Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - vše
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > zprávy
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Dopravní podnik chystá spornou výstavbu autobusového Terminálu Veleslavín v sousedství školy, školky a bytových domů, obyvatelé protestují

4. 12. 2012 - PRAHA [Econnect/Vokovice k životu, o. s.]

Pražský dopravní podnik stále nemá jistou evropskou dotaci 8 miliard Kč na prodloužení metra. Brusel chtěl původně podpořit rychlé spojení centra Prahy s letištěm. Praha naplánovala kombinaci metra do Motola a rychlovlaku z Veleslavína do Ruzyně, nakonec však buduje jen metro, které se navíc pro nedostatek peněz nepodařilo dovést až k městskému okruhu na Dlouhou Míli. Nejbližší stanicí metra od letiště tak bude Veleslavín, kde má vzniknout kontroverzní projekt Teminál Veleslavín.

Brusel v květnu 2012 svou dotaci pro porušení podmínek pozastavil. Podmínkou čerpání dotace a schválení stavby metra Odborem ochrany prostředí MHMP totiž bylo vybudování záchytných parkovišť a autobusového Terminálu Dlouhá Míle na městském okruhu, stranou bytové zástavby, odkud měla do centra vést kolejová – ekologická doprava. V červenci 2012 DPP a pražský magistrát ve snaze uvolnit evropské peníze naplánovaly bez diskuse s veřejností přesun terminálu do Veleslavína, tedy do hustě zastavěné oblasti v těsné blízkosti bytových domů, školy a školky. Platforma 23 občanských sdružení Prahy 6 protestuje proti zhoršení životního prostředí Vokovic a Veleslavína a proti plýtvání veřejnými prostředky na dočasnou stavbu. Dočasný Terminál Veleslavín má stát 1,3 miliardy Kč, tedy o 800 mil. Kč více než původní Terminál Dlouhá Míle. Studie vlivu na životní prostředí původního projektu (EIA495) a náhradního řešení (EIA785) jsou v rozporu, na projekt Terminálu Veleslavín neproběhlo výběrové řízení. Evropská komise byla o plánovaných změnách informována, rozhodnutí o dotaci však dosud nepadlo. O návrhu změny územního plánu ve Vokovicích bude po 27.12. 2012 jednat pražský magistrát.

Terminál Dlouhá Míle měl být součástí modernizace železniční trati Praha–Kladno s odbočkou na letiště. Tato podmínka je ale v nejbližších letech nesplnitelná, Dopravní podnik Praha proto přišel s náhradním řešením. Tím má být právě přesun autobusového terminálu a parkoviště do Veleslavína. Terminál má být dočasný a má stát 1,3 miliardy Kč, tedy 2 miliony Kč za jedno parkovací stání. Součástí projektu má být nové administrativní a obchodní Centrum Veleslavín, pro DPP ho navrhla firma Bomart, s. r. o. Terminál Veleslavín by se tak stal jednou z největších křižovatek v Praze, kumulací metra, vlakové, tramvajové a autobusové dopravy. Podle protestujících občanských sdružení je to neúčelné plýtvání veřejnými prostředky na dočasnou stavbu, navíc nešetrné k životnímu prostředí. Za jediné rozumné řešení považují sdružení původní plán, tedy zprovoznění nového úseku metra „až v návaznosti na realizaci a zahájení provozu autobusového terminálu a parkoviště P+R na Dlouhé Míli a rychlodráhy Praha-Kladno", což byla také jedna z podmínek kladného stanoviska Odboru ochrany prostředí MHMP a Evropské komise (EIA495).

O přesunu terminálu z Dlouhé Míle, tj. z blízkosti městského okruhu, do rezidenční oblasti Veleslavína rozhodl pražský magistrát v červenci 2012. Dopravní podnik poté požádal Evropskou komisi o uvolnění slíbené dotace. Rozhodnutí zatím nepadlo. Podle Ministerstva dopravy ČR se Evropská komise žádostí dopravního podniku o dotaci zabývá už od loňského srpna. Dvakrát ji vrátila k dopracování. „V případě akceptování dodatečných informací ze strany Evropské komise by následně již nic nemělo bránit dokončení schvalovacího procesu," konstatoval Roman Kluzák z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

Stavba metra bude stát podle cenové úrovně z roku 2008 zhruba 19 miliard korun. DPP by chtěl z EU získat dotaci asi 8 miliard korun. Na část výstavby si podnik půjčí také od Evropské investiční banky (EIB). Nový úsek metra bude měřit přes šest kilometrů a má být zprovozněn v roce 2014. Jeho součástí mají být čtyři nové stanice: Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol. Původně Praha plánovala vybudovat metro až na letiště v Ruzyni, ale kvůli nedostatku peněz trasu zkrátila.


-red-

DISKUSE - KOMENTÁŘE:


O Autorech

-red-

(Článek je redakčně upravenou tiskovou zprávou některé z nevládních organizací. Jméno organizace uvádíme v záhlaví zprávy.)

Občanská společnost - návod k použití

Portál Občanská společnost - 
návod k použití Praktické návody, jak uplatňovat svá občanská práva. http://obcan.ecn.cz

- Právo vědět - Účast na rozhodování - Rovné příležitosti - Občan v EU -

Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz