O umístění odsunutého nádraží rozhodne soud v Brně
9.7.2019
[Děti Země]
Nejvyšší správní soud svým usnesením ze dne 21. června 2019 rozhodl, že žaloba Děti Země ze dne 27. února 2019 proti vydání územního rozhodnutí pro odsun nádraží v Brně se z Krajského soudu v Ostravě přesune na soud v Brně. Tento kompetenční spor způsobily Děti Země a jedna fyzická osoba ze Židenic, které své žaloby poslaly do Ostravy, kde se nachází speciální senát pro velké dopravní stavby.
„Krajský soud v Brně se sice přiklonil k našemu názoru, že spory o umisťování a povolování velkých liniových staveb by měl řešit speciální senát na Krajském soudě v Ostravě, nicméně Nejvyšší správní soud upozornil, že územní řízení neprobíhalo podle zákona o urychlení liniových staveb, takže o žalobě se bude nakonec rozhodovat v Brně,“ vysvětluje předseda Dětí Země Miroslav Patrik, který výsledek sporu čeká za tři měsíce.
Územní řízení pro odsun nádraží v Brně bylo zahájené v prosinci 2005, územní rozhodnutí bylo stavebním úřadem ÚMČ Brno-střed vydáno v září 2013 a potvrzeno Krajským úřadem Jihočeského kraje v prosinci 2018.
„V žalobě namítáme absenci závazného stanoviska na ochranu krajinného rázu a nezákonnost závazného stanoviska na ochranu před hlukem, neboť se opírá o nekvalitní hlukovou studii z roku 2012, která účelově podceňuje vyšší intenzity hluku v okolí tratí, zejména v Židenicích, a ještě nelogicky zohledňuje starou hlukovou zátěž,“ upozorňuje dále Patrik, který očekával, že o žalobě bude rozhodnuto do konce května 2019.
Jde již o druhou žalobu Dětí Země proti územnímu rozhodnutí pro odsunované nádraží v Brně, přičemž Krajský soud v Brně v prosinci 2008 svým rozsudkem první územní rozhodnutí z listopadu 2006 zrušil. Žalobu tehdy podal i spolek Stará Osada – Židenice a 13 fyzických osob ze Židenic. Druhé územní rozhodnutí z července 2010 zrušil brněnský magistrát v listopadu 2011. Soud teď řeší zákonnost třetího územní rozhodnutí.
Podle Dětí Země je územní rozhodnutí z roku 2013 technicky a stavebně nepoužitelné, neboť se projekt odsunu nádraží zcela změnil. Navíc se v něm reálně nepočítá s efektivním využíváním nákladní železniční dopravy, která má projíždět přes odsunuté nádraží, neboť nákladní vlaky budou muset buď čekat v zácpě, anebo naopak průjezd osobními vlaky zablokují. Chybí totiž mimoúrovňové křížení kolejí nebo další koleje.
O poloze nového nádraží rozhodlo dne 27. února 2018 zastupitelstvo Brna, které sice doporučilo odsun nádraží ve variantě Ac s výstavbou Severojižního kolejového diametru, avšak za přijatelné považovalo i varianty Ab a B1b s nádražím pod Petrovem. Vláda se pak 10. července 2018 přiklonila k variantě Ab, ovšem bez SJKD.
* * * * * * * * * *
I. Průběh územního řízení pro odsunované nádraží (9. prosince 2005 – 10. prosince 2019)
01) 09.12.2005 = SŽDC a SMB podávají žádost o vydání územního rozhodnutí
02) 17.07.2006 = stavební úřad oznamuje zahájení územního řízení veřejnosti
03) 27.11.2006 = stavební úřad vydává územní rozhodnutí č. 1
04) 29.12.2006 = Děti Země a další účastníci řízení podává odvolání
05) 31.05.2007 = MMB všechna odvolání zamítá
06) 15.08.2007 = Děti Země, další spolek a 13 osob podávají žalobu ke Krajskému soudu v Brně
07) 12.12.2008 = Krajský soud v Brně svým rozsudkem ruší prvostupňové i žalované rozhodnutí
08) 02.07.2010 = stavební úřad vydává územního rozhodnutí č. 2
09) 09.08.2010 = Děti Země a další účastníci řízení podává odvolání
10) 28.11.2011 = MMB územní rozhodnutí č. 2 ruší
11) 18.09.2013 = stavební úřad vydává územní rozhodnutí č. 3
12) 25.10.2013 = Děti Země a další účastníci řízení podává odvolání
13) 03.03.2016 = MMR pověřuje KÚ JčK, aby vyřídil všechna odvolání
14) 17.06.2016 = KÚ JčK přerušuje řízení do 31.08.2016 dle žádosti žadatelů
15) 01.09.2016 = KÚ JčK přerušuje řízení do 31.12.2016 dle žádosti žadatelů
16) 02.01.2017 = KÚ JčK přerušuje řízení do 31.03.2017 dle žádosti žadatelů
17) 31.03.2017 = KÚ JčK přerušuje řízení do 30.06.2017 dle žádosti žadatelů
18) 10.07.2017 = KÚ JčK přerušuje řízení do 31.08.2017 dle žádosti žadatelů
19) 05.09.2017 = KÚ JčK přerušuje řízení z důvodu přezkumu závazných stanovisek
20) 09.05.2018 = KÚ JčK oznamuje, že spis byl doplněn a že se lze k novým podkladům vyjádřit
21) 26.10.2018 = KÚ JčK oznamuje, že spis byl doplněn a že se lze k novým podkladům vyjádřit
22) 10.12.2018 = KÚ JčK všechna odvolání zamítá
23) 27.02.2019 = Děti Země a jedna fyzická osoba podávají žalobu ke Krajskému soudu v Ostravě
24) 21.06.2019 = Nejvyšší správní soud rozhodl, že žalobu bude řešit Krajský soud v Brně
II. Stručná historie diskusí o poloze nádraží v Brně a jeho schvalování (1987 – 2018)
1987 (prosinec) = studie proveditelnosti č. 1 ve prospěch odsunutého nádraží v Brně
2002 (06.05.) = usnesení vlády č. 457 o poloze nádraží podle územního plánu Brna
2002 (04.07.) = smlouva mezi MDS, SM Brnem a JMK o financování nového nádraží
2004 (leden) = studie proveditelnosti č. 2 ve prospěch odsunutého nádraží v Brně
2004 (11.03.) = zahájení sběru podpisů za referendum pro nádraží v centru
2004 (20.04.) = kritické prohlášení 19 expertů k Železničnímu uzlu Brno v odsunuté variantě (1)
2004 (21.06.) = změna ÚP Brna pro výstavbu odsunutého nádraží
2004 (19.07.) = předání petice s 24.686 podpisy za referendum s volbami do JmK
2004 (09.10.) = místní referendum č. 1 o poloze nádraží (25 % účast, 86 % pro nádraží v centru= 67.440 voličů)
2004 (15.-16. 10.) = volby do zastupitelstva JmK
2005 (13.01.) = stanovisko SEA pro odsun nádraží: 4 varianty
2005 (14.10.) = stanovisko EIA pro odsun nádraží: 1 varianta
2005 (09.12.) = zahájení územního řízení pro odsunuté nádraží (1. etapa = 20,4 mld. Kč)
2006 (duben) = dostavba odsunutého nádraží podle plánu Brna má být v září 2012
2006 (listopad) = studie proveditelnosti č. 3 (aktualizace č. 2) ve prospěch odsunutého nádraží v Brně
2007 (březen) = studie OK NvC a externích expertů o nádraží v centru u Nových Sadů
2007 (září) = multikriteriální analýza o výhodnosti nádraží v centru, než odsunutém
2007 (říjen) = kritický expertní posudek CDV o odsunutém nádraží
2007 (01.11.) = kritické prohlášení 30 expertů k Železničnímu uzlu Brno v odsunuté variantě (2)
2008 (12.12.) = Krajský soud v Brně ruší územní rozhodnutí č. 1 (žalobci: 2 občanská sdružení a 13 osob)
2011 (březen) = studie proveditelnosti č. 2 pro SJ kolejový diametr
2011 (září) = urbanistická a architektonická studie o nádraží v centru
2011 (listopad) = finanční studie o modernizaci nádraží v centru v 1. etapě za 10 mld. Kč
2011 (prosinec) = studie proveditelnosti č. 4 ve prospěch odsunutého nádraží v Brně
2012 (leden) = kritické prohlášení 27 expertů k Železničnímu uzlu Brno v odsunuté variantě (3)
2012 (30.09.) = termín dostavby odsunutého nádraží podle plánu Brna z dubna 2006
2012 (květen) = zahájení prací na dopracování varianty odsunuté a v centru pro studii proveditelnosti č. 5
2013 (18.09.) = vydání územního rozhodnutí č. 3
2013 (25.10.) = odvolání proti územnímu rozhodnutí č. 3, o němž má rozhodnout Magistrát města Brna
2014 (21.01.) = zahájení sběru podpisů za referendum č. 2 o nádraží
2014 (březen) = dokončení prací na dopracování varianty odsunu a v centru pro studii proveditelnosti č. 5
2014 (01.08.) = předání petice s 21.083 podpisy na vyhlášení referenda č. 2 s volbami do obcí v říjnu 2014
2014 (01.09.) = předání petice s dalšími 5.813 podpisy na vyhlášení referenda č. 2 s volbami do obcí v říjnu 2014
2014 (17.10.) = Krajský soud v Brně prohlašuje návrh na vyhlášení referenda č. 2 za bezvadný
2014 (22.10.) = Rada města Brna doporučuje svolat referendum č. 2 na sobotu 24. 1. 2015 od 8 do 22 hodin
2014 (25.11.) = Zastupitelstvo města Brna vyhlašuje referendum č. 2 společně s volbami do zastupitelstva JmK
2015 (20.05.) = smlouva mezi SŽDC, s. o., a firmami SUDOP Brno, s.r.o., Moravia Consult Olomouc, a.s., a AF-CityPlan, s.r.o., o vypracování studie proveditelnosti č. 5 o nádraží v Brně (vyřazenou firmou je HELIKA, a. s.)
2015 (červen) = kritické prohlášení 24 expertů k Železničnímu uzlu Brno v odsunuté variantě (4)
2016 (září) = stanovisko 6 autorů varianty „Pod Petrovem“, že jde o jednu z variant nádraží v centru
2016 (04.10.) = kritické prohlášení 32 expertů k Železničnímu uzlu Brno v odsunuté variantě (5)
2016 (07.-08.10) = volby do zastupitelstva JmK společně s referendem č. 2 o poloze nádraží a o způsobu výběru varianty (24 % účast, 81 % pro nádraží v centru= 59.211 voličů)
2017 (05.09.) = KÚ JčK odvolací řízení o územním rozhodnutí č. 3 přerušuje do výsledku přezkumu stanoviska EIA
2017 (31.10.) = SŽDC, s. p., předává studii proveditelnosti č. 5 Brnu, JmK, SFDI, MD a JASPERS k vyjádření
2018 (15.01.) = zastupitelé JmK doporučují variantu Ac
2018 (27.02.) = zastupitelé Brna doporučují variantu Ac s výstavbou Severojižního kolejového diametru
2018 (30.05.) = Centrální komise Ministerstva dopravy doporučuje variantu Ab za cca 43 mld. Kč
2018 (10.07.) = česká vláda doporučuje odsun nádraží ve variantě Ab za cca 43 mld. Kč