Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - vše
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > tiskové zprávy
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

SOS podalo trestní oznámení na Finpomoc.cz

25.4.2007
PRAHA [Sdružení obrany spotřebitelů ČR]
Autor: Ivana Picková, tel: 604 956 114

Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) podalo v polovině dubna trestní oznámení na představitele úvěrové společnosti Finpomoc.cz, a současně na představitele 1. moravské rozhodcovské společnosti, která se podle názoru SOS na činnosti úvěrové společnosti může podílet.

Na základě četných stížností spotřebitelů a jejich žádostí o radu se SOS začalo praxí společnosti Finpomoc.cz, s.r.o. zabývat již začátkem tohoto roku. Trestnímu oznámení tak již předcházely podněty k České obchodní inspekci i příslušnému živnostenskému úřadu a také výzva ke zdržení se protiprávního jednání samotné společnosti.

V čem spatřuje SOS protiprávnost jejího jednání? Tato společnost poskytuje úvěry ve výši 10 – 40 tisíc Kč. Úvěrová smlouva však obsahuje řadu nepřiměřených a pro spotřebitele velmi nevýhodných ustanovení, jako jsou velmi vysoké smluvní pokuty či neomezené inkaso finančních prostředků z účtu klienta samotnou společností. SOS ale vadí zejména řešení veškerých sporů pouze prostřednictvím rozhodčího řízení zprostředkovaného 1. moravskou rozhodcovskou společností, s.r.o. „Ve svém souhrnu jsou tyto podmínky schopny uvést spotřebitele do velmi tíživé finanční situace během krátké doby – např. úvěr ve výši 10.000,- Kč se může během několika málo měsíců přeměnit v exekuční příkaz na částku několikanásobně vyšší,“ uvádí Jan Šulc, který se tímto případem v SOS zabývá.

SOS po analýze obchodních podmínek a stížností zákazníků došlo k názoru, že je možné považovat některé postupy konkrétních představitelů zmíněných společností za naplnění skutkové podstaty trestných činů podvodu a lichvy, stejně tak lze uvažovat o trestném činu účasti na zločinném spolčení.

Podle zkušeností spotřebitelů, kteří se na SOS obrátili a nadále obracejí, Finpomoc.cz využívá minimálního prodlení se splacením některé částky (třeba i pouhý jeden den) nebo sama klienty do takového prodlení uvede tím, že si splátku z jejich účtu nevyinkasuje, nebo inkaso provede pozdě. Poté uplatňuje vysoké smluvní pokuty a zaplacení celého úvěru, a to prostřednictvím rozhodčího řízení u zmíněné rozhodcovské společnosti, jehož náklady jsou taktéž dány spotřebiteli k úhradě.

Sdružení obrany spotřebitelů obecně považuje smluvní podmínky, které odkazují řešení veškerých sporů na rozhodčí řízení, za právně problematické, neboť je tak spotřebiteli upíráno právo na jejich řešení před soudem.

Pro odběr aktuálních informací o případu SOS poškozeným doporučuje se zaregistrovat na www.spotrebitele.info/finpomoc/.

SOS v projektu „Spotřebitelé a hospodářská soutěž“
SOS je zapojeno do mezinárodního projektu „Spotřebitelé a hospodářská soutěž“, který předložila a vede mezinárodní spotřebitelská organizace Consumers International, jeho cílem je zejména podpora spotřebitelských organizací a zvýšení jejich kapacit v oblasti hospodářské soutěže a jejího dopadu na spotřebitele.

Projektu se účastní 14 evropských zemí a na evropské úrovni je podpořen DG SANCO. Partneři si po zahájení projektu zvolili tři komodity, které se poté staly předmětem podrobnějšího výzkumu. Nejprve na úrovni členských států, tato fáze se již v současnosti chýlí ke konci, následovat tedy bude jejich mezinárodní srovnání v rámci vnitřního trhu EU.

Byly zkoumány trhy tří komodit z hlediska fungování konkurence, a to trh s léky obsahujícími paracetamol, trh s benzínem a trh s cartridgemi do inkoustových tiskáren. Nejzajímavější výsledky z hlediska dopadu na spotřebitele přineslo zejména větší proniknutí do fungování trhu s cartridgemi. Zde se dá mluvit o určitých bariérách, které velcí hráči, tedy majoritní výrobci cartridgí staví nezávislým výrobcům kompatibilního zboží.

Ovšem i některá zjištění týkající se léků jsou pro budoucí využití zajímavá, v této sféře není pro spotřebitele nejpalčivějším problémem cena, nýbrž jejich dostupnost. „Možnost zakoupit některé léky prodávané bez předpisu i na jiných místech, než v lékárnách, by totiž většina spotřebitelů jistě uvítala. Budeme nadále výsledky z tohoto projektu rozvíjet a uvedenými oblastmi a jejich problémy se ještě blíže zabývat, dodává jan Šulc, který se v SOS zabývá problematikou hospodářské soutěže.

Aktuality z SOS

Jak poznat dobrý tábor?
Na SOS se každý rok obracejí rodiče, kteří jednak hledají dobrý tábor pro své dítě, ale hlavně ti, kteří pak pobyt dítěte reklamují. Stane se, že nejsou dodrženy podmínky, že dítě před táborem nebo během něj onemocní a rodiče chtějí vrátit peníze atd.

I to byl důvod, proč se SOS letos snaží více informovat o některých pravidlech, podle nichž je možné dobrý tábor pro své dítě vybrat. Zároveň jsou také poradci SOS připraveni pomoci radou každému rodiči, který se dostane v souvislosti s nutností reklamovat pobyt dítěte na táboře, do problémů.

Rekordní zájem o služby SOS
Zájem o SOS neustále roste. V březnu letošního roku se počet členů dosáhl hranice bezmála pěti tisíc. SOS se tak začíná přibližovat velkým spotřebitelským organizacím v západní Evropě, které jsou tvořeny a financovány převážně přímo občany. Například v Nizozemí patří k předplatitelům tamější spotřebitelské organizace každá třetí domácnost. SOS svým členům nabízí dva spotřebitelské časopisy, Štít spotřebitele a TEST, které přináší nezávislé informace o právech spotřebitelů, službách, potravinách a testy výrobků. Tyto časopisy jsou zcela bez reklam, stejně jako web SOS. Navíc je součástí nabídky servis v podobě přednostního právního poradenství, e-mailového zpravodaje, slev apod. Více informací na www.spotrebitele.info.

Kontakty:
Sdružení obrany spotřebitelů (SOS)
Tel. 224 239 940, fax: 224 239 941
www.spotrebitele.info

• Ivana Picková, tisková mluvčí, pickova@spotrebitele.info, 604 956 114
• Jan Šulc, právník, sulc@spotrebitele.info

Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS), založené v roce 1993, je nevládní, nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra ve dvanácti krajích ČR, informační spotřebitelský portál www.spotrebitele.info, vydává tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International. Od roku 2003 je signatářem Etického kodexu občanských spotřebitelských organizací; rejstřík signatářů je přístupný na adrese kodex.spotrebitele.info.

DISKUSE - KOMENTÁŘE:

18. 6. 2009
18. 6. 2009
18. 6. 2009

Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz