|
d980129a
Přátelé přírody: Doubrava objevil Ameriku
29. ledna 1998
ÚSTÍ NAD LABEM (Přátelé přírody) - Senátor Doubrava podobně jako řada jiných zřejmě dosud nepochopil, o čem ministerstvo životního prostředí rozhoduje.
Ústecký senátor Doubrava zřejmě nepochopil podstatu řízení na udělení výjimky ze zákona č. 114/1992 Sb., který zakazuje výstavbu dálnic v chráněných územích, pro dálnici D8 úsek 0805 Lovosice - Řehlovice přes CHKO České středohoří. Vyplývá to z jeho posledního vyjádření pro tisk, podle něhož prý bylo patrně ministrovi životního prostředí utajeno vyjádření geologů k navržené trase dálnice D8 v CHKO České středohoří.
Geologové MŽP totiž již v roce 1996 upozorňovali, že trasa dálnice D8 byla vybrána přes sesuvné území (v okolí bývalého lomu na Debusu) a její realizace by byla technicky a finančně velmi náročná. Mimochodem je to od roku 1996 jeden z argumentů ekologických organizací a senátor Doubrava tedy objevuje Ameriku, když se s tímto stanoviskem takřka po třech letech seznámil. Je ale nepochopitelné, podle jaké logiky dospěl k závěru, že stanovisko geologů je argumentem pro dostavbu dálnice D8, když odhaluje výraznou slabinu navrhované trasy. Jediným vysvětlením by mohlo být, že senátor Doubrava - podobně jako celá řada dalších- nepochopil, o čem vlastně nyní ministr Kužvart rozhoduje.
"V celém řízení jde o to, zda dálnice D8 smí nebo nesmí projít přes CHKO České středohoří v navrhované trase," dodává k tomu předseda Přátel přírody Marian Páleník. "Případná výjimka by se tedy vázala výhradně na nyní navrhovanou trasu. Znamená to, že pokud investor výjimku neobdrží, může přijít s jinou variantou a na ni posléze i obdržet výjimku. Na druhou stranu to ale také znamená, že pokud investor výjimku obdrží, bude se vztahovat výlučně na projednávanou trasu. A na žádnou jinou. Pokud by tedy měla dálnice D8 vést přes CHKO České středohoří jinudy (např. tunelem), bude na ni investor muset (a moci) znovu požádat o udělení výjimky ze zákazu. Předtím ale bude potřebovat stanovisko ministerstva životního prostředí k posudku na dokumentaci o hodnocení vlivů této varianty dálnice D8 (úseku 0805) na životní prostředí. Máme-li být právním státem, jiný postup není možný.
Jednoduše řečeno - navrhuje-li někdo změnu současné trasy, je tím logicky proti udělení výjimky trase současné. Obojí zároveň není možné. Změna trasy = neudělení výjimky.
Chtěl bych se ještě vyjádřit k titulku Ústeckého deníku, podle něhož jsou prý Strana zelených a Přátelé přírody pro tunelovou variantu průchodu dálnice D8 přes CHKO České středohoří (1. 2. 1999). Titulek článku je zavádějící - vyznívá totiž tak, jakoby Strana zelených přesvědčila Přátele přírody. Opak je ovšem pravdou: Zatímco Přátelé přírody svůj postoj nezměnili, Strana zelených přestala podporovat krizový štáb a přiklonila se ke stanovisku ministra Kužvarta. Závěr mého vyjádření o jednání se Stranou zelených, který Ústeckému deníku z článku vypadl, zněl: »Jsem rád, že se Strana zelených konečně jasně vyslovila proti stávající variantě. Na druhou stranu varianta tunelová je pro mě pouhým kompromisem, který by řešil jen polovinu problému.« Navrhují-li Přátelé přírody převedení E55 nikoli na D8, nýbrž na R28, nemohou být současně pro tunelovou variantu D8. V tom se stanoviska Strany zelených a Přátel přírody liší."
Marian Páleník
|