Dohody o dobrém sousedství a jejich možné využití jako nástroje zlepšování vlivu podniků na životní prostředí
Kriticko-analytická studie, obsahující upozornění na hlavní rizika i možné přínosy v České republice málo a ne dobře používaného nástroje environmentální politiky. Studie se pokouší definovat jak by měla vypadat kvalitní Dohoda o dobrém sousedství.
Kontakt: Mgr. Martin Prokop, Ekologický právní servis, Jakubské náměstí 7, 602 02 Brno, tel:05-4221 0438, fax:05-42210347,
mailto:eps@ecn.czObsah:
1. Co jsou to Dohody o dobrém sousedství ?
Podnik se tedy zaváže především k zlepšování vlivu podniku na životní
prostředí prostřednictvím velice konkrétních nástrojů, jako je:
- instalace
zařízení eliminujících škodlivé výstupy podniku,
- investicím do ekologizace
provozu a modernizace výrobních technologií
- dobrovolné snížení emisních
limitů, atd.
Ve vztahu k veřejnosti potom přislíbí zcela otevřenou informační politiku v oblasti poskytování údajů o jeho vlivech na životní prostředí (především instalaci měřící zařízení snímající kontinuálně nejdůležitější výstupy, kterými podnik přispívá ke znečištění), umožní pravidelné kontroly odborníků přizvaných zástupci občanských iniciativ
a okolních obcí, atp.Dohoda o dobrém sousedství není právní smlouvou v běžném slova smyslu - obce ani občanské iniciativy se totiž, na rozdíl od podniků, k ničemu nezavazují, a jedná se tedy spíše o jakýsi závazný plán zlepšování vlivu podniku na životní prostředí. Jedinou skutečnou povinností obcí a veřejnosti je účastnit se náročného procesu realizace dohody.
1.1. Dohody o dobrém sousedství ve Spojených státech, jejich specifika
2. Rizika, praktické obtíže a výhody Dohod o dobrém sousedství
2.1.2. Rozbití jednotného odporu veřejnosti
2.2. Praktické obtíže, které mohou provázet sjednávání Dohody o dobrém sousedství
2.2.1. Otázka právní závaznosti
2.2.2. Technické vědomosti vyjednavačů
2.2.3. Majetkové vztahy v podniku, důvěryhodnost managementu
2.3. Výhody Dohod o dobrém sousedství
3. Co je a co není Dohoda o dobrém sousedství
3.1. Dohody mají smysl tam, kde výrobní podnik již plně funguje, za předpokladu že není možné jeho působení na životní prostředí legálními prostředky omezit. Dohody by také neměly být uzavírány tam, kde existují efektivnější nástroje, jak přimět podnik k zlepšení svého vlivu na životní prostředí (tzv. zásada subsidiarity).
Sjednávání Dohody s podnikem, jehož stavba je ve fázi územního řízení je
kontraproduktivní, neboť jestliže existuje pochybnost o jeho bezpečnosti a
účelnosti, existují i právní nástroje, jak projekt zarazit. Veřejnost a
ekologické organizace mají právo vstoupit do všech řízení počínaje posuzováním
vlivů na životní prostředí a konče vydáním stavebního rozhodnutí, a z poměrně
silné pozice účastníka se
mohou pokusit projekt zastavit, nebo jeho podobu zásadním způsobem ovlivnit.
Vnucovat se v této fázi investorovi s dohodou by bylo pošetilé, neboť jako
právní nástroj je daleko méně účinná, než účastenství v územním a stavebním
řízení. Navíc by taková
snaha neomluvitelně poškodilo ty, kteří chtějí proti projektu vystupovat
razantněji.
Dohody mají samozřejmě smysl také jen tam, kde podnik splňuje
všechny zákonem stanovené limity, a je právně nenapadnutelný. V opačném případě
se bude zavazovat k něčemu, co mu ukládá zákon, a čeho je
možné dosáhnout soudně.
Podmínka neexistence efektivnějšího nástroje, který
by mohl přimět podnik k zlepšení svého vlivu na životní prostředí, by se také
dala označit jako "zásada subsidiarity" tj. "zásada podpůrnosti". Jak v
samotných Spojených státech, tak i v jiných zemích se používá Dohod jako
nástroje upravujících status quo dosažené jinými prostředky tlaku veřejnosti, v
první řadě právní cestou, ale i mediální kampaní, petičními akcemi a podobně.
Stručně řečeno -
razantnější prostředky otevřou vyjednavačům prostor pro jednání o konkrétním
smluvním zakotvení dobrovolných závazků společnosti, které představuje jakousi
"mírovou smlouvu" mezi veřejností a podnikem, použitou jako podpůrný právní
prostředek zabezpečující
dosažené výsledky. Veřejnost je v takovém případě silná a sjednocená, podnik má
potom větší zájem na dodržování závazku, neboť ví, že veřejnost je schopná si
dodržení smlouvy právním, nebo mimoprávním způsobem vynutit.
3.2. Dobrou Dohodu lze sjednat jen s velmi přísně vybraným podnikem. V
kapitole věnující se rizikům Dohod o dobrém sousedství jsme hovořili o snaze o
zlepšování image podniků, pověstných antiekologickým chováním. Do této oblasti
patří vedle domácích hříšníků také nadnárodní společnosti, které jsou jednou z hlavních příčin
současných globálních ekologických problémů. Svojí činností je jednak způsobují
- produkují příkladně více než polovinu světových emisí skleníkových plynů - a
jednak prostřednictvím mocenských mechanismů brání jejich řešení - připomeňme postoj Spojených států k
řešení problému klimatických změn, který významným způsobem ovlivňovala právě
lobby amerických nadnárodních společností.
