![]() |
|
Článek | ||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
23. února 1998 PRAHA (Děti Země) - Stanovisko k rozhodnutí ministra životního prostředí Miloše Kužvarta ze dne 19.2.1999, kterým ruší rozhodnutí odboru ochrany přírody MŽP ze dne 20.11.1998 o neudělení výjimky ze zákona č. 114/1992 Sb. pro průchod dálnice D8 přes CHKO České středohoří a celou věc vrací správnímu orgánu k novému projednání a rozhodnutí. Děti Země nesouhlasí s argumentací rozkladové komise i rozhodnutím ministra pokračovat ve výstavbě dálnice přes chráněnou krajinnou oblast České středohoří. Ministr nejen nepotvrdil neudělení výjimky, ale dokonce pokládá průchod dálnice tímto územím za zdůvodněný, přestože je známé jiné řešení, které se CHKO vyhýbá, je dokonce levnější a dřive uskutečnitelné. "Udivuje nás, že ministr své rozhodnutí opírá o některá předchozí rozhodnutí, o nichž je známo, že z právního i věcného hlediska vykazují zavážne nedostatky. Jde zejména o vládni usnesení o koncepci sítě dálnic a rychlostních silnic z roku 1993, které nemá právní účinnost, protože bylo přijato v rozporu se zákonem č. 244/1992 Sb., když tato koncepce nebyla posouzena z hlediska vlivu na životní prostředí," komentuje své rozladění RNDr. Miroslav Patrik, vedoucí sekce Za ekologicky čistou dopravu. Zcela pochybné je svévolné rozhodnutí bývalého odboru územních vazeb MŽP o výběru koridoru pro dálnici přes CHKO, kterým byl znehodnocen navazující proces EIA a účinek souhlasného stanoviska MŽP z listopadu 1996. Toto stanovisko má navíc i závažné procesní nedostatky a Děti Země proti němu podaly stížnost s návrhem na jeho zrušení. Tím se však po celé dva roky a ani po urgenci v říjnu 1998 MŽP nezabývalo. Děti Země jako účastníky správního řízení, v němž hájí zájmy ochrany přírody v CHKO proti jejímu poškození dálnicí, také překvapuje požadavek ministra, aby cit.: "správní orgán v součinnosti s ostatními účastníky řízení byl nápomocen investorovi v hledání vhodného řešeni k realizaci základního záměru, tj. průchodu CHKO". K této "spolupráci" však není MŽP jako správní orgán vybaveno ani odborným zázemím, ani kompetencemi. Ministr také ve svém rozhodnutí zavázal správní orgán 1. stupně - odbor ochrany přírody svého ministerstva, aby investorovi cit.: "sdělil podmínky, za nichž by bylo možné o udělení výjimky uvažovat", to znamená, jak dálnici v CHKO postavit. Přitom je paradoxní, že o tom, zda podmínkám MŽP pro průchod dálnice přes CHKO vyhoví investorovo řešení, by podle ministrova rozhodnutí měl rozhodnout sám investor. Není to ústupek ministra životního prostředí dálniční lobby? Podle názoru Dětí Země však ministr nemůže rezignovat na povinnosti, které pro něho vyplývají ze zákona o ochraně přírody a krajiny a odmítat řešení, která zákon beze zbytku respektují. Vzhledem k tomu, že ani na německé straně není výstavba dálnice optimálním řešením, je v každém případě nutné dopracovat a podrobně posoudit také řešení jiná, koncepčně odlišná. Jedním z nich je i návrh Dětí Země na levnější, stavebně jednodušší a ekologicky šetrnější přeložení trasy E55 do koridoru Most - Freiberg. Tento návrh již také získává podporu na Mostecku i u německých oficiálních činitelů. Martin Skalský |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
![]() |