Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - internet
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > tiskové zprávy
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Nové podoby "afrického" spamu útočí na spotřebitele

25.8.2003
PRAHA [Sdružení obrany spotřebitelů ČR]
Autor: František Lobovský, tel: 603 248 266

Příchod nevyžádaných zpráv je pro spotřebitele vždy nepříjemný, některé druhy jsou však přímo ohrožující. Cílem tzv. „afrického“ či též „nigerijského“ spamu, šířícího se e-mailem, je vylákat spotřebitele do zahraničí nebo alespoň jeho peníze jako zálohu, a to pod lákavou záminkou získání nezanedbatelného podílu ze zabezpečení převodu milionových částek.

S nabídkou části z milionového dědictví po afrických vládcích za pouhou „administrativní pomoc“ se setkal již prakticky každý, kdo intenzivněji využívá internet. Nyní se však začala objevovat nová podoba této nevyžádané zprávy (spam) s novou záminkou, jež má spotřebitele přimět k reakci. Tou záminkou je výhra ve švýcarské loterii.

„Setká-li se spotřebitel s takovým mailem, je nejpřiměřenější reakcí tento e-mail bez odpovědi vymazat,“ doporučuje předseda Republikového výboru SOS František Lobovský. Pokud spotřebitel odpoví, bývá obvyklé, že se ho šiřitelé spamu pokusí vylákat do cizí země nebo od něj alespoň získat zálohu na „nečekané výdaje“, které vznikly při převodu celé částky. Kromě toho šiřitelé špamu získají díky reakci spotřebitele důkaz, že jeho e-mailová adresa je aktivní, a budou ji tudíž o to víc využívat při rozesílání dalších nevyžádaných zpráv.

Společné znaky mailů s tzv. nigerijským spamem:
- příslib mnohamilionové částky v různých měnách,
- výzva, aby to příjemce držel v tajnosti do konce transakce,
- zpráva je posílána z tzv. freemailu (služba, kde si každý může obvykle zdarma zřídit e-mailový účet pod jakýmkoliv jménem a velice snadno tak předstírat jinou identitu),
- zpráva je v angličtině a často psána celá velkými písmeny.

Řada ukázek různých podob „nigerijského“ spamu je uveřejněna na www.spotrebitele.info.

Kontakt:
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky
tel.: 224 239 940, fax: 224 239 941
www.spotrebitele.info sos@spotrebitele.info

František Lobovský, předseda Republikového výboru
lobovsky@spotrebitele.info, 603 248 266

Sdružení obrany spotřebitelů České republiky, založené v roce 1993, je nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra v osmi krajích ČR, vydává elektronický časopis Svět spotřebitelů (www.spotrebitele.info) i tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International.


DISKUSE - KOMENTÁŘE:


Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz