Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - vše
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > tiskové zprávy
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

30. let Greenpeace

5.9.2001
PRAHA [Greenpeace]
Autor: Václav Vašků

Vážená redakce,

posíláme Vám stručnou informaci k 30 letému výročí mezinárodní ekologické organizace Greenpeace. K tomuto výročí chystá celá řada světových médií (včetně například magazínu Time, CNN a dalších televizních stanic) vlastní profilové materiály. Připravili jsme pro Vás řadu materiálů, z nichž můžete čerpat informace pro své vlastní články nebo pořady. Kromě tištěných materiálů jsou to i fotografie (v digitální podobě) a unikátní videomateriály (Betacam/VHS) dokumentující třicet let kampaní na záchranu životního prostředí a ohrožených druhů.

V TÉTO CHVÍLI MÁME PRO VÁS K DISPOZICI TYTO MATERIÁLY:
* Magazín Greenpeace věnovaný historii organizace (vyjde tento týden)
* 30 unikátních fotografií na CD ROM v kvalitě vhodné pro tisk.
* 30 příběhů k fotografiím popisujících nejzajímavější kampaně Greenpeace (zatím pouze v angličtině).
* 30 let environmentálních protestů (video - sestřih z nejdramatičtějších akcí, 22 minut na nosiči Betacam nebo VHS/PAL).
* Taking Back (promo videoclip, 4 min. na nosiči Betacam nebo VHS/PAL).
* 30 věcí, kterých se Greenpepeace podařilo dosáhnout k záchraně Země (v češtině).
* 30 věcí, které můžete udělat Vy pro záchranu Země (v češtině).
* 30 věcí, které mohou udělat vlády k záchraně Země (v angličtině).
* 30 věcí, které může udělat průmysl k záchraně Země (v angličtině).

Všechny tyto materiály bude možno získat během snídaně s novináři, která se uskuteční ve čtvrtek 13. září v 10. hodin v kavárně a čítárně Unijazzu, Jindřišská 5 (vchod z pasáže Praha, schodiště II, čtvrté patro). Pokud je potřebujete s předstihem, kontaktujte mne prosím na adrese:

Václav Vašků
tiskový mluvčí, Greenpeace ČR
Českomalínská 27, 160 00 Praha 6
mobil: 0603/414 739
tel.: 02/24 31 96 67
fax: 02/311 22 89
e-mail: vvasku@cz.greenpeace.org
internet: http://www.greenpeace.cz



30. LET GREENPEACE

Dne 15. září to bude přesně 30 let, kdy si dvanáct odhodlaných mužů pronajalo otlučenou loď a plavilo se s ní k ostrovu Amchitka nedaleko Aljašky, kde americká vláda dělala jaderné pokusy. Aktivisté tam chtěli protestovat proti pokusnému atomovému výbuchu Cannikin. Zvolili si název, který vyjadřoval zájem o přírodu i jejich touhu zbavit svět jaderné hrozby: Greenpeace (zelený mír).

Zpočátku se Greenpeace stavělo jen proti zkouškám atomových zbraní. Kampaň na záchranu velryb začala až v roce 1975, kdy se ukázalo, že populace některých druhů kytovců stojí na pokraji úplného vyhubení. Tehdy se aktivisté rozhodli chránit velryby před lovci tím, že se svými vlastními těly postaví do cesty namířeným harpunám. Tato nenásilná metoda se později stala hlavní taktikou Greenpeace.

Následovaly kampaně proti vybíjení tuleních mláďat, potápění atomového odpadu do moře, kácení deštných pralesů, atomovým pokusům v Tichomoří a vypouštění toxických látek do vody a ovzduší. Hnutí se rozrůstalo. Skupiny, jež samy sebe nazývaly Greenpeace, vznikaly po celém světě. V roce 1979 se skupiny Greenpeace z Austrálie, Kanady, Francie, Holandska, Nového Zélandu, Velké Británie a USA spojily a založily mezinárodní organizaci Greenpeace International.

Kampaně Greenpeace měly od samého začátku jeden společný cíl: uchovat životní prostředí, ve kterém by všechny živé bytosti mohly žít v souladu s přírodou, aniž by někdo uměle a nepřirozeně ohrožoval jejich zdraví či život. Proto aktivisté Greenpeace šplhali na komíny, kormidlovali své nafukovací čluny pod nebezpečnými výpustěmi, ucpávali potrubí, umisťovali znaky radioaktivního nebezpečí na ponorky a reaktory, stavěli se mezi harpuny a velryby, snášeli mokro, hlad a strach, snášeli zatýkání, bití i věznění. Právě těmito akcemi se Greenpeace proslavilo: Vynalezlo způsob, jak připoutat pozornost lidí na poškozování životního prostředí. Nenásilné přímé akce se přitom staly jednou z hlavních strategií.

Greenpeace bylo od samého začátku ovlivněno několika významnými myšlenkovými podněty: indiánskou legendou o Bojovnících duhy, kvakerským přesvědčením, že zlu je možno zabránit tím, že o něm přineseme svědectví, a osobní praktickou zkušeností, že televizí odchovanou veřejnost je možno oslovit zase jen skrze média. Zlé jazyky dokonce tvrdí, že Greenpeace vynalezlo způsob, jak z poněkud „nudné“ ochrany přírody udělat akční film.





DISKUSE - KOMENTÁŘE:


Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz