Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - vše
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > zprávy
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Zubařka odmítla ošetřit romskou rodinu. Teď se musí omluvit

19. 2. 2016 - BRNO [Econnect/IQ Roma servis]

Po pěti letech se romská rodina konečně dočkala spravedlnosti. V roce 2011 se stali obětmi diskriminace u zubařky, která je kvůli jejich etnickému původu odmítla ošetřit. Rozhodli se vzniklou situaci řešit a navštívili proto poradnu IQ Roma servisu. Od zubařky obdrželi písemné ospravedlnění za diskriminační chování a odškodnění za újmu na důstojnosti. Jedná se o vůbec první případ diskriminace, kdy se našim klientům dostalo náležitého finančního vyrovnání.

Na podzim roku 2011 si pan P. a jeho dcera domluvili schůzku u žalované zubařky. Oba trpěli akutními bolestmi zubů a jejich zubař nedávno odešel do důchodu. Telefonické objednání u nové lékařky proběhlo bez problémů. Zlom nastal až v ordinaci. Jakmile zubařka spatřila dvojici Romů, odmítla je zaregistrovat a popřela i telefonickou domluvu.

„Uviděla v čekárně Cikány a automaticky na nás vyjela: ‚Co vy tady děláte?‘ Já jsem se fakt normálně zastyděl, protože takto by se podle mého názoru neměla chovat,“ vzpomíná na nepříjemnou situaci pan P., klient IQ Roma servisu.

Svoje jednání odůvodnila zubařka nejdříve tím, že má naplněnou kapacitu, poté, že ošetřuje pouze děti, a nakonec řekla, že odchází do důchodu. V rozporu se svým tvrzením však na internetových stránkách garantovala přijímání nových pacientů. Za pozornost stojí i fakt, že dcera pana P. byla v té době nezletilá.

„Tak jí říkám: ‚Jste doktorka nebo nejste doktorka?‘ Řekla, že je doktorka, ale že nebere dospělé, že bere jen děcka. A já říkám: ‚Prosím vás, kde jsou ty děcka? Tady vidím jenom samé dospělé lidi…‘ A v čekárně fakt nebylo ani jedno děcko!“ podivoval se vysvětlení lékařky pan P..

Pan P. začal situaci aktivně řešit s pracovníkem IQ Roma servisu. Domluvili se na situačním testingu. (Pozn. jedná se o metodu používanou za účelem zjišťování a prokazování diskriminačního jednání.) K zubařce se na ošetření telefonicky objednala i manželka pána P. Na domluvenou schůzku se dostavila dle plánu. Situace se však opakovala. Když se usadila do zubařského křesla, lékařka ji sdělila, že má plno a nemůže ji zaregistrovat.

Zanedlouho poté se o registraci pokusil i neromský zaměstnanec IQRS. Tentokrát proběhlo všechno zcela bez problémů i na místě. Potvrdilo se, že lékařka se dopouští nerovnoprávného jednání.

„Ze všech sil budu ochraňovat tradici a vážnost lékařského povolání. Při jeho výkonu nebudu dělat rozdíly mezi občany z důvodů národnostních, rasových, náboženského vyznání, politického přesvědčení a sociálního postavení.“

(výňatek ze Stavovského řádu České stomatologické komory)

Následovaly stížnosti a podněty směrované na instituce dohledu nad zdravotní péčí. Ty ale případ opětovně zametaly pod koberec. A zubařka opakovaně popírala, že by se dopustila neetického jednání. Případ se nakonec dostal před soud. Až pod hrozbou dokazování se zubařka po dlouhém váhání přiznala, že se diskriminace opravdu dopustila.

„Boží mlýny melou pomalu, ale jistě – proti diskriminaci se oplatí bojovat. Je však potřebné být vytrvalý, nevzdávat se a hlavně nemlčet,“ vyjádřil se ke kauze právník IQ Roma servisu, Mgr. Marcel Glasa.

Žalovaná zubařka musí klientovi a jeho manželce zaplatit celkem 30 000 Kč za újmu na důstojnosti. Zaslala jim také písemnou omluvu, ve které uznává, že její “jednání bylo protiprávní a nesprávné, protože i Romové jsou lidé a mají právo být pacienty stejně tak jako ostatní.“

Organizace IQ Roma servis již 20 let bojuje za důstojné uplatnění Romů v české společnosti. Jedním z našich poslání je, že chráníme práva Romů a pokoušíme se eliminovat diskriminaci, se kterou se naši klienti potkávají v životě. Každým dnem se počet našich drobných úspěchů zvyšuje.


-red-

DISKUSE - KOMENTÁŘE:


Související odkazy

O Autorech

-red-

(Článek je redakčně upravenou tiskovou zprávou některé z nevládních organizací. Jméno organizace uvádíme v záhlaví zprávy.)

Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!

Informační partneři oblasti Lidská práva

Infoservis společnosti Člověk v tísni
Infoservis
MOST PRO LIDSKÁ PRÁVA
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
NAVRCHOLU.cz Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz