Econnect - zpravodajství

Zprávy

Film Strašidla obchází Evropou zvítězil na 20. ročníku MFDF Ji.hlava

29. 10. 2016 - JIHLAVA (Econnect/MFDF Ji.hlava ) - V sobotu 29. října vyhlásil Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava všechna ocenění. V České radosti jsou dva rovnocenní vítězové FC Roma a Normální autistický film. Nejlepším světovým filmem jsou francouzská Strašidla obchází Evropou. Zakončovací ceremoniál se podobně jako slavnostní zahájení nesl v netradičním duchu a celým večerem provázela dvojice z divadla Vosto5 Jiří Havelka a Ondřej Cihlář. Cenu za přínos světové kinematografii převzala z rukou ředitele festivalu Marka Hovorky Drahomíra Vihanová. Slavnostní ceremoniál můžete sledovat na kanálu ČT Art.

Na 20. jubilejní ročník přijelo přes 4 tisíce návštěvníků, z toho přes tisíc filmových profesionálů. Z více než 3 600 přihlášených titulů bylo do programu MFDF Ji.hlava zařazeno 310 snímků a dalších 26 nabídl divákům program Dokument ČT. V soutěžních sekcích bylo uvedeno 45 filmů ve světové, 11 v mezinárodní a 2 v evropské premiéře.

Porota České radosti vybrala dva rovnocenné vítěze

Porota se rozhodla udělit v kategorii Česká radost hlavní cenu dvěma filmům, a to snímkům FC Roma Rozálie Kohoutové a Tomáše Bojara a Normální autistický film Miroslava Janka. „Každý z nich reprezentuje svébytný proud v současné české filmové produkci. První z nich, Normální autistický film Míry Janka, zpochybňuje obvyklý pohled na hendikep, který zpravidla vnímáme jako projev jinakosti; v Jankově pohledu se jinakost stává výjimečností. Druhý, FC Roma Rozálie Kohoutové a Tomáše Bojara lze nazvat protirasistickým filmem druhé generace, v němž už není třeba odvolávat se na pozitivní stereotyp. ‚Proč mě chválí za něco, k čemu mě donutili?‘ ptá se jedna z postav Normálního autistického filmu. ‚Napřed gádžové, pak ty muslimové, pak psi a kočky a pak cikáni,‘ konstatuje protagonista FC Roma. Děkujeme oběma,“ usnesla se porota.
V porotě zasedli: Patrik Ouředník, Matěj Kolář, Kamila Zlatušková, Jan Bušta a Karel Císař.

Studentská porota taktéž ocenila snímek Miroslava Janka Normální autistický film. „Studentská porota České radosti jednomyslně zvolila za vítězný snímek Normální autistický film režiséra Miroslava Janka. Tento film vyhrál normálně. Podání tématu, světů těch lidí a piano,“ odůvodnila porota složená z jihlavských středoškolských studentů.

Nejlepším světovým filmem jsou francouzská Strašidla obcházejí Evropou

„Lidé za chůze, lidé čekající, stojící či sedící, shlukující se do skupin či dlouhých front… V tomto snímku plném něhy procházejí obrazy současnosti dějinami, evokují minulost a zpochybňují budoucnost. Film Strašidla obcházejí Evropou vytváří specifický časoprostor interakce mezi námi samými a světem, ve kterém žijeme,“ vysvětlila jediná porotkyně soutěže Opus Bonum, francouzská střihačka Clair Athertonová.

Clair Athertonová také udělila zvláštní uznání poroty, a to španělskému snímku Usmívat se do telefonu. „Film Usmívat se do telefonu na první pohled pojednává o call centru zákaznického oddělení firmy Nike, pro kterou autor filmu pracuje. Ale jeho film jde mnohem dál. Je to film o práci, o moci, o funkci obrazů, o komunikaci, o globalizaci. Je to film, který nás nutí k zamyšlení,“ vysvětlila.

Cenu pro nejlepší dokumentární film ze střední a východní Evropy ze sekce Mezi moři si odnáší Oslnivý svit soumraku

„Máme letos tu čest ocenit druhý celovečerní snímek Oslnivý svit soumraku dokumentaristky Salomé Jashi. Film sleduje osudy malé lokální televizní stanice v Gruzii a prostřednictvím bohatého filmového jazyka dokumentuje rozmanité události v životě místní komunity – svatbu, pohřeb, soutěž krásy či předvolební debaty. Výsledkem je úžasná mnohovrstevnatá, nevtíravá a poutavá momentka ze života v Gruzii. Tón snímku střídá žánrové registry – přechází od komické do kritické či etnografické roviny, aniž by divákovi podsouval jediný správný pohled na věc. Namísto toho dává prostor představivosti a divácké reflexi jednotlivých ztvárněných postav a situací. Oslnivý svit soumraku umně kombinuje autentičnost a univerzální poselství, v němž se snoubí autorčin nezaměnitelný styl s její politickou citlivostí. Porota se již těší na další snímky z její dokumentární dílny,“ zní oficiální vyjádření poroty ve složení Maiko Endoová, Kojo Jamašita, Domenico La Porta, Diana Tabakov a Marjike de Valcková.

Porota se také rozhodla udělit zvláštní uznání, a to litevskému snímku Dialog s Josefem. „Za autorčin odvážný tvůrčí přístup. Snímek lze vnímat jako vnitřní pouť autorky, na kterou zve i filmového diváka. Výsledkem je intimní portrét režisérčina otce, v němž jednotlivé repliky dialogu tvoří rámy obrazů, krajiny a malby. Poetický styl snímku je slibně neotřelý a porota doufá, že ho autorka bude rozvíjet i ve svých dalších snímcích,“ usnesli se všichni porotci.

Druhé ocenění pro Oslnivý svit soumraku – za nejlepší debut v sekci První světla

„Jako nejlepší celovečerní dokumentární debut porota ocenila originální, autentický a vrstevnatý portrét režisérky Salomé Jashi: Oslnivý svit soumraku, který nás prostřednictvím autorčina břitkého smyslu pro humor a paradox přivádí na malebný gruzínský venkov. Chválíme rovněž režisérčin výjimečný cit pro krásu a ironické vyprávění. Všímavým, kritickým a hluboce soucitným okem sleduje své protagonisty a vytváří tak precizní, ale citlivou filmovou kresbu. Gratulujeme!“

Porota udělila také zvláštní uznání snímku Moře zítra režisérky Kateriny Suvorovové. „Režisérčin srdceryvný, avšak nadějeplný příběh se odehrává v kazašské oblasti zmizelého Aralského moře. Filmové médium nám umožňuje hmatatelně pocítit tvrdé podmínky vesnických dělníků a lépe pochopit jejich minulost i osudy. Působivé vizuální zachycení opuštěných lodí ve vyprahlé krajině poskytuje divákům dodatečnou látku k zamyšlení. Chválíme filmařčino autorské zaujetí a působivý úhel pohledu,“ vysvětlují porotci.
V porotě zasedli: David Dinnell, Dorota Lechová, Laurence Reymondová, Wu Lin a Gertjan Zuilhof.

Studentská porota ocenila snímek Věci režisérky Nino Gogua

„Pro zachycení kontrastu tradice a moderního života v současné gruzínské společnosti. Oceňujeme nezávislý pohled a její zobrazení rozmanitosti komunity navzdory výrazným rysům zdánlivé uniformity,“ říká porota složená z vysokoškolských studentů z celé ČR.

Nejlepšími experimentálními filmy jsou Paměťová stopa a De Potentia Dei

Rodinná porota – manželé Silbersteinovi – vybrala nejlepší světový a český experimentální film. Vítězem sekce Fascinace je Paměťová stopa Kanaďana Daichi Saito. „Mistrné dílo z hlediska zvuku, vizuálního zpracování i námětu, jež společně vytvářejí působivý filmový efekt. Přetržité paměťové stopy a procesy úzce definují samotný film i divácký prožitek. Jasná a precizně ztvárněná vize snímku inovativně využívá různých technik filmového zpracování k efektivnímu pojetí formy pohyblivého obrazu,“ zdůvodňují svoji volbu Silbersteinovi.

Vítězem sekce českých experimentálních filmů Exprmntl.cz je De Potentia Dei Ondřeje Vavrečky. „Inteligentní a jásavý film, který chytře ponouká diváka k přemýšlení o umělecké tvorbě, politických a společenských problémech a o vlastním filmovém prožitku. Radostné a provokativní dílo utkané ze série vzájemně nesourodých scén a dadaistických momentů,“ řekli porotci.

Divadelní soubor Vosto5 ocenil krátkou švédskou Desetimetrovou věž

„Film staví skokany před divácky atraktivní a autentická dilemata překonání vlastního strachu a osobního selhání. Na prosté situaci ukáže, že i malá holčička a důchodkyně mohou být odvážnější než pokérovaný borec, což odhaluje člověka v celé jeho směšnosti i velikosti zároveň. V tomto případě platí, že čím vyšší můstek, tím hlubší film. Zároveň porota oceňuje audiovizuální zpracování filmu a kvalitní zadek v letu (ten v posledních vteřinách filmu),“ říkají divadelníci.

Cenu za přínos světové kinematografii převzala střihačka a režisérka Drahomíra Vihanová

„Režisérka, střihačka a pedagožka Drahomíra Vihanová je vzorem pro několik generací režisérů a režisérek. Inspiruje je vlastní tvorbou, neústupností a pevným charakterem. Přestože své režisérské práci obětovala mnohé, nikdy nebyla ochotná ustupovat komunistickému režimu. Své filmy věnovala tématům, která šla mimo dobová očekávání. Zatímco v porevolučním čase natočila dokumentární film o odsunutém sudetském Němci či nesmlouvavý portrét zpěvačky Evy Olmerové, za komunismu se v několika filmech věnovala postavení žen ve společnosti. Společně s Hermínou Týrlovou a Věrou Chytilovou patřila k vůbec prvním českým ženským režisérkám,“ charakterizuje její mimořádný přínos nejen pro český film Marek Hovorka.

Diváckou cenu přebrala Dagmar Smržová, režisérka filmu Miluj mě, jestli to dokážeš

Nejkrásnějším festivalovým plakátem je podle účastníků platformy Festival Identity ten z letošního ročníku Tchajwanského mezinárodního festivalu dokumentárních filmů. Návštěvníci si za nejhezčí zvolili plakát k letošnímu ročníku MakeDox Festival kreativních dokumentárních filmů v Makedonii.

Ji.hlavské americké volby vyhrál chytrý a odvážný osel s 83 % všech hlasů.


-red-

Grafická verze tohoto článku