Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - vše
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > zprávy
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Most přes ticho a mlhu

30. 1. 2007 - PRAHA [Můžeš]

Jednou z nevládních organizací, které pomáhají hluchoslepým lidem, je občanské sdružení Lorm. Poskytuje služby klientům v několika velkých městech již patnáct let. Jedná se o výuku komunikačních technik, průvodcovské a tlumočnické služby, nácvik samostatné chůze s červenobílou holí, sebeobsluhu, osobní asistenci, klubová setkání, organizuje týdenní pobyty zaměřené na osobní rozvoj, zprostředkovává služby v jiných organizacích, a hlavně poskytuje aktuální informace.

Většinu služeb poskytuje zdarma, klient si částečně hradí jen osobní asistenci (10 korun na hodinu), týdenní pobyty a časopis Dotek.

Komunikačních technik hluchoslepých je několik a všechny v Lormu vyučují. Patří k nim Lormova abeceda, Braillovo písmo, znakový jazyk, taktilní znakový jazyk. Pro pomoc přijde do sdružení například člověk, který ví, že se jeho zraková ztráta prohlubuje, a potřebuje se připravit na nový způsob komunikace s okolím.

Horkou novinkou, která se však v zahraničí používá už běžně, je taktilní znakový jazyk. Touto formou znakového jazyka se dorozumívají především ti hluchoslepí, kteří si jako první osvojili znakový jazyk, a pak, v důsledku zhoršujícího se zrakového vnímání, byli nuceni přejít k taktilní podobě.Taktilní znakový jazyk je založen na vzájemném kontaktu jedné nebo obou rukou komunikujících, tzv. znakování ruku v ruce. Výuka probíhá buď v Lormu, nebo v domácím prostředí.

Klienti také využívají průvodcovskou a tlumočnickou službu. Průvodce doprovází klienta třeba k lékaři, na úřad a navštíví s ním i volnočasovou aktivitu. Je vyškolen, komunikuje jazykem, který je klientovi vlastní.

Vyhledávanou službou je pomoc osobního asistenta. Tito lidé působí v krajích, kde Lorm nemá přímo poradenská centra. Jsou odborně vyškoleni. Mohou to být osoby z blízkého okolí, sousedé, přátelé, ale také studenti speciální pedagogiky. Osobní asistent například může klientovi přečíst poštu, doprovodit ho na schůzku či do práce nebo pomoci přebalit dítě – co je třeba.


-red-

DISKUSE - KOMENTÁŘE:


O Autorech

-red-

(Článek je redakčně upravenou tiskovou zprávou některé z nevládních organizací. Jméno organizace uvádíme v záhlaví zprávy.)

Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz