Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - životní prostředí
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > zprávy
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Nová kampaň sdružení Svobody zvířat upozorňuje na krutost kožešinové módy

11. 1. 2007 - PRAHA [Econnect/Svoboda zvířat]

- kožešiny nejsou cool... -
- kožešiny nejsou cool... -
Svoboda zvířat se snaží i tuto zimní sezónu ukázat spotřebitelům, že kožešiny nejsou „Cool“. Jejich získávání je každým rokem spojeno se zbytečným utrpením a smrtí více než 50 miliónů zvířat. „Cool“ je naopak brát ohled i na „slabší“ tvory než je člověk a kožešiny nenosit. Proto i letošní zimu připravila reklamní agentura Publicis pro Svobodu zvířat sérii plakátů „UnCool“ upozorňujících na odvrácenou stranu kožešinové módy.

Plakáty jsou vytištěny plnobarevně ve formátu A2. „Neomezili jsme se jen na jeden motiv, ale díky skvělé práci reklamní agentury Publicis jsme mohli vydat plakáty ve třech variantách“, sdělil koordinátor kampaně Proti srsti, mezinárodního programu Obchod bez kožešin a předseda sdružení Svoboda zvířat Tomáš Popp. Vždy se jedná o motiv ženy, která se chystá kvůli svému kožichu zabít několik králíků. Tento motiv doplňuje loňskou kampaň Fashion Victims.

Celkový náklad činí 10 000 kusů. „Více než 3000 jich bude vylepeno v Praze a totéž chystáme i v dalších městech. Stejně jako loni umístíme 250 plakátů do prostor kadeřnictví, ve kterých pronajímá reklamní prostor společnost Boomerang Media, a to v termínu 11.1. 2007 – 25.1. 2007. Tato kadeřnictví navštěvují především ženy ze středních a vyšších příjmových skupin, a právě ty jsou cílovou skupinou kampaně, která podle odhadů společnosti Boomerang Media zasáhne po dobu trvání minimálně 60 000 osob," řekl dále Tomáš Popp.

Dalšími propagačními materiály jsou pohlednice se stejnými motivy. Ty lze najít v klubech či kavárnách v Praze a Brně. Díky velmi vysokému nákladu (60 tisíc kusů) a dobré distribuci osloví desítky tisíc lidí. V pražských a brněnských klubech je mohou návštěvníci nalézt od 9.1. 2007 až do 22.1. 2007.

Motivy posterů vyjadřují základní myšlenku kampaně Svobody zvířat „Proti srsti“: kvůli kožešinám umírají ročně velmi bolestivou smrtí miliony zvířat. Odhaduje se, že každým rokem je zabito pro potřeby kožešinového průmyslu více než 50 milionů zvířat. Skutečný počet však bude pravděpodobně ještě vyšší, protože ve všech státech neexistuje spolehlivá evidence a zvířata jsou navíc lovena i pytláky. Lov je velmi krutý a obtížně kontrolovatelný.

Většina zvířat je však v současné době chována po stovkách až tisících na farmách, kterých je jen v Evropě na šest tisíc. Způsob chovu je pro ně velmi stresující a byl mnoha odborníky z oblasti etologie označen za nevyhovující. Nejčastěji chovanými druhy jsou norci, lišky a činčily, dále jsou chovány nutrie, fretky a psíci mývalovití. Chovné technologie neumožňují těmto tvorům projevit přirozené chování a neuspokojují mnohdy ani jejich základní potřeby. Z těchto důvodů byla existence kožešinových farem v některých zemích postavena mimo zákon.

Již druhým rokem jsme zároveň svědky zvyšujícího se zájmu o pravé kožešiny. Spotřebitelé pod vlivem masivní reklamní kampaně módního průmyslu kupují pravé kožešiny v rozmanitých úpravách. V současnosti je velmi častým používání lemů na oděvech či obuvi, tzv. trimů, a málo známým faktem je, že velká část kožešin je dnes spotřebována pouze pro tento účel. Odhaduje se, že až 90 % získaných kožešin lišek je nyní použito jen na lemy. Je tedy omyl se domnívat, že pro tyto malé kousky nemusí umírat zvířata.

„Dalším problémem je využití kožešin i mimo kolekce tzv. luxusní módy. Kožešinové oděvy jsou dnes již součástí módy pro všední den – díky používání pouze malých částí kožešin jsou tyto oděvy cenově dostupné i méně movitým zákazníkům. Doplňky typu kožešinových čepic, tašek, šál a bot jsou také v současnosti nošeny už nejen jako venkovní oblečení. Tím vzniká prostor pro přesah klasické kožešinové sezóny do jarních (dokonce i letních!) a podzimních měsíců, a tím pochopitelně i prostor pro větší zisky. S kožešinovými oděvy je spojen i problém importu kožešin z koček a psů, a to zejména z Asie, kde jsou tato zvířata zabíjena velmi brutálním způsobem," doplnil Tomáš Popp.

Povzbudivým je ale fakt, že mnoho lidí s krutým získáváním kožešin zásadně nesouhlasí. Tento počet se dokonce v ČR nyní zvýšil natolik, že již tvoří nadpoloviční až tříčtvrtinovou většinu. „Podle letošního průzkumu vypracovaného agenturou CVVM nesouhlasí se zabíjením zvířat pro kožešiny 68 % dotázaných Čechů. 76% respondentů dokonce uvedlo, že současná společnost by se bez kožešinové módy obešla," cituje ze Závěrečné zprávy agentury CVVM Popp.

Podobný vývoj v názorech na získávání kožešin a kožešinovou módu obecně je patrný i v jiných státech, z nichž v některých z nich jsou díky odporu veřejnosti chovy kožešinových zvířat v současné době již oficiálně zakázány (např. Velká Británie), případně jsou zásadním způsobem omezeny (některé státy EU). Tento trend nadále pokračuje a i sdružení Svoboda zvířat orientuje svou činnost v této oblasti v ČR podobným směrem.

„K tomu nás vede i to, že ve výše zmiňovaném průzkumu agentury CVVM se pro zrušení chovů kožešinových zvířat vyjádřilo již 67 % respondentů a já věřim, že se za zrušení chovů zvířat chovaných pro kožešiny postaví v blízké budoucnosti i odpovědné orgány. V chovech není možno zajistit zvířatům odpovídající životní podmínky a kožešinová móda je dnes už stoprocentně nahraditelná alternativami. Zájemci o ně se mohou seznámit s mezinárodním projektem Obchod bez kožešin, který naše organizace tento rok zahájila i pro ČR," uzavřel Tomáš Popp, koordinátor kampaně Proti srsti a mezinárodního programu Obchod bez kožešin.


-red-

DISKUSE - KOMENTÁŘE:

23. 11. 2012
HloupostZieger

Související odkazy

O Autorech

-red-

(Článek je redakčně upravenou tiskovou zprávou některé z nevládních organizací. Jméno organizace uvádíme v záhlaví zprávy.)

KORMIDLO - katalog odkazů občanské společnosti

www.kormidlo.cz * Lidská práva * Sociální rozvoj a pomoc * Životní prostředí * Globalizace a udržitelný rozvoj * Kultura * Lidé a společnost * Neziskový sektor
www.kormidlo.cz

Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz