Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - sociální oblast
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > zprávy
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Observer: Společnost Shell neposkytuje podporu svým zákazníkům v rozvojových zemích

4. 1. 2010 - PRAHA [EcoMonitor]

Společnost Shell se zapletla do významného sporu se Světovou bankou a společnostmi zapojenými do projektů využívání zelené energie. Odmítla poskytnout plnou záruku za provoz systémů využití sluneční energie v rozvojových zemích, které sama dodala. Informuje o tom zpravodajský server The Observer.

Rozsáhlá poruchovost solárních systémů vyrobených a dodaných firmou Shell se objevila například na Srí Lance. Olejářská společnost je nyní obviňována z odpovědnosti za zbídačení komunit, které původně spoléhaly na podporu vlastního provozu právě díky využívání obnovitelných zdrojů energie. Měly se tak podílet i na snížení emisí uhlíku, o kterém se hovořilo na nedávném klimatologickém summitu v Kodani.

Program elektrifikace zemědělských oblastí rozvojového světa, v rámci něhož firma Shell své solární systémy rozprodala, byl již ukončen. Kritické hlasy namítají, že společnost Shell se ziskem 31 miliard USD z roku 2008, by měla ctít nepsaný závazek a neponechat své zákazníky na holičkách. Majitelům solárních systémů v rozvojovém světě by tak podle nich měla zajistit poprodejní servis a případnou výměnu vadného zařízení. Zabránilo by se tak možnému zhroucení energetických podnikatelských aktivit ohledně solární energie, které společnost Shell v minulosti v některých oblastech rozvojového světa podnítila.

Na Srí Lance si solární systémy společnosti Shell zakoupili zákazníci s měsíčním příjmem 1 500 – 2 000 USD, přičemž hodnota zařízení představuje asi 30 % jejich ročního příjmu. Tito zákazníci si byli schopni pořídit solární zařízení na úvěr z projektů mikrofinancování. Nyní ale přichází zprávy o tisících nefunkčních solárních panelech firmy Shell a jejich dodavatel se nehlásí k jejich opravě ani výměně. Světová banka se v rámci svého podílu na financování rozvojových programů pozastavuje nad případem asi 700 nefunkčních solárních zařízení. Jejich uživatelům - producentům energie pro místní komunity tak reálně hrozí bankrot. Náprava stavu by dle odborníků z oboru energetiky nepředstavovala pro Shell částku v miliónech, ale spíše jen ve statisících dolarů.

Situace kolem poprodejního servisu solárních zařízení a tím i přímá vazba na jejich dodavatele Shell je navíc zkomplikována tím, že firma Shell prodala v říjnu 2007 svou „solární“ pobočku Shell Solar Lanka společnosti Environ Energy Global PTE. Environ tvrdí, že majitelům vadných fotoeletrických panelů zajistí jejich výměnu za podmínky předložení původních záručních listů a další obchodní dokumentace od společností Shell dodaným zařízením. Dokumentace však byla dle firmy Environ zničena, což Shell ve svém sdělení deníku Observer popírá.

Podle článku Terryho Macalister Shell accused of abandoning solar power buyers in the developing world vydaného 3. ledna 2010 na serveru The Guardian.


Dominika Patrovská

DISKUSE - KOMENTÁŘE:


Související odkazy

Občanská společnost v EU - návod k použití

http://obcan.ecn.cz/eu
Občanská společnost
Praktické informace jak využít občanská práva v Evropské unii Právo vědět - Účast na rozhodování - Rovné příležitosti

Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz