mohli přečíst. Proč jsou věci v digitálním světě jinak?

Je čas garantovat interoperabilitu (součinnost) digitálního obsahu a přístrojů.

5. Právo na ochranu soukromí

Jestliže se rozhodnete stáhnout z internetu nějaký program na svůj domácí počítač, může se stát, že zároveň je poslán i další program, a to bez vašeho souhlasu či upozornění. Takový program může ovlivňovat možnosti nakládání s digitálním obsahem, ale zároveň také může posílat zpátky informace o způsobu užívání, vašich návycích a preferencích. Např. s rozvojem digitální televize bude brzy možné na dálku zjistit vaše filozofické, politické nebo náboženské postoje či vaše zájmy podle druhu programů, které sledujete.

Protože systémy DRM se stále vyvíjejí a stávají se komplexnějšími, bude stále složitější zůstat anonymní a uchránit své soukromí.

Starou vinylovou desku nebo kazetu můžete přehrát třeba stokrát, a to doma či kdekoliv jinde, půjčit či prodat, aniž by kdokoliv byl schopen vystopovat vaše chování a zájmy. Proč by průmysl měl mít možnost monitorovat váš soukromý život a zvyklosti, když využíváte digitální materiály?

Politici musí zajistit, aby soukromí spotřebitelů bylo respektováno i v digitálním světě. Digitální přehrávače či počítače nesmějí být zdrojem informací o svém majiteli bez jeho plného a řádně informovaného souhlasu.

6. Právo nebýt kriminalizován

Existují organizované kriminální sítě, které hromadně kopírují CD a DVD pro finanční zisk. Toto je trestné a je to právem označováno jako pirátství. Bohužel průmysl označuje často za piráty i individuální spotřebitele, kteří si zkopírují písničku pro osobní použití. Ozývají se slova jako „krádež“, „trestný čin“ bez řádného rozlišování mezi jednotlivými účely kopírování.

Stahování hudby bez dovolení, které je navíc v ČR legální, určitě není stejná věc, jak krádež CD v obchodě. Určitě by nemělo být dáváno na stejnou úroveň s kriminálním pirátstvím a paděláním.

Pokud bude průmysl odmítat, že spotřebitelé mají i on-line určitá práva, nemůže získat jejich podporu.
Jak mohou být spotřebitelé podporováni v respektování práv průmyslu a autorů, když se dozvídají, že nemají žádná práva a jsou zloději a piráti? Spotřebitelé a autoři se navzájem potřebují. Obě strany by měly být připraveny, a často jsou připraveny, respektovat svá práva. Distributoři by neměli vytvářet zdání propastného rozdílu mezi požadavky spotřebitelů a právy autorů a umělců.

Odmítáme právní kroky vedené proti individuálním spotřebitelům v digitálním světě, kteří své aktivity nedělají za účelem jakéhokoliv zisku.

V 70. letech filmový průmysl odsuzoval neškodné videokazety jako zničující pro kina a kreativitu. Copak se nikdy nepoučí?

Dejme spotřebitelům jasné a spravedlivé právo na užití digitálních materiálů a nekriminalizujme nekomerční užití P2P sítí či dalších distribučních technologií!

Závěr

Spotřebitelé a umělci potřebují sebe navzájem. Obě skupiny mají svá práva, kterých by ti druzí měli dbát.
Více informací o této kampani lze nalézt na stránkách www.consumersdigitalrights.org.

Sdružení obrany spotřebitelů ČR
tel.: 224 239 940, fax: 224 239 941
www.spotrebitele.cz
sos@spotrebitele.cz

Ivana Picková, public relations
pickova@spotrebitele.info, 604 956 114
Karel Pavlík, člen Republikového výboru
pavlik@spotrebitele.info

Kancelář Zuzany Roithové v Bruselu
tel.: 0032-228-47485
mobil: 0032-485-949099
www.roithova.cz
jirsa@roithova.cz

Sdružení obrany spotřebitelů České republiky, založené v roce 1993, je nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra v osmi krajích ČR, vydává elektronický časopis Svět spotřebitelů (www.spotrebitele.cz) i tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International. Od roku 2003 je signatářem Etického kodexu občanských spotřebitelských organizací; rejstřík signatářů je přístupný na adrese kodex.spotrebitele.info.

DISKUSE - KOMENTÁŘE:


Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz