Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - internet
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > tiskové zprávy
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

V uplynulém měsíci začala v Ústeckém kraji první série on-line kurzů OTEVŘENÉ ŠKOLY. Jak se učitelé změní?

2.3.2010
MOST [Vzdělávací společnost Asista]
Autor: Mgr. Pavel Staněk, tel: 776 368 555

Vybraní učitelé z Ústecka a Děčínska jsou první, kdo vyzkouší nově vytvořené speciální - tutorem (neboli učitelem přes internet) vedené - e-learningové kurzy v projektu OTEVŘENÁ ŠKOLA. První e-kurzy začaly v polovině února. Od začátku příštího školního roku se pak dočkají také pedagogové z Mostecka, Chomutovska a Teplicka a především – odstartují e-kurzy pro děti/školáky. V těchto dnech právě vznikl expertní tým, který připraví vzorový ucelený soubor kurzů pro školy, kde se do e-learningu už zapojí kreativně i samy děti. Budou dokonce soutěžit o notebook.

První pololetí bude patřit pedagogickým pracovníkům z okresů Ústí nad Labem a Děčín, kteří plně zaplnili volná místa v projektu Otevřená škola. Ti již za sebou mají únorové oficiální zahájení. „Nyní absolvují celou sérii na sebe navazujících e-learningových kurzů, a to až do června,“ zmínil koordinátor aktivit projektu Pavel Staněk. Čekají je tedy specializace například Metodika on-line vzdělávání, Technické zpracování, implementace a správa administračního softwaru, Využití eLearningu při samostatné přípravě žáka, Jak pracovat s elektronickými subjekty ve výuce a podobně. Mezi Děčínskými a Ústeckými se objeví i učitelé z Litoměřicka.

Některé e-learningové kurzy jsou vedeny zkušenými tutory, kteří jsou považováni za českou špičku v tomto směru (citace 2 vybraných tutorek ze Západočeské univerzity Plzeň viz níže).

Po absolvování jednotlivých kurzů by pedagogové měli být nejen technicky zdatní a zatraktivnit výuku, ale být připraveni na nadané a na druhé straně handicapované a nemocné žáky. Tedy na děti, kteří potřebují určitým způsobem individuální péči a mnohdy nemají možnost se zrovna učit přímo ve školní lavici s ostatními. To je cílem projektu – zavést do školství elektronické metody vzdělávání tak, aby se vyrovnaly extrémní rozdíly, jež někdy mezi žáky v jedné třídě jsou. Cílem projektu je především rozvoj individuálního potenciálu a tvořivosti žáků, a to využíváním nových technologií ve vzdělávání, a rozvoj dnes tak často omezené spolupráce ve vztahu mezi učitelem a žákem.

Realizátoři na webu www.otevrena-skola.cz zveřejnili termíny a místa zahájení vzdělávacích tutorovaných on-line kurzů pro učitele na celý rok 2010. Vše se koná bezplatně, projekt je totiž hrazen z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu. Do některých kurzů je ještě možné se přihlásit. Většina z nich už je ale naplněna. V druhé polovině roku, respektive od září se dočkají i školští pracovníci z Mostecka, Chomutovska a Teplicka. Pro ně odstartuje série kurzů, které mohou absolvovat kdykoliv ve svém čase například přes počítač z domova, kurzem „Jak motivovat žáka“. Bude pokračovat shodnou tématikou, jakou v té době už budou mít za sebou Ústečtí a Děčínští. Vzhledem k zájmu učitelů je už dnes naplánováno e-learningové vzdělávání bez nutnosti dojíždět na prezenční semináře až do 1. čtvrtletí roku 2011. „Největší zájem projevili učitelé o kurzy zaměřené na praktické ukázky, zdroje a metodické návody, jak využít prvky ICT při běžné výuce,“ doplnil Pavel Staněk.

Vznikla expertní skupina

Čtyři vybraní učitelé z Ústeckého kraje jsou součástí expertního týmu projektu, který má za cíl přizpůsobit vzdělávací kurzy pro žáky tak, aby se co nejblíže přiblížily školní praxi a daly se začlenit do běžné výuky. Jde o Antonína Snášela (SŠ energetická a stavební Chomutov), Tomáše Holomka (Střední škola technická AGC Teplice), Martina Lánu (ZŠ Máchovo nám., Děčín) a Naděždu Svobodovou (Fakultní ZŠ, Ústí n. L.). „Na základě obecné specifikace dané projektem začali doplňovat a připravovat vzorové e-learningové kurzy pro konkrétní výukové předměty. Děti se jich ve školách dočkají od nového školního roku,“ prozradil Pavel Staněk. Na prvotní vzorové sadě e-learningových kurzů pro školy spolupracuje s vybraným týmem učitelů zkušená tutorka z Mostu Michaela Mudrochová.

Mezitím se v projektu OTEVŘENÁ ŠKOLA aktuálně řeší problematika školních portálů, kterých se bezplatně dočká 20 škol v Ústeckém kraji. Do ostrého provozu byl zatím na sklonku uplynulého roku nasazen vzorový portál, pro který se angažovala Střední škola diplomacie a veřejné správy v Mostě. U ostatních škol se v této fázi navržené portály po grafické i funkční stránce připomínkují. Potřeba nových portálů vzešla z Analýzy školských vzdělávacích portálů, která se v projektu uskutečnila. O portály by se následně měli starat proškolení učitelé a žáci společně. Školy budou moci mezi sebou dokonce soutěžit a nejlepší tým získá notebook.

Projekt OTEVŘENÁ ŠKOLA se realizuje výhradně v Ústeckém kraji. Autorem a realizátorem projektových myšlenek je poradenská a vzdělávací společnost Asista, s.r.o. z Mostu.

Citace k volnému užití:

Lucie Rohlíková (působí na Západočeské univerzitě na Ústavu celoživotního vzdělávání. Dlouhodobě se zabývá e-learningem, především pro vzdělávání vysokoškolských pedagogů. Vede on-line kurz Úvod do distančního vzdělávání, který se specializuje na to, jak využít informační a komunikační technologie ve výuce):
„Rozhodně školy nemohou zůstat úplně stranou. Jestliže komunikační a informační technologie pronikají do všech oblastí života a děti se s nimi dnes a denně setkávají, tak pokud by se škola úplně vyčlenila a nereflektovala tuto skutečnost - že se děje něco jinak a nově - tak by v podstatě ztratila vazbu do praxe. Myslím si, že celkově se nejedná o to, že by se mělo všechno předělat, že by škola měla být úplně jiná, ale měla by minimálně tyto skutečnosti reflektovat a měla by trochu svoji práci ovlivnit.“

Jana Vejvodová (specializací češtinářka na Západočeské univerzitě Plzeň, uznávaná tutorka a odbornice na e-learning a jeho metodiku):
„Tento způsob výuky rozhodně rozšiřuje možnosti, které učitel má. Ještě před sto lety totiž učitel neměl k dispozici animace, simulace, videoukázky, audionahrávky. A samozřejmě také musí vědět, kde takové kvalitní multimediální komponenty získat. Může si takové prostředky rovněž sám ´vyrobit´, ale musí být instruován, jaké didaktické aspekty takové pomůcky mají splňovat.“


DISKUSE - KOMENTÁŘE:


Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz