-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Článek
- -
- d010619c Obce a neziskové organizace žádají čas pro zapojení veřejnosti do diskuse o dopravě na Jesenicku
19. června 2001
OSTRAVA (ZČ HB Campanula Barbata) - Obce Bělá a Loučná nad Desnou, Město Jeseník a občanská sdružení ZČ HB Campanula Barbata Jeseníky, Přátelé Jeseníků - SOJKA a Hnutí DUHA žádají hejtmana, zastupitelstvo Olomouckého kraje a příslušná ministerstva, aby pozastavili projednávání 1. změny územního plánu VÚC Jeseníky. Její schválení by znamenalo zakotvení velkokapacitní silnice v centru Jeseníků, praktický konec diskuse o budoucí podobě dopravní obslužnosti Jesenicka a narušení ochrany přírody v CHKO Jeseníky. O diskusi zastánců různých řešení a hledání cesty k dosažení celospolečenské dohody zmíněné obce a sdružení usilují v rámci tzv. Pracovní skupiny pro dopravní dostupnost Jesenicka (PS DDJ). Ta sdružuje zástupce státní správy, obcí, neziskových organizací i místních podnikatelů. Na principu Partnerství a trvale udržitelného rozvoje (obvyklých v zemích EU) tato skupina usiluje o nalezení vhodného dopravního řešení v mikroregionu Jeseníky.

Na pracovním jednání 12. června 2001 PS DDJ doporučila pozastavení projednávání změny ÚP VÚC Jeseníky, jako předpoklad účinného zapojení veřejnosti do rozhodování o dopravě na Jesenicku. Projednávání změny ÚP VÚC by mělo být podle nás zastaveno a pozměněno vzhledem k těmto skutečnostem:

  • 1. projednávaná změna ÚP VÚC obsahuje nepřijatelné řešení trasy silnice I/44 skrze CHKO Jeseníky. Kritizovaná 1. Změna ÚP VÚC Jeseníky sice obsahuje posouzení vlivů na životní prostředí jednotlivých úseků, ne však trasy silnice I/44 jako celku. EIA vypracovaná dle §14 zákona č. 244/92 Sb. o posuzování vlivu na životní protředí, dopady na životní prostředí a ekonomiku obcí regionu dostatečně nevyhodnotila. Strategické posouzení vlivů na životní prostředí (SEA), které ukládá zákon, tak stále schází.
  • 2. dosavadní způsob projednávání 1. změny neumožnil aktivní zapojení veřejnosti a dotčených obcí do procesu rozhodování. Při rozhodování o budoucí podobě Jeseníků nepovažujeme za udržitelné prosazování jednoho řešení bez společenské dohody.
  • 3. návrh změny nebyl proveden v souladu s dosud zpracovanými studiemi a koncepcemi (například Strategie rozvoje dopravních sítí ČR, Státní politikou životního prostředí, apod.). V současnosti nejsou vyhodnoceny (a do 1. Změny ÚP VÚC Jeseníky zapracovány) výsledky tzv. studií proveditelnosti realizace silnice I/44
  • 4. návrh nebere v úvahu možnosti rozvoje obcí v horském terénu. Pro obce uvnitř a v blízkosti CHKO Jeseníky navrhovaná trasa a řešení silnice I/44 znamená narušení prostoru pro bydlení a cestovní ruch.
  • 5. dosud neexistuje ucelenější představa využití území pro turistiku a dopravu, nedostatečně se využívá možností železniční dopravy.
  • 6. při tvorbě koncepce dopravního napojení příhraničního regionu Jesenicka nebylo dosud přihlédnuto k dopadům na přilehlá území Polska. Ty by měly být vyhodnoceny přeshraničním posouzením vlivů na životní prostředí. Zapojení zástupců přilehlého území Polska je důležité pro obnovu hospodářských vazeb území okresu Jeseník i na Slezsko, což může být v Olomouckém kraji pro Jesenicko výhodou.

Výše zmíněná posouzení vlivů na životní prostředí, sladění návrhu s celorepublikovou strategií, využití informací ze zpracovaných studií, zapojení veřejnosti do procesu rozhodování – tak jak je to obvyklé v zemích Evropské unie – k tomu všemu je zapotřebí dostatek času.

Martin Míček z občanského sdružení Přátelé Jeseníků - SOJKA k tomu řekl: ”Schválením 1. změny ÚP VÚC Jeseníky v navrhované podobě by bez řádné diskuse a bez celospolečenského konsensu došlo k vytvoření kapacitního silničního koridoru centrální částí Jeseníků. To by vedlo k závažnému a trvalému poškození CHKO Jeseníky”.

Navrhovaná trasa silnice I/44 není v konfliktu jen s ochranou přírody, ale problémy dělá také starostům a zastupitelům horských i podhorských obcí. Při plánování podnikatelského rozvoje jim totiž nikdo nezaručí, že nová silnice přinese obcím v sevřených horských údolích něco více než jen poškození krajiny, hluk a znečištěné ovzduší.

Martin Dýma

-
-
zpět   - Econnect
-
-