Také tyto společnosti samozřejmě
stojí o přízeň veřejnosti. Snaží se ji však získat stejně jako některé národní podniky především
změnou rétoriky, ne však konkrétními činy - připomeňme postoj firem jako je
Shell či DuPont, u nás například vystupování společnosti ČEZ.
Také
"greenwashing" nadnárodních společností bychom měli říci jasné "ne". I
největší ekologičtí
hříšníci se ve střední Evropě chovají lépe, a životní prostředí České republiky
zpravidla přímo neohrožují. Vztah ekologa k nadnárodním společnostem je proto
také měřítkem jeho provincionalismu, nebo naopak uvědomování si globálních
důsledků činnosti velkých
firem a pocitu solidarity s zahraničními ekologickými aktivitami. Společnosti,
které v Čechách přispívají na výstavu deskových obrazů mistra Theodorika a v
rozvojových zemích podporují diktátorské režimy, likvidují přírodní zemědělství
a přirozený způsob života
domácích obyvatel či páchají jiné nepravosti, nemohou být stranou skutečné
Dohody o dobrém sousedství. Jsou totiž našimi dobrými sousedy v mnoha případech
jen proto, že sousedíme s Německem a ne s Nigérií.
Pozitivně vymezeno -
vhodným subjektem je
podnik, který je již pevnou součástí místních ekonomicko-sociálních vazeb, tj.
především poskytuje místním lidem práci, který prostě neukončí svůj provoz
zítra, ani pozítří. Podnik, který dodržuje zákonem stanovené limity znečištění
(což není v ČR velký
problém, protože normy jsou u nás velice benevolentní), ani jinak neporušuje
právní podniky. Jak už bylo řečeno, je možné zvolit jako předmět vyjednávání
pouze podnik, který se chová ve vztahu k místnímu společenství (městu, okolním
obcím) korektně a alespoň
relativně zodpovědně. Je nutné říct, že takových podniků není mnoho. Česká
republika má, na rozdíl od východněji položených zemí, z dob Rakousko - Uherské
monarchie poměrně hustou síť továren a továrniček, které již samozřejmě nejsou
zpravidla samostatnými
vlastnickými jednotkami, ale požívají právně poměrně široké autonomie. Nejsou
zpravidla monopolním zaměstnavatelem okolního obyvatelstva a hlavně, jejich
činnost není, na rozdíl od průmyslových gigantů z uplynulých čtyřiceti let,
zásadním způsobem
devastující. Továrna na nábytek, sklárny nebo šroubárny mají navíc jednodušší
technologický než giganti typu Chemopetrolu Litvínov, což je pro kvalitu Dohody
naprosto zásadní věc.
To, že kupříkladu akcionářem podniku je i zahraniční
subjekt samozřejmě není
rozhodující, důležitější pro kvalitu a budoucnost Dohody je to , zda zásadní
rozhodnutí vznikají v sídle podniku, v Praze nebo například v San Franciscu. Asi
nejintenzivněji je totiž k zlepšování vlivu podniku na životní prostředí
motivován manažer, který
vlastní rodinný domek a zahradu za tovární zdí.
Je také velmi rizikové
sjednávat Dohodu s podnikem, který má kontrakt se silnou, v horším případě také
bezskurpulózní PR agenturou. Pokud existuje jakékoliv podezření, že Dohoda bude
zneužita k nekalým PR
účelům, je na místě odstoupit od jednání.
3.3. Ke sjednávání dohod je možné přistoupit jen tehdy, mají-li vyjednavači a jejich spolupracovníci dostatečné technické vědomosti.
Technologie současných průmyslových podniků je pro laika velmi obtížně
pochopitelná, a fundovaně navrhnout vhodné způsoby eliminace vlivů na životní
prostředí je práce pro tým skutečných odborníků. V každé fázi jednání je třeba
být ostražitý, neboť existuje nebezpečí, že se vyjednavači stanou obětí
manipulace a zatajování informací, při poskytování informací a
návrhů eliminace vlivů je třeba nespoléhat se pouze na informace poskytnuté
podnikem, a všechny problémy projednat s nezávislými odborníky. Pokud není
organizace či obec vybavena dostatečnými technickými informacemi a
nemá možnosti kontaktovat
a zaplatit skutečné odborníky, je třeba od jakéhokoliv záměrů na vyjednávání
Dohody upustit. 3.4. Je třeba vždy jasně formulovat závazky
podniku a Dohodu dobře právně ošetřit.
Dohoda by měla obsahovaly tabulky s
konkrétními čísly, konkrétní sumy a konkrétní data, k nimž bude závazek splněn.
Jakékoliv vágní formulace jsou nebezpečné, protože nebude možné dosáhnout jejich
splnění. V zásadě platí, že není nic, co by si nezasloužilo být uvedeno ve
smlouvě. Argumenty typu "to se rozumí samo sebou, že to uděláme, to ani
nemusíme dávat do smlouvy, za to vám ručím vlastním slovem" je třeba ponechat na
případ koupě sousedovy zánovní sekačky na trávu, čestné slovo managera může
odejít do důchodu spolu s ním, a jeho nástupce nebude vázán ničím jiným, než co je uvedeno ve smlouvě.
3.5. Má- li mít Dohoda
opravdu smysl, je potřeba dosáhnout skutečně markantního zlepšení vlivu podniku
na životní prostředí.
