STUŽ: Kanálem Dunaj–Odra–Labe mají hlavně odtéct veřejné peníze
3. 7. 2014 - PRAHA [Econnect/STUŽ]
Z tohoto důvodu žádáme vládu České republiky a další odpovědné činitele, aby přestali blokovat stovky hektarů půdy a potencionálně zatěžovat území ČR další mnohaletou a plošně rozsáhlou stavební činností. V důsledku všeho nejen podvazovat rozvoj měst a vesnic, ale současně s tím i případné ostatní dopravní a technické infrastruktury. To vše způsobuje i rizika zavlékání nepůvodních rostlin a živočichů a další fragmentaci krajiny.
Je zřejmé, že prospěch z přípravy a realizace výstavby záměru by měla pouze developerská, projektantská, inženýrská a stavební lobby, zatímco dopravní význam po zprovoznění je diskutabilní. Vzniknou spojené komplikace v podobě souvisejících a vyvolaných investic i neinvestičních opatření jiných subjektů. Ztráty na neobnovitelných statcích by byly obrovské.
I když většina občanů České republiky považuje debatu o vodním koridoru D-O-L za teoretizování několika lidí, pro některé politiky D-O-L zjevně představuje potenciální možnost zviditelnit se na staletí, po vzoru Karla IV. nebo Jakuba Krčína. Bohužel, na rozdíl od nich, se chtějí zviditelnit na úkor veřejných rozpočtů a našeho společného životního prostředí.
Prospěch plánovaného vodního koridoru D-O-L zpochybnila již Komise životního prostředí Akademie věd ČR. STUŽ plně podporuje její závěry. Kromě nich uvádí ještě některé další velmi důležité argumenty, viz přiložené Stanovisko č. 125 předsednictva STUŽ k projektu vodního koridoru Dunaj – Odra – Labe.