České dráhy poptávají duální lokomotivy pro traťovou službu
5.9.2025
PRAHA [České dráhy]
„I nadále prověřujeme všechny možnosti obnovy hnacích vozidel pro neelektrizované tratě. Vedle probíhající soutěže na modernizaci brejlovců, které ve své původní podobě dosluhují, jsme se rozhodli vyhlásit i soutěž na dodávku moderních, nových duálních lokomotiv, které mohou zajistit dopravu vlaků na neelektrizovaných tratích nebo tam, kde budou probíhat napěťové výluky, v dlouhodobém horizontu. Zároveň požadujeme, aby šlo o plně univerzální lokomotivy, které mohou sloužit v osobní i nákladní dopravě a také pro speciální účely, jako je např. doprava měřicích vozů a dalších typů speciálních vozidel. Rozsah obnovy našich lokomotiv pro neelektrizované tratě se pak budou odvíjet od výhodnosti předložených nabídek,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.
S ohledem na plán konverze trakční sítě v České republice na systém 25 kV 50 Hz AC musí být lokomotiva schopna provozu pod tímto systémem. Protože se u nás v současnosti používá i systém 3 kV DC a v německy hovořících zemích systém 15 kV 16,7 Hz, může dodavatel nabídnout i vícesystémová řešení. Nezávislý provoz na neelektrizovaných tratích může být zajištěn dieselovým, bateriovým nebo jiným vhodným pohonem. Lokomotivy musí být vybaveny pro plnohodnotný provoz s osobními soupravami včetně např. napájení osobních souprav elektrickou energií nebo ovládáním jejích dveří. Maximální rychlost má být 140 km/h v nezávislé trakci a 160 km/h při napájení z trakčního vedení.
Dopravce vyžaduje schválení lokomotiv pro Českou republiku a Slovensko včetně zajíždění do pohraničních přechodových stanic v sousedních státech. Rozšířené schválení na Německo, Polsko a Rakousko bude řešeno formou opce.
Vedle samotných lokomotiv počítají České dráhy také s odběrem sad náhradních dílů prvního vybavení, celků výměnného systému a dalšího vybavení pro provoz a údržbu včetně např. diagnostických systémů.
Unavuje
vás tvorba www stránek v HTML?