Je to paradoxní, ale ideální osobou, vhodnou pro
uzavírání Dohody o dobrém sousedství je radikální ekologický aktivista, který je
zvyklý na tvrdé vyjednávání, má jasno v otázce cíle (maximální zlepšení vlivu
podniku na životní prostředí), nesnaží se empaticky zohledňovat provozní potřeby
podniku ( častým argumentem je totiž "tohle si nemůžeme dovolit, na tohle nemáme,
atp.").
Ekologický aktivista tohoto ražení je také více imunní proti snaze
zkorumpovat vyjednavače slibem finančních subvencí ze strany podniku, než třeba
starosta obce.
Co je to markantní zlepšení vyplývá samozřejmě z charakteru
činnosti, kterou podnik
provádí. Výborným vodítkem jsou zahraniční normy a limity znečištění, prašnosti,
hluku a pod. Důležitá je výše zmíněná "valorizace" nebo spíš aktualizace limitů
- ideální formou je koeficient, který při snížení zákonem stanovených
limitů sníží automaticky i
limity smluvní. Je ovšem nutné upozornit na to, že od určité úrovně křivka
vynaložených nákladů prudce stoupne, neboť snížit určitou hodnotu ze 100 na 20
stojí řekněme 1/2 milionu, ale snížit ji z 20 na 10 stojí milion jeden.
Podnik se tedy bude
přirozeně koeficientům bránit, což bude znamenat prostor pro "tvrdé
vyjednavače".
Dále je zde problém závazků k investicím do zlepšování vlivu
podniku na životní prostředí. nebezpeční manipulace, v rámci níž se podnik
slavnostně zaváže k dávno
odsouhlaseným investicím je velké. Zde je místo pro menší ekologický audit,
který stanoví, kam je potřeba investovat. Problém bude vznikat tehdy, pokud má
podnik limit pro samostatné rozhodování o investicích nízký (řekněme 500.000,-),
a rozhodnutí o vyšších
částkách schvalují řekněme akcionáři v zahraničí. V takové situaci je třeba
jasně říct, že to je úkol pro managment, aby přesvědčil své vlastníky o nutnosti
investic, rozhodně není vhodné brát tuto skutečnost jako důvod pro nějaké
markantnější snížení investic.
3.6. Sjednání Dohody o
dobrém sousedství není pro organizaci příležitost, jak získat od podniku peníze.
Pokud tak organizace učiní, riskuje, že tuto skutečnost proti ní podnik
kdykoliv zneužije, ať už před novináři, veřejností, nebo soudem. Vyjednavači
jsou podniku zavázáni a nemohou se již z psychologického důvodu pustit do
tvrdého vyjednávání, nemohou kdykoliv vstát od stolu, předat věc tisku a
podobně. Dostávají se do postavení konzultanta, nejsou již nezávislí. To se
zpětně odrazí na kvalitě smlouvy, která bude vším možným, jen ne
nástrojem k ochraně životního prostředí.
Toto pravidlo je podle mého názoru
třeba dodržovat velmi striktně, neboť finanční závislost na "protihráči" během
sjednávání je prakticky ochromující, odměna za sjednání Dohody vyplacená po uzavření smlouvy pak v
očích veřejnosti učiní celý proces nevěrohodný a zmanipulovaný.
3.7. Nezbytnou podmínkou
toho, aby byla Dohoda skutečně dodržována je, aby byl partnerem podniku při
vyjednávání a uzavírání smlouvy silný subjekt (obce a pod.).
Aby bylo možno
působit na dodržování smlouvy ze strany podniku skutečně efektivně, musí být
stranou smlouvy subjekt, před kterým má podnik respekt, na jehož přízni podniku
záleží, jehož autorita je nezpochybnitelná. Ideálním subjektem je svazek
obcí v okolí podniku plus
silné občanské sdružení, které reprezentuje názory ekologicky smýšlejících
obyvatel regionu.
Sdružení několika nadšenců, které se při vyjednávání
neopře o veřejné mínění a nepokusí se do procesu zapojit obce, vyjedná materiál,
který může podnik bez obav
porušit. Neboť jej nečeká ani tlak veřejnosti a médií, ani hněv obcí, maximálně
soudní řízení s nejasným koncem.
1. V oblasti investic - argumenty typu "na to nemáme, to si nemůžeme dovolit". Je samozřejmě nutné akceptovat realitu, ale pokud by Dohoda měla být pouze snůškou slibů, na jejichž realizaci "teď nejsou peníze", neměla by být uzavírána vůbec.
2. V oblasti technologie - argumenty typu "toto je nejlepší dostupná technologie, tato technologie je zcela v pořádku". Platí důležité pravidlo - nedůvěřovat slepě podnikovým technologům a propagačním materiálům! Nejlepší dostupnou technologii a to, zda je provoz bezpečný a maximálně ekologický stanoví nejlépe nezávislý odborník.
3. V oblasti právní - u Dohod o dobré sousedství by měl mít své slovo také právník a to nejlépe na straně veřejnosti. Svěřit právní formulaci Dohody pouze do rukou podnikového právníka by se nemuselo vyplatit.
4. V oblasti propagace Dohody na veřejnosti - je důležité dbát na to, jak bude podnik sjednání Dohody propagovat. I zcela malé ústupky se mohou v rukou zručných podnikových imagologů změnit v "zelenou revoluci", která v očích veřejnosti sníží nepříznivé vlivy činnosti chemického koncernu na úroveň botanické zahrady. Pokud má být zachována zásada pravdivých informací o činnosti podniku, nesmí být především překrucovány informace o samotné Dohodě.
5. Vzor Dohody o dobrém sousedství
Společnost ...
IČO ...
se sídlem ...
zastoupena jejím ředitelem
panem ...
dále jen společnost ....
a
Obec .....
zastoupená jejím starostou panem ...
/Obec ...
zastoupená
jejím starostou panem .../
a
Občanské sdružení ....
IČO ...
dále jen ...
uzavřeli dnešního dne tuto
Dohodu o dobrém sousedství
Komentář:
Stranou Dohody o dobrém sousedství může být podnik, obec, občanské sdružení,
nebo i občané jednotlivci. Pokud je stranou Dohody pouze obec a podnik, jedná se
obligatorně o smlouvu podle zákona č. 513/1991 Sb., obchodního zákoníku (§
26
Hlava I
Úvodní ustanovení
1. Obsah
2. Preambule
Smyslem této dohody je zahájit
veřejně kontrolovatelný proces snižování nepříznivého vlivu provozu společnosti
... na životní prostředí a zdraví obyvatelstva okolních obcí. Strany přistupují
k této dohodě s úmyslem zlepšit vzájemné vztahy, překonat období vzájemné
nedůvěry a dosáhnout vytvoření důstojných sousedských vztahů v
regionu.
Činnost společnosti ... měla v minulosti velký
negativní vliv na blízký region, občané nebyli dostatečně informováni o
rizikách, ani neměli možnost spolurozhodovat o kompenzacích za zdravotní a
environmentální rizika vyvolaná aktivitami společnosti ... Strany se
dohodly, že zachování
nejvyšší právní jistoty a vzájemné důvěry zajistí především pevně stanovený
program zlepšování vlivu provozu společnosti ... na životní prostředí,
prostřednictvím kontrolovatelných investic do ekologizace technologií
používaných při činnosti
podniku, eliminace některých nebezpečných vlivů provozu, atd. Nedílnou součástí
snahy po obnovení vzájemné důvěry je zavedení bezproblémového systému kontroly
plnění této dohody. Strany přijímají závazky vyplývající z této dohody s
vědomím, že hodnota dobrého sousedství a úspěšného rozvoje
regionu při zachovávání zásad trvale udržitelného života jsou devizou, která
vyvažuje vzájemné ústupky, a umožňuje jim vstoupit do třetího tisíciletí jako
důstojným, svobodným partnerům.
3. Komise Pokud se v této dohodě hovoří o "Komisi", rozumí se tím Komise pro zabezpečování realizace Dohody o dobrém sousedství, která je zřízena zakládací listinou jako orgán, reprezentující strany zúčastněné na realizaci Dohody. Komise je zájmovým sdružení právnických osob ve smyslu § 20f zákona č. 40/1964 Sb. Stanovy Komise, stejně jako zakladatelská smlouva jsou přílohou č..... Dohody. Komise je složená ze zástupců právnických osob, zúčastněných na realizaci Dohody, tj. ze zástupců obcí (maximálně 1 za každou obec ) , společnosti ... (maximálně 5 zástupců) a zástupců občanského sdružení ... (max. 1 zástupce). Bude vypracován seznam členů Komise, kteří budou na jednání zastupovat strany dohody. Za členy Komise může jednat zástupce na základě zmocnění. K jednání Výboru mohou být přizvání odborníci, navržení podle následujícího klíče - polovinu odborníků navrhne a přizve společnost ..., polovinu navrhnou a přizvou obce a občanské sdružení .... Jako hosté se mohou jednání zúčastnit i další osoby, budou- li s tím souhlasit členové Výboru Z jednání komise budou pořizovány zápisy, které podepíšou všichni zúčastnění členové Komise.
Komise bude rozhodovat o všech otázkách konsensem, tj. rozhodnutí bude
přijato tehdy, pokud žádný z členů Komise nebude proti. Výjimku tvoří
rozhodování o zrušení Dohody podle Hlavy VI. bodu 2. Komise vybere ze svého
středu tři jednatele na 1. rok. Jednatelé budou mít právo jednat jménem Komise.
Komise zahájí svoji činnost dnem, kdy tato dohoda vstoupí v platnost. Její
činnost bude hrazena z vlastních zdrojů. Komise se bude scházet nejméně dvakrát ročně,
a to vždy k 30. dubnu a 31. říjnu. Předmětem jednání Komise bude projednání
především těchto bodů:
a) vyhodnocení programu modernizace technických
prostředků ... ve smyslu Hlavy II. článku 3. písm. Dohody,
b)
zhodnocení půlroční
bilance úrovně znečištění způsobeného provozem závodu,
c) projednání zprávy o
všech provozních emisích, které mají být na základně obecně platného právního
předpisu nebo této dohody měřeny, ve smyslu Hlavy IV. článku 1. Dohody,
d)
svolání setkání s občany
ve smyslu Hlavy IV článku 3. Dohody
e) svolání a realizace Smírčího řízení ve
smyslu Hlavy V. článku 1. Dohody.
f) další problémy spojené s realizací
Dohody.
Komentář:
Institut Komise lze vytvořit jako platformu pro setkávání a
vyjednávání mezi stranami zúčastněnými na realizaci Dohody. Jsou - li stranou
Dohody právnické osoby, je velmi praktickou právní formou tohoto orgánu "zájmové
sdružení právnických osob" ve smyslu § 20f zákona č. 40/1964 Sb., Občanského
zákoníku. Zájmové sdružení je právnickou osobou, která vzniká registrací
na místně příslušném okresním úřadě či Magistrátu, má vlastní stanovy, které
upravují vztahy mezi jednotlivými členy sdružení, způsoby rozhodování a
pod.
Komise by měla rozhodovat o základních otázkách spojených s
realizací dohody -
vyhodnocovat program modernizace technických prostředků, projednávat zprávu o
provozních emisích, významnou úlohu by měla mít při řešení případných konfliktů
a interpretačních problémů v tzv. Smírčím řízení (viz dále).
Hlava II.
Závazky společnosti ...
1. Použití paliv
a ) Podnik ... se tímto zavazuje používat jako
sekundární palivo pouze odpady, splňující minimální kvalitu stanovenou hodnotami
, uvedenými v příloze 1 dohody.
b ) Primárními palivy se rozumí
:
Sekundárními palivy se rozumí :
Podíl primárních paliv a sekundárních
paliv na celkovém množství použitých paliv je stanoven následovně :
Primární
paliva - vyjádřeno %
Sekundární paliva - vyjádřeno %
2. Dovoz druhotných paliv, kontroly sekundárních paliv
Společnost ... se zavazuje dovážet
maximálně 10 % druhotných paliva ze zahraničí, a tento požadavek přenese i na
své dodavatele. Společnost ... se dále zavazuje nejméně dvakrát týdně namátkově
přezkušovat v dodávaných sekundárních palivech maximální obsah rizikových
složek. Výsledky této kontroly bude uschovávat po dobu 1. roku.
3. Modernizace technických prostředků provozu
4. Minimalizace látek škodících ovzduší
a ) Společnost ... se zavazuje, že
počínajíc 31. 12. 1998 nebude překračovat úroveň znečištění, stanovenou tabulkou
č. 2 v příloze 3. dohody, a že počínajíc 31. 12. 1999 nebude překračovat úroveň
znečištění, stanovenou tabulkou č. 3 v příloze 3. dohody.
V tabulce 1.
přílohy 3. jsou uvedeny hodnoty emisí povolených Českou inspekcí životního
prostředí pro společnost ... k datu uzavření dohody.
b ) Společnost ... bude
provádět půlroční bilanci
úrovně znečištění způsobeného provozem závodu, a to minimálně dvakrát ročně tak,
aby bylo možno tuto úroveň projednat na jednání Komise k 30. dubnu a 31. říjnu.
Tato bilance bude poskytnuta členům Komise alespoň týden před jednáním ve formě
zprávy.
5. Měření látek škodících ovzduší
Komentář:
Závazky společnosti obsahují klíčovou část Dohody o dobrém
sousedství. Jejich prostřednictvím je možno dosáhnout zásadních zlepšení vlivu
podniku na životní prostředí, a proto je nutné dbát na přesnost a hlavně
důslednost těchto ustanovení. Platí, že žádná maličkost není tak nepodstatná,
aby nestálo za to ji uvést ve smlouvě. Každý závazek obsažený ve smlouvě by měl
být vyspecifikován stejně, jako jsou vyspecifikovány například smlouvy
ve stavebnictví : kdo měřící zařízení instaluje, kde bude instalováno, kdo bude
za provoz měřícího zařízení zodpovědný, kdo zaplatí instalaci zařízení, kdo jeho
provoz, atd.
Závazky technického charakteru je vhodné projednat s nezávislými odborníky,
rozhodně není moudré spoléhat se jen na údaje poskytnuté podnikovými technology.
Závazky musí být co nejkonkrétnější: limit stanovený právním předpisem
........... 25 µg / m krychlový
limit stanovený Dohodou ............
15 µg / m
krychlový
datum, k němuž se podnik zavazuje nepřekračovat limit stanovený
dohodou ......... 1.1.1999
Tabulky, grafy a podobně je možné vtělit do
příloh, které se na základě textu stanou nedílnou součástí smlouvy.
Hlava III.
Záruky plnění dohody
1. Poskytování informací
Společnost ... se zavazuje předávat
na jednání Komise, která se k tomuto účelu sejde vždy ke dni 31. dubna a 31.
října daného roku, obcím zprávu o všech provozních emisích, které mají být na
základně obecně platného právního předpisu nebo této dohody
měřeny.
2. Právo kontroly
Společnost ... se zavazuje umožnit
zástupcům obcí, popř. jimi písemně pověřeným osobám ( max. 1 zástupce za každou
obec ) a zástupcům dalších členů komise, vstup do areálu závodu za účelem
kontroly plnění dohody. Kontroly se mohou zúčastnit také odborníci, přizvaní
obcemi. Kontroly jsou přípustné vždy za doprovodu personálu , který poskytne
společnost ... Obce jsou oprávněny provádět inspekce i bez předchozího ohlášení.
Společnost ... musí zajistit doprovod i neohlášeným kontrolám ze strany
zástupců obcí.
Zástupci obcí jsou povinni respektovat pokyny personálu
společnosti ..., výkon práva kontroly nesmí jakkoliv omezit provoz závodu.
Zástupci obcí mají právo nahlédnout do jakéhokoliv přístupného provozu
závodu, s výjimkou
administrativních prostor. Zástupci obcí jsou vázání mlčenlivostí o
skutečnostech, s nimiž byli během kontroly seznámeni, s výjimkou skutečností,
které považují za porušení této dohody.
3. Setkání s občany
Na žádost alespoň 3.členů Komise, se zúčastní
zástupci společnosti ... setkání s občany, a zodpoví jejich otázky. Setkání
zorganizují jednatelé Komise, resp. pověřené osoby, veškeré náklady spojené s
organizací setkání budou hrazeny z prostředků Komise.
Komentář:
Tato část smlouvy je v podstatě stejně důležitá, jako "závazky
společnosti". Měla by upravovat jednak právo kontroly - závazek společnosti
umožnit zástupcům stran Dohody vstup do areálu podniku za účelem kontroly plnění
Dohody (i bez předchozího ohlášení), závazek účastnit se setkání s občany ( setkání organizovaných
Komisí, aby byla zajištěna nezávislost), a podobně.
Hlava IV.
Spory vyplývající z interpretace a realizace
dohody
1. Smírčí řízení
a) Smluvní strany se vynasnaží urovnávat spory
vyplývající z této dohody pokud možno smírně. Za tímto účelem bude na návrh
minimálně tří členů Komise svoláno jednání k smírčímu řízení, jehož účelem bude
odstranění interpretačních nejasností smlouvy, pochybnosti o tom, zda některá ze
stran neporušila některé ustanovení dohody. O jednání Kom
2. Rozhodčí řízení
V případě, že se strany v názoru neshodnou,
postoupí věc rozhodci, který je určen rozhodčí doložkou ve smyslu § 2 zákona č.
216 / 1994 Sb., o rozhodčím řízení a o výkonu rozhodčích nálezů. Rozhodčí
doložka je přílohou č. 4 Dohody.
Komentář:
Tzv. "smírčí řízení" ( termín nemá oporu v zákoně, je vytvořen
pro účely Dohod) je možné do smlouvy začlenit jako obligatorní fázi řešení
sporů. Jeho smyslem je přivést strany za jednací stůl a vyřešit problém dohodou,
eventuelně se shodnout na tom, v čem se názory stran rozchází. Rozhodčí řízení
je upraveno zákonem č. 216 / 1994 Sb., o rozhodčím řízení.
Rozhodčí doložkou
bude stanovena příslušnost rozhodce (rozhodců) pro eventuální spory vyplývající
z dohody, aby se v případě
Hlava V.
Finanční zabezpečení dohody
Finanční zabezpečení realizace Dohody zajišťuje společnost ....
Budou to
tyto položky:
O použití peněz určených na realizaci bude rozhodovat Výbor Komise pro zabezpečování realizace Dohody o dobrém sousedství
Komentář: Finanční zabezpečení Dohody by měl zabezpečovat z převážné části podnik, i když není vyloučeno, že některé aktivity mohou financovat i například zúčastněné obce. Financování by mělo být přesně specifikováno, především výše aktivity, které bude nutno finančně zabezpečit, výše prostředků a režim nakládání s nimi.
Hlava VI.
Závěrečná ustanovení
1. Doplňky ke smlouvě
Doplňky k této dohodě a jakékoliv její změny
mohou být provedeny pouze na základě shodné vůle všech členů Komise, resp.
jejich písemně zmocněných zástupců, a to písemně, jinak se k nim
nepřihlíží.
2. Přistoupení ke smlouvě, vystoupení ze smlouvy
Každá právnická osoba
má právo stát se stranou smlouvy, souhlasí - li s tím všichni členové Komise pro
realizaci Dohody o dobrém sousedství. Každá ze stran Dohody má právo odstoupit
od smlouvy. vystoupení se realizuje dopisem adresovaným Výboru Komise pro
realizaci Dohody o dobrém sousedství. Do tří měsíců od vystoupení člena bude
provedeno finanční vypořádání všech vzájemných nároků mezi ním a Komisí.
3. Zrušení Dohody
Dohoda může být zrušena , rozhodnou
- li tak tři pětiny členů Komise. Dohoda se dále ruší, odstoupí li od smlouvy
všechny obce, nebo odstoupí i od smlouvy společnost .... O rozhodnutí musí být
učiněn zápis a protokol o hlasování, kteří členové podepíší Komise.
4. Náležitosti vůle, počet vyhotovení dohody
Tato dohoda byla uzavřena
na základě svobodné, vážné a omylu prosté vůle všech stran. Strany prohlašují,
že obsah dohody je jim srozumitelný, považují jej za určitý, a bez rozporu s
dobrými mravy.
Tato dohoda byla sepsána ve ..........vyhotoveních, z nichž
každá ze smluvních stran po jednom. Všechna tato vyhotovení mají platnost
originálu.
4. Náležitosti vůle, počet vyhotovení dohody
Tato dohoda byla uzavřena
na základě svobodné, vážné a omylu prosté vůle všech stran. Strany prohlašují,
že obsah dohody je jim srozumitelný, považují jej za určitý, a bez rozporu s
dobrými mravy.
Tato dohoda byla sepsána ve ..........vyhotoveních, z nichž
každá ze smluvních stran po jednom. Všechna tato vyhotovení mají platnost
originálu.
Komentář :
Dohoda by měla obsahovat ustanovení o možnosti doplnění
Dohody, přistoupení a vystoupení členů a možnost zrušení Dohody. Při všech
těchto zásadních rozhodnutích (které činí Komise jako orgán oprávněný k
realizaci Dohody) je třeba zachovávat princip jednomyslného souhlasu všech,
jinak hrozí narušení důvěry mezi stranami smlouvy.
Ustanovení o zrušení
Dohody by mělo být v dohodě obsaženo pro případ, že většina stran nestojí o
další existenci smlouvy, nebo odstoup
Přílohy Dohody o dobrém sousedství , které tvoří nedílnou součást této smlouvy
Příloha 1. Minimální kvalita sekundárních paliv, kterou se společnost ...
zavazuje dodržovat u provozu ...
Parametr kapaliny plasty
Síra ( S ) % %
váhy
Dusík %
Halogeny ( X ) % váhy
Chlor ( Cl ) %
Fluor ( F ) mg /
kg
Olovo ( Pb ) mg / kg mg / kg
Kadmium ( Cd ) mg / kg mg / kg
Thalium ( Tl ) mg / kg mg / kg
Rtuť (
Příloha 3.
Látka limit ČIŽP Látka limit dle Dohody
Tuhé látky mg / m Tuhé látky mg / m
NOx mg / m Nox mg / m
SO2 mg / m
SO2 mg / m
HCl mg / m Hcl mg / m
CO mg / m CO mg / m
Organický C mg
/ m Organický C mg / m
PCB g/ m PCB g/ m
PCDD /F ng/ m PCDD /F ng/ m
Hg,Tl,Cd µg/ m Hg,Tl,Cd µg/ m
As,Ni,Cr,Co µg/ m As,Ni,Cr,Co µg/ m
Pb,Cu,Mg µg/ m Pb,Cu,Mg µg/ m
Příloha 4.
Společnost ...
IČO ...
se sídlem ...
zastoupena jejím ředitelem
panem ...
dále jen ...
a
Obec .....
zastoupená jejím starostou panem ...
/Obec ...
zastoupená
jejím starostou panem .../
dále jen obce
a
Občanské sdružení ....
IČO ...
se sídlem
dále jen ...
uzavřeli dnešního dne tuto
Rozhodčí doložku ve smyslu § 2 odst. 3 písm. b
) zákona 216 / 1994 Sb., o rozhodčím řízení, kterou strany uzavřely pro případ
sporu z právních vztahů, vzniklých Dohodou o dobrém sousedství
I. Strany uzavřely dnešního dne nepojmenovanou smlouvu ve smyslu § 269 odst. 2 zákona č. 513 / 1991 Sb., Obchodního zákoníku. Předmětem této smlouvy, která je závazkovým vztahem mezi samosprávnými územními jednotkami při zabezpečování veřejných potřeb a podnikatelským subjektem při jeho podnikatelské činnosti, je především dohoda o pevně stanoveném programu zlepšování vlivu provozu společnosti ... na životní prostředí, zavedení kontinuálního měření emisí vznikajících při činnosti společnosti ..., zavedení bezproblémového systému kontroly plnění dohody, atp., s cílem zajistit další rozvoj regionu při zachovávání zásad trvale udržitelného života. Rozhodčí doložka je nedílnou součástí Dohody o dobrém sousedství, a tvoří přílohu 4. této dohody.
II. Strany se dohodly, že se vynasnaží urovnávat spory, vyplývající z Dohody o dobrém sousedství, pokud možno smírně. Za tímto účelem bude na návrh minimálně pěti členů Komise svoláno jednání Komise , jehož účelem bude odstranění interpretačních nejasností smlouvy a pochybnosti o tom, zda některá ze stran neporušila některé ustanovení dohody. O jednání Komise se sepíše zápis v němž bude uvedeno, zda byla interpretační nejasnost odstraněna a nebo zda se strany shodly na tom, zda došlo nebo nedošlo k porušení dohody. V případě, že se strany v názoru neshodnou, postoupí věc rozhodci , JUDr. ................( rozhodcům .................. ).
III. Náklady spojené s rozhodčím řízením budou hrazeny z prostředků Nadace dobrého sousedství, zřízené podle Dohody o dobrém sousedství, Hlavy VI.
Podpisy stran
příloha č. 5
Stanovy Komise pro zabezpečování realizace Dohody o
dobrém sousedství, zájmového sdružení právnických osob ve smyslu § 20f zákona č.
40/1964 Sb.
Čl. 1.
Název a sídlo
Název: Komise pro zabezpečování realizace Dohody o dobrém sousedství ( dále jen Komise )
Sídlo:
Čl. 2
Předmět činnosti
a) Předmětem činnosti sdružení je realizace Dohody o dobrém sousedství,
uzavřené mezi společností... , obcemi ... a občanským sdružením ..., za účelem
zlepšení životního prostředí v okolí ... a zlepšení vzájemných vztahů mezi
obcemi, jejich občany a společností ... Komise bude realizovat především
pravidelné hodnocení bilancí úrovně znečištění způsobeného provozem závodu ,
vyhodnocování programu modernizace technických prostředků pro snižování emisního
zatížení, provádět smírčí jednání při sporech vyplývajících z interpretace Dohody o dobrém sousedství.
b) Sdružení je právnickou osobou podle českého práva.
