Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - životní prostředí
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > zprávy
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Děti protestovaly happeningem proti billboardům

16. 4. 2012 - PRAHA [Econnect/Oživení]

Happening s názvem "Billboardy a dětský svět" se uskutečnil v sobotu 14. dubna ve 14:30 na Náměstí Jiřího z Poděbrad. S iniciativou vyjádřit hlasitě svůj protest proti záplavě reklam v Praze přišly děti ze základní waldorfské školy Jinonice. O pomoc s uspořádáním akce požádaly neziskové organizace, které se zabývají podobnými tématy. Kromě různých her pro děti vznikl na náměstí "Poslední pražský billboard" spojený ze starých prostěradel, která si donesli a pomalovali účastníci akce.

„Každý den cestou do školy musíme přecházet nepřehledný přechod na Radlické ulici, který je obsypán billboardy. Každou chvíli projede nějaké auto na červenou," říká jedenáctiletá Anička, které je iniciátorkou celé akce. Přechod byl vytipován dětmi jako velmi nebezpečné místo v rámci projektu "Bezpečné cesty do školy". „Když jsme se ptali na magistrátu, řekli nám neoficiálně, že jde o velké peníze a že se s billboardy nebude nic měnit," dodává její otec, který dceři s happeningem pomáhá. „Na části Radlické ulice v okolí školy jsme napočítali 55 billboardů během 3 km, průměrně tedy po padesáti metrech za sebou," říká Anička. Její spolužačka Dominika dodává: „Připadá mi úplně zbytečné, že kvůli billboardům se ničí krajina, kácejí stromy a umírají lidé."

Ročně zemře 7-10 lidí po nárazu automobilu do reklamního poutače. Další tisíce řidičů havarují poté, co je billboard při řízení rozptýlí. „Billboardy v mozku řidiče aktivují jiná centra, než centra jemné motoriky, která jsou nezbytná pro řízení vozidla," vysvětluje terapeutka Mgr. Zuzana Kozáková. Její slova potvrzují závěry výzkumu ČVUT, který na speciálním trenažéru prokázal, že billlboardy dokáží upoutat pozornost řidiče na 0,4 sekundy, přičemž brzdicí reflex trvá půl sekundy a automobil během té doby ujede deset metrů.

Billboardy a všudypřítomná reklama se staly po roce 1989 samozřejmou součástí našich životů. Většina dospělých reklamu dnes konzumuje nevědomým způsobem a neřeší proto její působení na dětské vnímání. „Billborardy jsou jedním z výrazných faktorů, který se podílí na přehlcení nervové soustavy, které je bohužel u člověka dnešní doby velice běžné. Stejně jako ostatní reklamy, kterými jsme ve městě obklopeni, zvyšují míru stresu, který se projevuje na psychické i fyzické rovině člověka," uvádí Kozáková.

Jarmila Johnová ze sdružení Pražské matky, koordinujícího program Bezpečné cesty do školy, k tomu dodává: „Naše sdružení se dlouhodobě snaží umožňovat dětem samostatné, bezpečné a zdravé dopravování do školy – pěšky, MHD nebo na kole. Billboardy ohrožují bezpečnost chodců i řidičů, protože je rozptylují. Navíc hyzdí veřejný prostor a upoutávají pozornost dětí směrem, který jim nesvědčí.“ V posledních týdnech se stupňuje hlasitý odpor obyvatel postižených městských částí. Proti plánovaným obřím billboardům protestovaly například občanské iniciativy na pražském Žižkově. Parlament právě projednává zákaz reklamních poutačů kolem silnic.

„Senátoři pod vlivem billboardové lobby navrhli vyjmout ze zákazu silnice II. a III. třídy a místní komunikace. Mezi místní komunikace přitom patří i hlavní městské tahy, jako je třeba Městský okruh, magistrála, Rozvadovská spojka nebo právě Radlická ulice. Na těchto silně frekventovaných silnicích je spousta křižovatek a při rychlostech kolem 80 kilometrů za hodinu se tu řidiči musí soustředit ještě více než na dálnicích mimo město,“ vysvětluje Štěpán Fiala z iniciativy nechceme-bilboardy.cz. Jedním z cílu happeningu je proto přesvědčit poslance, aby senátory přehlasovali a schválili původní, přísnější verzi novely.

Praze a jiným velkým městům, které dnes reklamním bujením trpí ze všech nejvíce, by se tak alespoň částečně ulevilo. Mezi pozvanými nechybí ani obecně prospěná organizace Acta non verba, která proti billboardům vystupuje už několik let. Její ředitel Vojtěch Razima lakonicky komentuje dětský happening: „Když už si i děti všimly, že je billboardů nějak moc, mohli by si toho všimnout i poslanci a konečně jich většinu zakázat.“


-red-

DISKUSE - KOMENTÁŘE:


Související odkazy

O Autorech

-red-

(Článek je redakčně upravenou tiskovou zprávou některé z nevládních organizací. Jméno organizace uvádíme v záhlaví zprávy.)

Občanská společnost - návod k použití

Portál Občanská společnost - 
návod k použití Praktické návody, jak uplatňovat svá občanská práva. http://obcan.ecn.cz

- Právo vědět - Účast na rozhodování - Rovné příležitosti - Občan v EU -

Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz