Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - vše
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > komentáře
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Pracující v oděvním průmyslu východní Evropy si vydělají méně než v Číně

1. 7. 2014 -, Econnect/NaZemi

Nová výzkumná zpráva boří mýtus o tom, že oděvy vyráběné v Evropě a Turecku jsou z hlediska pracovních podmínek „lepší“ než ty, které se vyrábějí v zemích jihovýchodní Asie a v Číně. Podle zprávy dostávají i pracující ve východní Evropě a Turecku mzdy, které nestačí ani na pokrytí jejich základních potřeb. Minimální zákonná mzda v některých zemích Evropy je dokonce nižší než v Číně nebo Indonésii.

Zprávu “Stitched Up” zveřejňuje NaZemi ve spolupráci s Clean Clothes Campaign (CCC) v rámci dlouhodobé kampaně Ušili to na nás. Výzkum, který proběhl v deseti zemích, odkrývá realitu pracujících z východní Evropy a Turecka, kteří vyrábějí oblečení pro značkové oděvní řetězce. Tento region je v souvislosti s výrobou a následným prodejem oblečení v zemích Evropské Unie stále důležitý, jelikož u přibližně poloviny oděvů uvedených na trh v EU 28 je udáván původ v Evropě či Turecku.

Výzkumná zpráva poukazuje na skutečnost, že postsocialistické evropské země fungují jako zdroje levné pracovní síly pro módní značky a prodejce ze západní Evropy. Oděvní průmysl má v tomto regionu dlouhou historii a disponuje kvalifikovanou pracovní sílou. Navzdory tomu téměř všichni dotazovaní vyrábějící pro velké evropské firmy jako Hugo Boss, Adidas, Zara, H&M nebo Benetton dostávají mzdy, které je udržují v chudobě. Mnozí z nich se musejí spoléhat na další příjmy například ze zemědělství nebo druhé práce, aby se uživili.

Zpráva odhaluje, že zákonem dané minimální mzdy představují jenom část odhadované „důstojné mzdy“1. Například v Bulharsku, Ukrajině a Makedonii minimální mzda představuje jenom 14% z odhadované důstojné mzdy; na Slovensku je to zhruba 21%. Zákonná minimální mzda je v některých evropských zemích dokonce nižší než například v Číně či Indonésii. Jedná se o Moldávii (71 EUR / měsíc), Ukrajinu (80 EUR / měsíc), Makedonii (111 EUR / měsíc), Rumunsko (133 EUR / měsíc) nebo Bulharsko (139 EUR / měsíc) oproti Indonésii (82 EUR / měsíc) a Číně (průměrně 175 EUR / měsíc).

Christa Luginbühl, jedna z autorek zprávy, k tomu říká: „Zatímco značky jako Zara nebo H&M vykazují rostoucí zisky i během krize, pracovní podmínky ve zkoumaném regionu se za poslední šest let zhoršily.“

“Současný výzkum boří mýtus, že když si vybereme oděvy pocházející z Evropy, máme jistotu, že při výrobě byly zachovány důstojné pracovní podmínky. Oděvní společnosti musí podniknout jasné kroky ke změnám v jejich dodavatelských řetězcích, aby všichni, kdo pro ně vyrábějí, dostávali důstojnou mzdu, nehledě na místo, kde žijí,” doplňuje Petr Mareš, z neziskové organizace NaZemi, která se problematice pracovních podmínek v oděvním průmyslu dlouhodobě věnuje.

Zpráva „Stitched Up“ je součástí série výzkumných zpráv kampaně Clean Clothes Campaign, které zkoumá situaci pracujících v oděvním průmyslu na celém světě a kroky, které musejí firmy podniknout pro zabezpečení vyplácené důstojné mzdy. V tomto roce již vydala široký průzkum mezi velkými oděvními firmami, kde zkoumala, jaké kroky podnikají k zabezpečení důstojné mzdy. Výsledky průzkumu byly zveřejněny ve zprávě „ Tailored Wages“. Na základě tohoto průzkumu kampaň spustila také mobilní aplikaci, kde mohou spotřebitelé najít pokroky a status více než 100 oděvních značek.

Plné znění výzkumné zprávy najdete zde. Český překlad zprávy připravujeme v nejbližších dnech pod názvem “Ušili to na nás - mzdy pracujících v oděvním průmyslu východní Evropy a Turecka”.

O kampani Ušili to na nás

Kampaň Ušili to na nás je dlouhodobou kampaní zabývající se pracovními podmínkami pracujících v oděvním průmyslu a vede ji česká nevládní organizace NaZemi. V rámci Ušili to na nás NaZemi spolupracuje s mezinárodní platformou Clean Clothes Campaign a koordinuje kampaň Za důstojnou mzdu.

Důstojnou mzdu by si dělníci a dělnice měli vydělat za běžný 48hodinový pracovní týden bez přesčasů. Tato mzda by jim měla umožnit, aby žili důstojný život. Čili měli na jídlo, nájem, zdravotní péči, vzdělání. A rovněž aby si malou část peněz měli možnost uspořit na nepředvídatelné výdaje.

O rozdílu mezi minimální a důstojnou mzdou nebo o tom, jak se důstojná mzda vypočítává, si můžete přečíst ve stručném infolistu či na webových stránkách organizace NaZemi: www.nazemi.cz/dustojnamzda.

DISKUSE - KOMENTÁŘE:

Související odkazy
Zpráva Stitched Up

O Autorech

-red-

(Článek je redakčně upravenou tiskovou zprávou některé z nevládních organizací. Jméno organizace uvádíme v záhlaví zprávy.)

Občanská společnost - návod k použití

Portál Občanská společnost - 
návod k použití Praktické návody, jak uplatňovat svá občanská práva. http://obcan.ecn.cz

- Právo vědět - Účast na rozhodování - Rovné příležitosti - Občan v EU -

Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz