Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - internet
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > tiskové zprávy
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Kde se nejlépe kupují biopotraviny po internetu?

22.9.2005
PRAHA [Liga ekologických alternativ (LEA)]
Autor: lea2@ecn.cz, tel: 222 782 315

Nabídka biopotravin na českém trhu potěšitelně roste, stále větší objem v odbytu mají i nové formy prodeje. K nim patří i nákup přes internet. Protože ho u nás rozvíjí už osm webů (+ jeden na Slovensku) a spotřebitel tu nemá většinou přímý kontakt s prodejcem ani srovnání, vyzkoušela je LEA formou kontrolních nákupů. Testování tzv. BIO-eshopů je součástí projektu Ligy s názvem "CZ BIO" podpořeného Ministerstvem průmyslu a obchodu v rámci programů na ochranu spotřebitele.

"Průřezově zvoleným košem produktů objednaným na adresu anonymního zákazníka jsme chtěli ověřit, na jaké úrovni dnes běžný český spotřebitel může pomocí internetu získat pro svůj jídelníček biopotraviny," popisuje za LEA cíl testu Jiří Dvořák. "Členové poroty složené z novinářů, biospotřebitelů, PR-expertů, marketingové specialistky a zástupce kontrolní organizace ekologického zemědělství po dohodě všude usilovali o objednávku 16 produktů z těchto skupin: čerstvá zelenina a ovoce, mléčné produkty, pečivo, mouka, čaje a nápoje, masné produkty a vejce. Setkali jsme se s rozdílnou kvalitou internetových služeb, šíří sortimentu, lhůtou dodání v rozmezí 3-12 dnů, milým přístupem i plesnivým chlebem..."

Kontrolní objednávka testovala weby www.biopotraviny.cz, www.biosfera.cz, www.dobrykramek.cz, www.jimezdrave.cz, www.slunecnibrana.cz, www.rozmaryna.cz, www.vitektrade.cz, www.zzbrno.cz a pro srovnání i slovenský www.bio-obchod.sk). Výsledky hodnotila v šesti skupinách kritérií (pojetí internetového obchodu, komplexnost sortimentu, snadnost zadání objednávky, její expedice, doručení zakázky a užití značky BIO).
Eshopům se přidělovalo 1 - 5 bodů (v podobě hvězdiček) v každé skupině kritérií, kde ***** znamenalo maximum. Výsledek vznikl zprůměrováním hlasů.

Vítězem tohoto prvního testování u nás se stal server WWW.ROZMARYNA.CZ, provozovaný Evou Semotánovou společně se stejnojmenným obchůdkem zdravé výživy v Praze 5. Bodoval především pestrostí sortimentu (cca 600 položek v kvalitě BIO, z toho 37 druhů zeleniny). Druhý se umístil portál WWW.BIOSFERA.CZ, který nabízí dodávky z Brna a vynikl moderním pojetím. Třetí místo obsadil "východočeský" WWW.DOBRYKRAMEK.CZ (řízený z Jaroměře a Dvora Králové). Zaujal spektrem služeb - placení stravenkami, přikládáním informačních materiálů, vzorků kosmetiky atd.

Vedle pozitivních zjištění ale porota zaznamenala i nejeden prohřešek vůči spotřebiteli. Při kontrolních testech nebyl např. u tří zakázek dodán kompletní sortiment dle objednávky, aniž by se dodavatel ozval a nabídl náhradní produkt. V případě zásilky z www.biopotraviny.cz a www.zzbrno.cz některé objednané produkty chyběly, ačkoliv byly fakturovány a zaplaceny. Pouze www.rozmaryna.cz chybějící produkt odečetla z účtované ceny. Odpudivou a smutnou "třešničkou na dortu" byl i plesnivý chléb ze Zdravého života Brno (provozovatel www.zzbrno.cz, pozn. LEA: balík doručený - po 12 dnech ! - na dobírku byl vyzvednut v den následující po výzvě České pošty o jeho uložení na pobočce). Příčinou byl patrně nevhodný igelitový obal.

Závěr ? Ačkoliv mnohé z eshopů fungují již léta (nejstarší biopotraviny.cz 5 let) a některý v dílčím ohledu sympaticky zaujme, v porovnání se zahraničními však teprve odrůstají plenkám - zaostávají v šíři sortimentu základních potravin, formách distribuce a podílu biopotravin v nabídce. Potvrdilo se tušení, že na českém internetu není dostatek biopotravin pro pestrý jídelníček běžného spotřebitele. Omluvou internetových prodejců může být nedostatečná produkce českých ekofarem v žádaných komoditách, méně už fakt, že jen některé weby a jen v některých ohledech jsou zajišťovány s profesionalitou na potřebné úrovni doby. I přes ochotu jejich provozovatelů a často nedoceněnou až nadšeneckou práci musí ale i oni počítat s tím, že budou i u potravin konfrontováni baťovým pravidlem Náš zákazník, náš pán. "Přesto z této první sondy nevyvozujeme nějaký zásadní konečný soud kdo je nejlepší či nejhorší, to může průběžně vyplynout až zveřejňováním dalších zkušeností spotřebitelů i výsledků jiných testů," uzavírají iniciátoři z LEA.

DISKUSE - KOMENTÁŘE:


Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz