![]() |
|
Článek | ||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
19. června 2001 OSTRAVA (ZČ HB Campanula Barbata) - Obce Bělá a Loučná nad Desnou, Město Jeseník a občanská sdružení ZČ HB Campanula Barbata Jeseníky, Přátelé Jeseníků - SOJKA a Hnutí DUHA žádají hejtmana, zastupitelstvo Olomouckého kraje a příslušná ministerstva, aby pozastavili projednávání 1. změny územního plánu VÚC Jeseníky. Její schválení by znamenalo zakotvení velkokapacitní silnice v centru Jeseníků, praktický konec diskuse o budoucí podobě dopravní obslužnosti Jesenicka a narušení ochrany přírody v CHKO Jeseníky. O diskusi zastánců různých řešení a hledání cesty k dosažení celospolečenské dohody zmíněné obce a sdružení usilují v rámci tzv. Pracovní skupiny pro dopravní dostupnost Jesenicka (PS DDJ). Ta sdružuje zástupce státní správy, obcí, neziskových organizací i místních podnikatelů. Na principu Partnerství a trvale udržitelného rozvoje (obvyklých v zemích EU) tato skupina usiluje o nalezení vhodného dopravního řešení v mikroregionu Jeseníky. Na pracovním jednání 12. června 2001 PS DDJ doporučila pozastavení projednávání změny ÚP VÚC Jeseníky, jako předpoklad účinného zapojení veřejnosti do rozhodování o dopravě na Jesenicku. Projednávání změny ÚP VÚC by mělo být podle nás zastaveno a pozměněno vzhledem k těmto skutečnostem:
Výše zmíněná posouzení vlivů na životní prostředí, sladění návrhu s celorepublikovou strategií, využití informací ze zpracovaných studií, zapojení veřejnosti do procesu rozhodování – tak jak je to obvyklé v zemích Evropské unie – k tomu všemu je zapotřebí dostatek času. Martin Míček z občanského sdružení Přátelé Jeseníků - SOJKA k tomu řekl: ”Schválením 1. změny ÚP VÚC Jeseníky v navrhované podobě by bez řádné diskuse a bez celospolečenského konsensu došlo k vytvoření kapacitního silničního koridoru centrální částí Jeseníků. To by vedlo k závažnému a trvalému poškození CHKO Jeseníky”. Navrhovaná trasa silnice I/44 není v konfliktu jen s ochranou přírody, ale problémy dělá také starostům a zastupitelům horských i podhorských obcí. Při plánování podnikatelského rozvoje jim totiž nikdo nezaručí, že nová silnice přinese obcím v sevřených horských údolích něco více než jen poškození krajiny, hluk a znečištěné ovzduší. Martin Dýma
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
![]() |