Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - lidská práva
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > zprávy
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

TIC: Třetina lidí stále uplácí u lékaře, čtvrtina těchto úplatků je vynucována ze strany lékařů a zdravotnických zařízení

2. 12. 2009 - PRAHA [Econnect]

70% lidí uvedlo, že úplatky u lékaře nikdy nedává, ani je po nich nikdo nežádá. Naopak 30% lidí přiznalo, že v posledních 5 letech alespoň jednou úplatek ve zdravotnictví poskytlo. U naprosté většiny jde o banální dárky nepatrné hodnoty neovlivňující podobu péče, ale lidé upozornili i na případy, kdy poskytnutá částka přesáhla 50 tisíc Kč. V 73% případů byl úplatek dán z vlastní vůle, ale ve 27% případů byl dán na výzvu zdravotního zařízení.

„Ukazuje se, že tradice nošení dárků k lékaři u nás stále žije. Vážné zjištění je, že čtvrtina případů jsou nedobrovolné úplatky, které byly přímo vyžádány,“ hodnotí ředitel TIC David Ondráčka.

Více než čtvrtina respondentů (přesně 27%) si myslí, že v řadě zařízení je poskytování úplatků běžné a 21% respondentů si myslí, že chování zdravotnického personálu přímo závisí na poskytnutí úplatku. Z hlediska diagnóz byly úplatky nejčastější směřovány stomatologům, gynekologům a porodníkům, psychiatrům a ortopedům (zejména u kloubních endoprotéz). Zajímavým zjištěním je také, že téměř čtvrtina (23%) respondentů nepovažuje za úplatek sponzorský příspěvek. Z jednotlivých případů je však zřejmé, že v některých zařízeních jsou sponzorské příspěvky vynucovány jako podmínka přijetí či zapsání pacienta.

Lidé také vyjádřili svůj názor na možnou nápravu současného stavu. Nejčastěji by uvítali jasnou definici standardů, na co je ze zdravotního pojištění nárok. Dále by si přáli vytvoření ceníků služeb, za které je možno si legálně připlatit a účinnější kontrolu ze strany zdravotních pojišťoven.

Průzkum se zaměřil pouze na jeden aspekt neprůhlednosti a korupčních rizik ve zdravotnictví, na přímou zkušenost lidí při jejich návštěvách lékařů a zdravotnických zařízení. Nejde patrně o nejvážnější problém, ale přesto je užitečné názorům veřejnosti naslouchat. Systém zdravotnictví trpí řadou dalších problémů, od politické korupce, neefektivní alokace investic, neprůhledných veřejných zakázek, přes málo účinné kontrolní mechanismy, až po sporné praktiky některých farmaceutických firem. Více informací k problematice korupce ve zdravotnictví můžete nalézt na: http://www.transparency.cz/index.php?lan=cz&id=2836.

Průzkum byl proveden TIC ve spolupráci s portálem Partner pro zdraví, kde od půlky srpna měli lidé na portálu zdravibezuplatku.cz možnost vyplnit dotazník, psát své konkrétní zkušenosti a příběhy, dostat právní radu nebo se s konkrétním případem obrátit na právní poradnu TIC. Partnerem projektu byla Česká pojišťovna Zdraví, mediálním partnerem Deníky Bohemia. Dotazník vyplnilo téměř 2000 respondentů, jde o jeden z největších průzkumů veřejného mínění zaměřených na oblast přímé zkušenosti pacientů se zdravotnictvím. V příloze najdete podrobné výsledky průzkumu Zdraví bez úplatků.


-red-

DISKUSE - KOMENTÁŘE:


Související odkazy

O Autorech

-red-

(Článek je redakčně upravenou tiskovou zprávou některé z nevládních organizací. Jméno organizace uvádíme v záhlaví zprávy.)

Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz