Porcování medvěda mimo zákon
4.12.2007
PRAHA [Oživení]
Autor: Tomáš Kramár, tel: 724 207 527
Porcování medvěda probíhalo letos jinak než v letech minulých. Poslanci se rozhodli, že z divokého trhání kořisti udělají standardní dotační řízení. Rozpočtový výbor (RV) v únoru 2007 schválil „Pravidla pro poskytování dotací z programu 298 220 – Akce financované z rozhodnutí Poslanecké sněmovny Parlamentu a vlády ČR“, následně stanovil termín (14.11.) a místo (sekretariát RV) pro podání žádostí a nakonec z došlých žádostí vybral ty, které mají být podpořeny.
„Proces porcování medvěda se tímto posunem směrem k dotačnímu řízení stal zaprvé už zcela neprůhledným, neboť není stanoven způsob rozhodování ani kritéria hodnocení a zároveň nevíme, který poslanec tlačí kterou dotaci, a zadruhé se tímto pokusem o legitimizaci dostalo porcování medvěda paradoxně mimo zákon, neboť rozpočtový výbor ani sněmovna nejsou obecně oprávněni rozhodovat o poskytnutí dotací,“ shrnuje Kramár.
Zákon 218/2000 o rozpočtových pravidlech v §14 vyjmenovává, že poskytovatelem dotace, neboli tím, kdo o poskytnutí rozhoduje, může být ústřední orgán státní správy, úřad práce, Akademie věd, Grantová agentura nebo organizační složka státu, kterou určí zvláštní zákon. Poslanecká sněmovna mezi vyjmenované nepatří.
Jedinou výjimku v udílení dotací dává tento zákon (v §36) sněmovně tehdy, jestliže se jedná o rozdělování státních finančních aktiv zbylých z předešlých let. Ty by logicky měly patřit do rozpočtové kapitoly Operace státních finančních aktiv (OSFA). Z této rozpočtové kapitoly si poslanci naporcovali půl miliardy. Těžko říct, zda v souladu se zákonem, neboť poslanci nikdy neříkají, kde se medvěd vlastně vzal, neboli zda se jedná o ona zákonem stanovená zbylá státní finanční aktiva a kolik peněz je tedy poslancům k dispozici.
Zbylé dotace v celkové výši jeden a půl miliardy rozdělili poslanci z kapitoly Všeobecná pokladní správa (VPS), což zákon neumožňuje. Právo poslanců zařazovat do kapitoly VPS další výdaje v průběhu schvalování státního rozpočtu zakotvuje §10 zákona o rozpočtových pravidlech. Narozdíl od rozdělování finančních aktiv tento paragraf neruší omezení možných poskytovatelů dotací (v §14), a tedy neumožňuje poslancům rozdělovat prostřednictvím této kapitoly dotace.
Pokud nějaký výdaj splňuje charakteristiky dotací, musí s ním být jako s dotací zacházeno, včetně dodržení všech zákonných omezení. Z toho plyne, že v souladu se zákonem není nakonec ani porcování medvěda jednotlivými poslanci v rámci druhého čtení, pokud se nejedná o porcování z předešlých let zbylých státních finančních aktiv.
„Poslanci nemají z principu rozhodovat o konkrétních dotacích, stejně jako nemají například určovat konkrétní příjemce sociálních dávek. I ta zákonná výjimka, která poslancům porcování medvěda částečně umožňuje, by měla být zrušena. V rozporu se svým slibem vykonávat mandát v zájmu všeho lidu zneužívají poslanci svého postavení ke zvyšování vlastní popularity ve svých volebních regionech,“ říká Kramár.
Oživení proto upozornilo poslance i na to, že monitoruje porcování medvěda ve vztahu k možnému porušení zákona o střetu zájmů a již nyní eviduje několik pravděpodobných porušení zákona. „Po skončení porcování medvěda celý proces vyhodnotíme a podle výsledků přistoupíme k vymáhání odpovědnosti za porušení zákona o střetu zájmů, včetně případných žalob,“ sdělil Tomáš Kramár z Oživení.