Mrázovkou musí skončit výstavba tzv. městského okruhu
28. 8. 2004 - PRAHA [Ateliér pro životní prostředí]
Naše sdružení vítá dokončení tunelového obchvatu centrálního Smíchova, jeho vybudované stavební řešení však považuje pro tento účel za neúměrně náročné. Naší snahou bylo, aby tunel měl kratší raženou část a aby společně s navazujícím úsekem byl chápán jako vedlejší a méně významná komunikace, která na Zlíchově naváže jako odbočka z budoucí spojnice nadřazených velkokapacitních komunikací Jižní spojky (v pokračování Štěrboholské spojky) a nové radlické komunikace (v pokračování Rozvadovské spojky). Současná podoba řešení na Zlíchově i samotného tunelu Mrázovka však vytváří souvislý radiální tah od Barrandovského mostu k samé hranici památkové rezervace, jakousi „smíchovskou radiálu“. To má ovšem negativní důsledky v tom, že nabízí atraktivní průjezd přímo v pokračování Jižní spojky, a tím zavádí další dopravu do citlivých území: jak do špatně větrané oblasti pod Kesnerkou a ve vyústění košířského údolí na Smíchově, tak do obytných čtvrtí Prahy 6.
Je jistě dobře, že je tunel vybaven řadou bezpečnostních prvků, přesto však nebude pro řidiče bezpečný. Tunel je v síti pražských komunikací dálničního typu, tj. bez úrovňových křižovatek, kde vnitřní (levý) pruh slouží průběžné dopravě a z pravého pruhu se odbočuje. U tunelu Mrázovka je tomu právě naopak. Ve směru s kopce, kde se řidiči řádně rozjedou, levý pruh uprostřed tunelu náhle odbočuje do zatáčky, v níž budou stát vozidla před řízenou křižovatkou. Je to zřejmě ještě horší past na řidiče než ta, která je při sjezdu z Barrandova na most. Naše sdružení prosazovalo ponechání původního řešení s normálním odbočováním vpravo. To však odpovědné osoby (i soudci) překvapivě odmítli (a musejí být nyní připraveni nést spoluodpovědnost za případné havárie). Původní řešení, jehož ponechání jsme prosazovali, bylo totiž levnější a méně pracné, protože obsahovalo menší rozsah náročných ražených částí tunelu.
Musíme odmítnout nepravdivá tvrzení, že záměrem našich odvolání bylo zdržení a zdražení výstavby. Pravý opak je pravdou, naší snahou bylo tunel zlevnit a dodržet přitom obvyklý způsob odbočování. Kdyby odpovědní činitelé naše požadavky přijali, mohl být tunel pořízen podstatně levněji a splňovat všechny základní podmínky pro bezpečný provoz. Zásadně odmítáme, že je nám připisováno značné zpoždění výstavby vlivem našich odvolání. Za toto zdržení jsou ve skutečnosti odpovědné samotné odvolací orgány, které několikanásobně překračovaly předepsané lhůty vyřízení našich odvolání.
Naše sdružení se i nadále bude stavět proti průniku další průjezdné dopravy do obytných území následkem zkapacitňování nového dopravního tahu – smíchovské radiály výstavbou mimoúrovňové křižovatky Malovanka u severního vyústění Strahovského tunelu a ovšem také proti výstavbě dalších městských „dálnic“, na tuto křižovatku navazujících. Jde o severní část tzv. městského okruhu Malovanka – Pelc Tyrolka, který je vlastně trojskou radiálou navazující na proseckou radiálu (v pokračování dálnice D8) a o velkokapacitní břevnovskou radiálu navrhovanou v přímém pokračování karlovarské rychlostní silnice.
V Praze dne 27. srpna 2004
Jiřina Juláková,
předsedkyně sdružení
Další informace poskytne náš člen Jan Klika (jan_klika @ centrum.cz, tel.č. 272_931_092)
Jan Klika