Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - vše
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > zprávy
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Oživení upozorňují na formální schvalování dopravních investic

24. 7. 2008 - PRAHA [Econnect/Oživení]

O dopravní stavbě je rozhodnuto ve chvíli, kdy poslanci schválí rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury. Příprava rozpočtu SFDI je však spíše politickým obchodováním s projekty než odborným posuzováním jejich investičních záměrů. Ceny jednotlivých staveb v průběhu let nekontrolovaně narůstají a náklady na výstavbu dálnic obsažené v rozpočtu SFDI si diktuje Ředitelství silnic a dálnic podle svých momentálních potřeb.

Tak je možné shrnout dnes zveřejněné pokračování analýzy výstavby a financování dopravní infrastruktury v ČR, která vznikla v rámci společného projektu cenadalnic.cz nevládních organizací Oživení a Ekologický právní servis.

“Od prvního odhadu, na jehož základě byly stavby schváleny, až k dnešnímu stavu se náklady na výstavbu dálnice D11 úseku Libice nad Cidlinou – Chýšť zvýšily o více než 60%, náklady na poslední úsek dálnice D8 pak o 133%. Všechna ekonomická hodnocení plánovaných investic vycházejí z prvních odhadů a jsou tudíž zcela mimo realitu. Navrhujeme, aby se investiční záměry jednotlivých akcí povinně aktualizovaly včetně nového výpočtu ekonomického hodnocení vždy, když se odhadovaná cena zvýší o 15%,” říká Martin Kameník z Oživení, spoluautor analýzy.

Tím by se zvýšila věrohodnost podkladů, na jejichž základě poslanci schvalují rozpočet SFDI. Zkvalitnění a zpřehlednění rozpočtu SFDI je vůbec podstatnou podmínkou toho, aby se poslanci konečně začali věnovat racionální debatě o významných dopravních investicích, místo aby se při schvalování rozpočtu SFDI starali pouze o to, jak ještě ukrojit kousek pro svůj region.

“Kdyby se poslanci při schvalování rozpočtu SFDI věnovali něčemu jinému než porcování dopravního medvěda, mohli by si všimnout, že se v rozpočtu zbytečně blokují miliardy na stavby, které ještě nejsou připravené, na neopodstatněně vysoké rezervy, nebo že 16% (7 mld.) rozpočtu SFDI na letošní rok tvoří blíže nespecifikované, tzv. globální položky. Z těchto zcela neadresných a netransparentních peněz financuje ŘSD také projektovou přípravu zatím neschválených staveb, čímž předbíhá rozhodnutím o volbě trasy a toto rozhodnutí předem svévolně formuje. Navrhujeme omezit globální položky na maximální výši 3% rozpočtu a zveřejňovat jejich využití tak podrobně, jak je například zveřejňováno financování výstavby cyklostezek,” říká Tomáš Kramár z Oživení.

Analýza, která je k dispozici na www.cenadalnic.cz, odhaluje slabiny i v kontrolním mechanismu SFDI, který opět funguje velmi formálním způsobem, a dochází ke stejnému závěru jako v předešlé analýze, že je potřeba uzákonit vyšší pravomoci a kompetence Nejvyššího kontrolního úřadu.


-red-

DISKUSE - KOMENTÁŘE:


Související odkazy

O Autorech

-red-

(Článek je redakčně upravenou tiskovou zprávou některé z nevládních organizací. Jméno organizace uvádíme v záhlaví zprávy.)

Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz