Econnect - zpravodajství

Zprávy

Na územní rozhodnutí pro odsun nádraží se čeká již čtyři roky

4. 1. 2018 - BRNO (Econnect/Děti Země ) - Ani po uplynutí více než čtyř let od podání odvolání v říjnu 2013 proti vydání územního rozhodnutí pro odsunované nádraží v Brně spolky Děti Země a Stará Osada – Židenice a jednou osobou Krajský úřad Jihočeského kraje o jejich námitkách nerozhodl.

Územní řízení bylo zahájená v prosinci 2005, takže ani po dvanácti letech odsunovaná varianta nemá definitivní rozhodnutí. Studie proveditelnosti z října 2017 přitom prokázala reálnost a výhodnost varianty s nádražím v centru s názvem „Petrov“.

„Je zřejmé, že územní řízení je komplikovanější, než si zastánci odsunu nádraží v Brně vůbec dokázali v roce 2006 připustit, takže s lehkostí tvrdili, že nové nádraží u řeky Svratky bude funkční již za šest let v září 2012. Nyní se objevuje opět virtuální termín, že prý bude hotové nejpozději za deset let v roce 2027, ačkoliv varianta „Řeka“ je jiná, než varianta, která se právě umisťuje,“ tvrdí předseda Dětí Země Miroslav Patrik.

Podle něho je třetí územní rozhodnutí opět vydané nezákonně, neboť například ve spise chyběl schválený krajský územní plán, závazné stanovisko k zásahu do krajinného rázu nebo kvalitnější hluková studie.

Úřady už ale uznaly námitku proti podjatosti primátora Brna, takže o odvolání má místo magistrátu rozhodnout Krajský úřad Jihočeského kraje. Ten ovšem odvolací řízení v září 2017 přerušil kvůli přezkumu stanoviska EIA.

„Další prosazování odsunu nádraží v Brně nemá žádné logické a odborné opodstatnění, neboť aktuální studie proveditelnosti z října 2017 prokázala, že varianta s novým moderním nádražím v centru „Petrov“ je reálná, má nejméně dvanáct let výraznou podporu občanů Brna a zachová velmi kvalitní systém MHD v Brně s velkým přestupním uzlem před stávajícím nádražím,“ upozorňuje dále Patrik.

Pro cestující veřejnost z Brna a okolí je totiž varianta „Petrov“ jasně lepší, neboť jim získá více času. Navíc pro Brno znamená úsporu nejméně 1,6 mld. Kč na investicích a také provozních nákladů za použití MHD. Tato varianta je sice investičně dražší, než varianta „Řeka“, nicméně při jejím delším provozování je ziskovější.

„Podle nás má být při rozhodování politiků nejdůležitější, aby nové nádraží zajistilo potřeby cestujících na rychlou, pohodlnou a bezpečnou železniční dopravu s efektivní návazností na unikátní systém MHD v Brně, nikoliv aby se rychle a snadno stavělo, jak často argumentují zastánci odsunu nádraží,“ uzavírá Patrik.

O variantách modernizace železničního uzlu Brna mají zastupitelé Jihomoravského kraje jednat již 15. ledna 2018 a zastupitelé Brna buď 30. ledna 2018, nebo až v únoru, neboť stále nejsou výsledky veřejného průzkumu.


-red-

Grafická verze tohoto článku