Obecné poznámky
1.Pozadí pro návrh
zákona
2. Ekologické
důsledky návrhu zákona
3. Hospodářské dopady návrhu
zákona
4. Ekonomické a
administrativní důsledky návrhu zákona
5. Úřady a organizace, které se
vyjádřily k návrhu zákona
6. Hlavní zásady návrhu
zákona
Poznámky k jednotlivým ustanovením návrhu zákona
Ad odst.1.
K odst.2
K odst.3.
K odst.4.
K odst.5
K odst.6.
K odst.7.
Ad č.2.
Ad § 2
Ohledy na ekologii se mají uplatňovat ve všech důležitých rozhodnutích a
iniciativách – a to jak ve společnosti jako celku, tak v podnicích a u
jednotlivých podniků a občanů. Důležitým předpokladem účasti jsou
znalosti.
Účelem návrhu zákona je zajistit veřejnosti snadno přístupnou
informaci o tom, jak znečišťující podniky ovlivňují prostředí. Tato informace se
poskytne formou roční zprávy podniku , čímž veřejnost získá možnost sledovat u
jednotlivých podniků vývoj ekologické situace.
I když návrh zákona nemá přímý
ekologický dopad,přece jen má přimět vedení a zaměstnance podniků, aby ještě
pečlivěji než dosud zvažovali volbu surovin, spotřebu energie, technologický
postup a snížení znečištění vůbec. Nový zákon by takto nepřímo měl působit na
zlepšení životního prostředí.
Zájem veřejnosti, včetně investorů, pojišťoven,
investičních firem i spotřebitelů, o informace, jaká je ekologická situace v
znečišťujících podnicích, stále stoupá, což se m.j. již dnes projevuje v tom, že
roční bilance, které podniky posílají Správě podnikatelů a společností podle
zákona o ročních bilancích, mají obsahovat i veškeré údaje o ekologickém stavu
podniků, nezbytné k tomu, aby poskytly správný obraz jeho provozu a
hospodaření.
Návrh zákona dává ministrovi energetiky a životního prostředí
zákonný podklad, aby mohl podnikům podléhajícím schválením podle hlavy 5 zákona
o ochraně životního prostředí, ukládat, aby pravidelně vypracovávaly a předávaly
výkazy o ekologické situaci za účelem informace veřejnosti. Zkušenosti za
zahraničí mluví pro to, aby údaje byly veřejnosti předkládány jednoduchým a
snadno srozumitelným způsobem. Tím se předejde nebezpečí, že se důležité údaje
rozplynou v rozsáhlých a spletitých rozvahách, laikovi nepřístupných. Proto se
doporučuje, aby se zprávy o ekologické situaci vypracovávaly podle jednoduchého
a jednotného vzoru.
K tomu přistupují stále se zvyšující mezinárodní
požadavky na volný přístup k ekologickým informacím. Ty platí i pro Dánsko. Také
Evropská komise neustále zvyšuje požadavky na členské státy, aby předkládaly své
údaje o životním prostředí.
Nový zákon rovněž souvisí s doporučením Evropské
unie (č. 1836 /93 za dne 29.června 1993), aby průmyslové podniky dobrovolně
přistupovaly ke smlouvě o řízení a revizi ekologických záležitostí, která
vstoupila v platnost v červenci 1993. V Dánsku byla příslušná prováděcí
ustanovení oficiálně vydána v červenci 1994. Podle tohoto doporučení mají
podniky, které dobrovolně přistoupí na smlouvu, každoročně vypravovat podrobnou
zprávu o ekologickém stavu podle blíže popsaných požadavků přesahujících
požadavky tohoto návrhu zákona. Návrh nečiní z dobrovolné dohody povinnou
záležitost, neboť ekologická zpráva je pouze jedním z několika prvků v
EMAS.
Mnoho dánských podniků už zřídilo nebo zřizuje ekologické správy, aby
získaly přehled a lépe zvládly svoje ekologické problémy. K tomu je vedlo
několik důvodů. Možná samy chtěly získat lepší přehled o svých ekologických
problémech. Možná že u nich šlo o požadavek trhu, ohled na renomé podniku a
přání získat spotřebitele, zákazníky. Možná že šlo o požadavky na subdodavatele,
kterými je mnoho dánských podniků. Mohlo také jít o certifikaci podle
mezinárodních standardů v oblasti kontroly kvality zboží nebo životního
prostředí . Správa životního prostředí má mnoho různých aspektů a průmyslové
organizace se shodují v tom, že se zavádění správ životního prostředí uplatňuje
ve stále větším měřítku.
Podniky, které podléhají schválení, jsou ty podniky,
které jsou obsaženy na seznamu v příloze 1 k nařízení ministerstva č. 794 za dne
9. prosince 1991. o schválení podniků podle seznamu ( dříve nazývaných obzvláště
znečišťujících podniků ). Tyto podniky nesmějí být založeny bez předchozího
ekologického schválení.
Podle návrhu zákona lze seznamovým podnikům ukládat,
aby informovaly o nejdůležitějších pohybech energie, vody a surovin i o druhu a
množství znečišťujících látek aj., které vstupují do výrobních procesů podniku a
které pak podnik vypouští do okolí, tj. do vzduchu , vody a země, a také o tom,
jaké znečišťující látky podnik produkuje formou výrobků a odpadů.
K vytvoření
kontinuálního obrazu vývoje ekologických poměrů podniku je důležité, aby se tyto
údaje vypracovávaly a předkládaly pravidelně. Nynější zákon o ochraně životního
prostředí neposkytuje právní podklad k vystavení nějakých předpisů o povinném
podávání hlášení formou, kterou tento návrh zavede. I když podle § 7, odst. 1,8
lze ukládat podnikům povinnost podávat zprávu o zpracování surovin a
ekologických opatřeních v míře, v jaké to vyžaduje práce kontrolního úřadu, je
třeba vytvořit jasný zákonný podklad a uložit podnikům povinnost pravidelně
vypracovávat specifické zprávy o ekologické situaci. Proto je potřeba zákon
změnit.
Zpráva o ekologické situaci má, jak předpokládá návrh zákona,
poskytovat údaje o opatřeních podniku vzhledem k okolnímu prostředí. Pokud se
životním prostředím souvisí i pracovní režim, bude přirozené zahrnout do zprávy
i takové údaje. To se projevuje zejména tehdy, dojde-li například při výrobě k
vytváření ekologicky nebo jinak zdravotně závadných látek a tím k vážnému
ohrožení bezpečí a zdraví zaměstnanců.
V této situaci bude proto zapotřebí,
aby v zájmu správného vyvážení otázek pracovního a životního prostředí
Ministerstvo energetiky a životního prostředí i Ministerstvo práce blíže
spolupracovala. Proto dává návrh zákona ministrovi pravomoc, aby po dohodě s
ministrem práce ustanovil bližší pravidla, jak do zprávy o ekologické situaci
zahrnout údaje o pracovním prostředí.
Zkušenosti dále svědčí o tom, že
kdykoliv zaměstnanci projeví živý zájem o ekologickou situaci ve svém podniku,
angažovaně se také snaží ji zlepšit. Proto klade návrh zákona důraz na to, aby
byli do práce vtaženi i zaměstnanci, a to účelně a účinně, aniž by ovšem vedení
podniku neslo menší odpovědnost za vypracování zprávy.
Spolu s pravidelným
vypracováváním zprávy o ekologické situaci se tak zvyšuje zájem podniku o
ekologické otázky. Když veřejnost současně získá větší znalosti problematiky,
bude to pro podnik další podnět , aby se jí více věnoval. Zkušenosti často
ukazují, že zároveň může vést k nemalým úsporám.
Návrh zákona nepředpokládá,
že by kontrolní úřady měly provádět kontrolu zpráv o ekologických situacích v
jednotlivých podnicích, která by byla důkladnější než dnes obvyklá kontrola.
Podle návrhu zákona může ministr zcela nebo částečně osvobodit určité kategorie
podniků od povinnosti vypracovat zprávu o jejich ekologické situaci, například,
když by vznikl nepoměr mezi povinností vypracovat takovou zprávu a účelem návrhu
zákona, nebo když podnik jinými formami hlášení plní povinnost podávat zprávu
ministerstvu.
2. Ekologické důsledky návrhu zákona
Podle zákona o ochraně životního prostředí týká se povinnost schválení asi 7000 podniků. Účelem návrhu zákona je v první řadě lépe seznámit veřejnost, jak podniky ovlivňují životní prostředí. Zároveň má návrh zákona podněcovat vedení a zaměstnance podniku, aby se ve zvýšené míře věnovali volbě surovin, spotřebě energie, výrobnímu procesu a otázkám znečištění. Návrh zákona neklade sám o sobě požadavky na zlepšení životního prostředí. Zkušenosti také ukazují, že samo vypracování zprávy o stavu ekologie v daném podniku často povede k zatížení ještě menšímu, než stanoví schvalovací dekret nebo jiná ekologická ustanovení.
3. Hospodářské dopady návrhu zákona
Podle zákona o ochraně životního prostředí mají mít podniky, které podléhají
schválení a kterých se bude týkat i tento návrh zákona , úplný přehled o své
ekologické situaci. Podniky o ní informovaly, když žádaly o schvalovací úřad o
schválení podle platných předpisů, obsažených m.j. v nařízení o schválení
seznamových podniků. Dále existují pevná pravidla pro to, aby se při schvalování
určilo, v jakém rozsahu má podnik sám vést kontrolu znečištění. Nadto se již
dnes mají spolu s ekonomickou bilancí podle zákona o ročních bilancích podávat
ekologické údaje v rozsahu, v jakém to vyžaduje zákon o ročních bilancích, aby
bilance podala správný obraz hospodaření podniku.
Ekonomický dopad návrhu
zákona pro jednotlivé podniky bude proto záležet v tom, zda podnik již z jiného
popudu zavedl systematické sbírání ekologických údajů. Případné hospodářské
dopady pro podniky formou zvýšených výdajů na vlastní kontrolu atp., zejména v
počáteční fázi, budou však pravděpodobně vyváženy, aspoň částečně, úsporami,
které, podle zkušeností odjinud, vzniknou při spotřebě surovin a pomocných
materiálů nebo redukcí množství odpadů, jako výsledek práce s vypracováním
zprávy o ekologické situaci podniku.
Podobně lze očekávat, že spolu s výzvou
podle § 39 zákona o ochraně životního prostředí, srvn. nařízení Ministerstva
životního prostředí č. 590 za dne 10. června 1992 o výzvě k podání žádosti o
schválení všech stávajících seznamových podniků, které nemají už předem
generální ekologické schválení, budou stanoveny podmínky vlastní kontroly
podniků, což po nějaké době vyústí v data potřebná pro vypracování zprávy o
ekologické situaci.
4. Ekonomické a administrativní důsledky návrhu zákona
Nepředpokládá se, že by naplnění návrhu zákona vyžadovalo finanční přispění
ze strany státu. Návrh zákona nepředpokládá kompenzaci obecním organizacím,
neboť stoupání výdajů kontrolního úřadu se neočekává.
Pokud jde o schvalovací
a kontrolní úřady, počítá se s tím, že okamžité zvýšení administrativních výdajů
plynoucích z návrhu zákona, bude vyváženo úsporami a kontrolní práci, m.j.
proto, že zprávy o ekologických situacích v podnicích budou do jisté míry
obsahovat informace, které kontrolní úřad dříve musel sbírat nebo sestavovat v
souvislosti s projednáváním jednotlivých ekologických případů.
5. Úřady a organizace, které se vyjádřily k návrhu zákona
Ministerstvo energetiky a životního prostředí dostalo vyjádření z Ministerstva práce, Ředitelství dozoru práce, Ministerstvo hospodářství, Správy pro hospodářský pokrok, Správy podnikatelů a společností, Ministerstva obrany, Ministerstva dopravy, Kodaňských letišť, spol. s r.o., Ředitelství cest a silnic, Dánských státních drah, Konsorcia Řresundu, Ministerstva zemědělství, Rady zemědělství, Dánských společností zemědělců, Dánského rodinného zemědělství, Dánského polního hospodářství, Dánské společnosti zahradníků, Dánské společnosti pro zpracování a vývoz ryb, Ministerstvo bydlení, Společnosti okresních rad v Dánsku, Západosjćllandského okresu, Společnosti obcí, Společnosti šéfů technické správy obcí, Magistrátu města Kodaně, Kontroly životního prostředí v Kodani, Frederiksbergské obce, Unie MLK, Společnosti pracovníků životního prostředí v obcích, Dánského průmyslu, Společnosti dánského chemického průmyslu, Rady řemesel, Obchodní komory, Spolupráce odpadové techniky, Dánské společnosti řízené kvality, Společnosti registrovaných revizorů, Společnosti inženýrů, Společnosti poradních inženýrů, Zemské organizace v Dánsku (LO = Odbory), Společnosti dánských elektráren, RenoSamu (Spolupráce v odvozu odpadů), Společnosti pojišťoven, Finanční rady, Dánské naftové a plynové akciové společnosti, Dánské společnosti ochrany přírody a Rady spotřebitelů.
6. Hlavní zásady návrhu zákona
Návrh zákona dává ministrovi zákonný podklad,aby ustanovil pravidla pro
každoroční vypracování zprávy o ekologické situaci v seznamových podnicích. Tato
zpráva se má vyhotovit podle jednoduchých schémat, aby byla přístupná
veřejnosti. Ministr zajistí v prováděcích nařízeních účelné omezení údajů
obsažených ve zprávě tak, aby byla formulována v podobě hodící se pro
veřejnost.
Zpráva má obsahovat údaje o nejdůležitějších pohybech energie,
vody a surovin, o druhu a množství znečišťujících látek apod., jak blíže určeno
v zákonu o životním prostředí, a to v rozsahu, v jakém vstupují do výrobního
procesu a jak po zpracování vystupují z podniku do vzduchu, vody a země v podobě
výrobků a odpadů.
Zpráva o ekologické situaci se má poslat dozorčímu úřadu (
radě obce nebo okresu ) a Správě podnikatelů a společností. Kromě toho dostává
už tato Správa každým rokem od podniků vyúčtování jejich hospodaření podle
zákona o každoročních vyúčtováních.
Návrh zákona poskytuje ministrovi
pravomoc blíže určit pravidla o vypracování obsahu a formy zprávy o ekologické
situaci jednotlivých podniků, včetně pravidel o účasti zaměstnanců při
vypracování této zprávy, pravidel o jejím posílání úřadům a pravidel o jejím
následném zveřejňování.
Zaměstnanci by se podle návrhu nového zákona měli
účastnit vypracování zprávy o ekologické situaci, nejen proto, že se jich otázka
životního prostředí v nemalé míře dotýká, ale také proto, že jsou to právě
zaměstnanci, kdo vykonává praktickou práci při řešení ekologických otázek
podniku. Na druhé straně je však vedení podniku za vypracování a předložení
zprávy o ekologické situaci plně odpovědné.
Bude asi záhodno, aby do zprávy o
ekologické situaci v podniku byly pojaty i některé údaje týkající se pracovního
prostředí. Proto dává návrh zákona ministrovi energetiky a životního prostředí
pravomoc nařídit po dohodě s ministrem práce i toto. Podle blíže určených
pravidel je možné zcela nebo částečně osvobodit podniky od jejich povinnosti
vypracovat zprávu o ekologické situaci.
Vystává-li dostatečně odůvodněná
potřeba, dává návrh zákona ministrovi pravomoc ustanovit pravidla o tom, že
podnik musí dát svou zprávu o ekologické situaci zrevidovat u zvláštního
znalce.
Konečně dává návrh zákona ministrovi pravomoc ustanovit pravidla o
sankcích proti odpovědným činitelům, pokud zprávu o ekologické situaci
nepředloží.
Poznámky k jednotlivým ustanovením návrhu zákona
K § 35a
Ad odst. 1
Návrh zákona zahrnuje podniky, které podléhají schválení podle hlavy 5 zákona
o ochraně životního prostředí a tudíž jsou pojaty do seznamu v příloze č. 1 k
nařízení Ministerstva životního prostředí č. 794 za dne 9. prosince 1991 o
schválení seznamových podniků. Tyto podniky se považují ve smyslu zákona o
ochraně životního prostředí za podniky zvlášť ohrožující životní prostředí.
Dříve byly označovány jako zvlášť znečišťující podniky, nyní se jim říká
seznamové podniky.
Návrh zákona dává ministrovi energetiky a životního
prostředí pravomoc uložit těmto podnikům, nově založeným i stávajícím,schváleným
i neschváleným, aby pravidelně vypracovávaly a předkládaly zprávy o ekologické
situaci. Než o tom však ministr vydá nařízení, musí dát příslušným úřadům a
institucím možnost se k tomu vyjádřit.
Dnes podléhá schválení podle hlavy 5
zákona o ochraně životního prostředí na 7000 podniků. Z nich asi 4000 dosud není
kryto generálním schválením. Tyto podniky budou do roku 2000 postupně vyzvány,
aby se podrobily schvalovacím řízení podle § 39 zákona o ochraně životního
prostředí. Povinnost vypracovávat zprávu o své ekologické situaci se nebude
týkat všech 7000 seznamových podniků, které podléhají schválení podle hlavy 5
zákona o životním prostředí, srvn. poznámky k odst. 5.
Zpráva o ekologické
situaci má vykazovat všechny důležité pohyby energie, vody a surovin, i druh a
množství znečišťujících látek aj. ( srvn. § 2 zákona o ochraně životního
prostředí ), které vstupují do výrobního procesu podniku a které pak podnik
vysílá do vzduchu, vody a země v podobě výrobků a odpadů.
Bližší pravidla
týkající se zprávy o ekologické situaci v jednotlivých podnicích budou stanoveny
ministrem, srvn. poznámky k odst. 3-6.
Ustanovení předpisuje,aby zpráva ekologické situaci byla vypracována a
předkládána jednou ročně, a předpisuje rovněž , kterým úřadům se m zpráva
zaslat.
Podle Správy podnikatelů a společností spadá asi 60 % všech dánských
podniků pod zákon o ročních bilancích, a proto je zasílají této Správě. Lze
předpokládat, že takřka všechny seznamové podniky, které budou do tohoto návrhu
zákona, budou zároveň zahrnuty do zákona o ročních bilancích. Návrh zákona je
podle toho zformulován ta, že je zajištěno, aby se zpráva o ekologické situaci
posílala jak Správě podnikatelů a společností, tak i lokálním úřadům dozoru nad
životním prostředí, tj. buď radě obce nebo radě okresu.
Tím je zajištěno
zveřejnění. Lidé budou moci nahlédnout do databáze Správy podnikatelů a
společností, v níž je přístupné jak ekologická zpráva podniku tak i jeho
ekonomické bilance. Občané se budou takto moci obrátit buď na Správu podnikatelů
a společností nebo na dozorčí úřad, budou-li chtít nahlédnout do zpráv o
ekologických situacích jednotlivých podniků. Toto může být praktické, podle
toho, je.li zájem občanů v konkrétním případě lokálního nebo nadřazeného
ekologického charakteru.
Zasláním zprávy o ekologické situaci radě okresu
nebo obce stává se zpráva aktem. do kterého se může nahlédnout podle zákona o
veřejnosti administrace, podle zákona o administraci i podle zákona o možnosti
nahlédnout do ekologických údajů. Poslední zákon obsahuje ustanovení, která
spolu s prvními dvěma zákony provádí směrnice Rady č. 90/313 o volném přístupu k
ekologickým údajům, viz EF-Tidende 1990 l 158, str. 56. Srvn. ještě návod Správy
životního prostředí č. 123 za dne 30. června 1994 o návodech k nahlédnutí do
ekologických údajů.
Chce-li podnik, aby některý údaj nebyl zveřejněn, musí
být případ projednán podle obecných legislativních pravidel o vyjmutí z práva k
nahlédnutí. Od kdy se začnou podávat výroční zprávy o ekologických poměrech v
jednotlivých podnicích, určí ministr prováděcím nařízením, srvn. poznámky k
odst. 1.
Při vypracování prováděcích nařízení klade se velký důraz na to, aby vznikly
přehledné a jednoduché zprávy, které by splňovaly požadavek zainteresování
veřejnosti na ekologických záležitostech podniků.
Ministr může dát vyhotovit
vhodné formuláře aj. pro vypracování zpráv o ekologické situaci v jednotlivých
podnicích a předepsat jejich užívání. Bližší pravidla o vypracování zpráv o
ekologické situaci stanoví ministr po jednáních s dotyčnými úřady a
organizacemi. Všechny zainteresované strany musí mít příležitost účastnit se
vypracování pravidel.
Při vypracování zprávy o ekologické situaci je nasnadě
povzbudit zaměstnance k účasti. Podobná spolupráce byla již dříve zavedena v
nemalém rozsahu, když podniky přešly na různé systémy řízení a kontroly
životního prostředí, a také ve spojení s certifikací podle různých standardů.
Účast zaměstnanců neznamená změnu v odpovědnosti vedení podniku za vypracování
zprávy o ekologické situaci, podobně jako odpovědnosti za vypracování ekonomické
bilance i za všechny ostatní záležitosti i nadále spočívá na vedení. Na druhé
straně bude však přirozené, zaangažuje-li vedení zaměstnance a jejich fora do
procesu v každém jednotlivém případě v co největším rozsahu.
K účasti lze
vyzvat organizaci pracovní bezpečnosti, výbory spolupráce nebo zástupce
zaměstnanců v představenstvu nebo jiné vhodné forum podle toho, jak se strany na
pracovišti dohodnou ; návrh zákona nemá v úmyslu dotknout se platných dohod na
pracovním trhu. Konečně může ministr ustanovit bližší pravidla posílání zprávy o
ekologické situaci úřadům i pravidla jejího zveřejnění.
Protože se zaměstnanci zajímají jak o pracovní prostředí podniku , tak o vnější prostředí , a protože často táž znečištění zatěžují obě prostředí, je přirozené spojení mezi pracovním prostředím a zájmy zaměstnanců na jedné straně a vnějším prostředím na straně druhé. Spolu s vypracováním zprávy o ekologické situaci podniku může být záhodno zahrnout do zprávy některé údaje týkající se pracovního prostředí. Bude zapotřebí, aby se ministr energetiky a životního prostředí a ministr práce na těchto údajích předem dohodli. Zároveň bude zahrnutí údajů o pracovním prostředí do zprávy o ekologické situaci podnětem k větší spolupráci mezi úřady na poli vnějšího a pracovního prostředí.
Některé podniky už nyní plní povinnost vypracovávat zprávu o ekologické
situaci za účelem zainteresování veřejnosti na jejich ekologických
záležitostech, pokud se na ně vztahují opatření, podle nichž je taková zpráva
součástí práce podniku na zlepšení životního prostředí. To se týká například
podniků, které se od r.1995 dobrovolně přiřadily k evropské smlouvě. která byla
za předsednictví Dánska schválena Radou 29. června 1993 jako smlouva č. 1836/93
o dobrovolném připojení průmyslových podniků k společné dohodě o řízení a
kontrolování životního prostředí.
Podniky, které jsou registrovány jako
účastníci evropské smlouvy, mají každoročně předložit zprávu o ekologické
situaci s obsahem přesně předepsaným v ustanoveních smlouvy. Pravidelně se má
provést zvláštní ekologická kontrola, a externí, akreditovaný ekologický znalec
má schválit ekologickou zprávu o ekologické situaci podniku.
Ekologická
zpráva má jak ustanoveno být vypracována podle přehledného, snadno
srozumitelného a názorného schématu za účelem informace veřejnosti o ekologické
situaci podniku. Je však možné si představit i jiné kategorie podniků, které už
mají povinnost podávat hlášení, zprávy nebo vypracovávat deklarace, které jsou
přístupné nebo se mohou veřejnosti snadno zpřístupnit.
Konečně mohou
existovat jisté kategorie podniků, jimž by se pro jejich omezenou velikost nebo
pro jednoduchost jejich zařízení neměla ukládat povinnost vypracovávat roční
ekologickou zprávu.
Nepředpokládá se , že ustanovení návrhu zákona o tom, že ministr předepisuje, aby podnik z vlastních zdrojů dal zprávu o ekologické situaci podrobit revizi zvláštnímu znalci, bude vypracována hned. Naopak se počítá s tím, že ministr využije své pravomoci teprve později, až praxe v oblasti zpráv o ekologické situaci v jednotlivých podnicích ukáže , že je to skutečně žádoucí nebo potřebné.
Pravomoc má svou paralelu v zákonu o podnikatelských společnostech. Tento zákon ustanovuje , že Správa podnikatelů a společností může uložit odpovědným činitelům donucovací pokuty, které se mají platit každý měsíc nebo každý týden, případně uplatnit exekuční právo. Zpráva o ekologické situaci se má podle návrhu zákona předložit Správě podnikatelů a společností, která takto získá úplný přehled, zda všechny podniky, jimž je uloženo zprávu předkládat, tuto povinnost plní. Je proto přirozené, aby Správa podnikatelů a společností dostala možnost uplatňovat potřebné sankční prostředky. Správa podnikatelů a společností přistoupila na to, že se ujme administrace tohoto ustanovení.
Ustanovení znamená, že podle návrhu zákona bude do trestních ustanovení zákona o ochraně životního prostředí vbudována pravomoc předepsat podniku sankce pokutami apod. za neplnění povinnosti skládat účty z ekologického stavu, srvn. poznámky k § 35a, odst. 7.
Zákon nabývá platnosti ihned po schválení parlamentem. Hned po schválení návrhu zákona budou vypracovány návrhy prováděcích nařízení, ke kterým se příslušné úřady a organizace budou mít možnost vyjádřit.