Čl. 3
Orgány sdružení
a) O všech záležitostech sdružení rozhoduje Výbor sdružení, který je složen
ze zástupců právnických osob, které jsou členy sdružení členů. Výbor je složen
ze zástupců obcí ( maximálně 1 za každou obec ) , společnosti ... (maximálně 5
zástupců) a zástupců občanského sdružení ... ( max. 1 zástupce). Bude vypracován
seznam členů Komise, kteří budou na jednání zastupovat strany dohody. Za členy
Komise může jednat
zástupce na základě zmocnění. K jednání Výboru mohou být přizvání odborníci,
navržení podle následujícího klíče - polovinu odborníků navrhne a přizve
společnost ..., polovinu navrhnou a přizvou obce a . Jako hosté se mohou jednání
zúčastnit i další osoby,
budou- li s tím souhlasit členové Výboru Z jednání komise budou pořizovány
zápisy, které podepíšou všichni zúčastnění členové Komise.
b) Výbor rozhoduje
o všech otázkách, o nichž bude rozhodovat, konsensem, tj. rozhodnutí bude
přijato tehdy, pokud žádný
z členů sdružení nebude proti.
c) Výbor vybere ze svého středu tři jednatele
na 1. rok. Jednatelé mají právo jednat jménem sdružení.
d) Komise zahájí
svoji činnost dnem, kdy tato dohoda vstoupí v platnost. Její činnost bude hrazen
z vlastních zdrojů. Komise
se bude scházet nejméně dvakrát ročně, a to vždy k 30. dubnu a 31. říjnu.
e)
Předmětem jednání Výboru bude především:
- vyhodnocení programu modernizace
technických prostředků pro snižování emisního zatížení, ve smyslu Hlavy II.
článku 3. písm. b) Dohody.
- zhodnocení půlroční bilance úrovně znečištění způsobeného provozem
závodu
- projednání zprávy o všech provozních emisích, které mají být na
základně obecně platného právního předpisu nebo této dohody měřeny, ve smyslu
Hlavy IV. článku 1.
Dohody.
- svolání setkání s občany ve smyslu Hlavy IV článku 3. Dohody
-
svolání a realizace Smírčího řízení ve smyslu Hlavy V. článku 1. Dohody.
-
další problémy spojené s realizací Dohody.
Čl. 4.
Členství ve sdružení
a) Členství zakladatelů ve sdružení vzniká podpisem zakladatelské smlouvy.
další člen může ke sdružení přistoupit se souhlasem všech dosavadních členů
sdružení.
b) Členství zaniká výpovědí. Výpovědní lhůta je tříměsíční a počíná
běžet 1. dne měsíce následujícího po podání výpovědi. Majetkové vypořádání se členem, který
ukončil členství ve sdružení, musí proběhnout do konce výpovědní lhůty.
Čl. 5.
Práva a povinnosti člena
a) každý ze členů je povinen napomáhat podle svých možností činnosti
sdružení.
b) jednotliví členové mají právo kontrolovat činnost sdružení a
podílet se rovným dílem na výsledcích jeho práce.
Čl. 6.
Majetkové poměry
a) Majetek sdružení je tvořen základními vklady:
Společnost
......................
obec ......................
obec
......................
obec ...................
obec
...................
Občanské sdružení ......................
b) Vklady jsou splatné do 15. dnů od uzavření zakladatelské smlouvy sdružení
c) Vložené a poskytnuté finanční prostředky , jiné věci a hodnoty se stávají majetkem sdružení. Mohou být použity jen k realizaci Dohody o dobrém sousedství, především k:
- uhrazení nákladů na instalaci zařízení ke kontinuálnímu měření zatížení
ovzduší způsobeného provozem společnosti ...
- uhrazení nákladů na provoz
zařízení ke kontinuálnímu měření zatížení ovzduší způsobeného provozem
společnosti ...,
- uhrazení nákladů na odborné expertizy, potřebné k
realizaci Dohody o dobrém sousedství,
- uhrazení nákladů na setkání zástupců
společnosti ... a občanů.
- uhrazení dalších nákladů
Článek 6.
Zrušení sdružení
Sdružení se zrušuje dohodou
Článek 7.
Změny a doplňky těchto stanov lze provést pouze se souhlasem všech členů sdružení.
Jak je patrné ze stanov, Komise by měla rozhodovat ne hlasováním, ale konsensem tj. tak, že rozhodnutí je přijato, pokud je někdo pro svůj nesouhlas nevetuje. Tento mechanismus rozhodování vyloučí "boj o hlasy", vyloučí situaci, kdy by jedna část zástupců stran přehlasovala malou většinou jinou část, čímž by mohlo dojít k narušení důvěry mezi účastníky smlouvy.
Použitá lit
eratura:Ondřej Velek, "Lokální Dohody o dobrém sousedství a Komunitní nadace užitečné nebo nebezpečné nás
troje environmentální demokracie?", program "Právo na informace"Nadace partnerství, listopad 1997
Na závěr ještě jednou sedm zásad dobré Dohody o dobrém sousedství
1.) Dohody mají smysl tam, kde výrobní podnik již plně funguje, za předpokladu že není možné jeho působení na životní prostředí legálními prostředky omezit. Dohody by také neměly být uzavírány tam, kde existují efektivnější nástroje, jak přimět podnik k zlepšení svého vlivu na životní prostředí (tzv. zásada subsidiarity).
2.) Dobrou Dohodu lze sjednat jen s velmi přísně vybraným podnikem.
3.) Ke sjednávání dohod je možné přistoupit jen tehdy, mají-li vyjednavači a jejich spolupracovníci dostatečné technické vědomosti.
4.) Je třeba vždy jasně formulovat závazky podniku a Dohodu dobře právně ošetřit.
5.) Má- li mít Dohoda opravdu smysl, je potřeba dosáhnout skutečně markantního zlepšení vlivu podniku na životní prostředí.
6.) Sjednání Dohody o dobrém sousedství není pro organizaci příležitost, jak získat od podniku peníze.
7.) Nezbytnou podmínkou toho, aby byla Dohoda skutečně dodržována je, aby byl partnerem podniku při vyjednávání a uzavírání smlouvy silný subjekt.