Arnika vyzvala ministra financí, aby odmítl platit jezy na Labi
29. 3. 2004 - PRAHA [Arnika]
„Financovat desetimiliardovou investici bez jakékoliv záruky návratnosti, navíc za situace, kdy je státní rozpočet v hlubokém deficitu, to už není žádný investiční záměr, ale holý hazard. Již nyní je totiž více než jasné, že peníze z jezů se do státní kasy nikdy nevrátí. A pokud kdy vůbec začne být lodní doprava zisková, budou se peníze vracet zpět desítky, ale spíše stovky let. Českou ekonomiku jezy na Labi rozhodně nezachrání, spíše naopak,“ vysvětluje postoj Arniky tiskový mluvčí Marek Jehlička.
Předseda Arniky Ing. Vlastimil Karlík podotýká, že plánované jezy jsou neúměrným rizikem nejen z finančního, ale především z ekologického hlediska. „Plánovaná stavba by zničila přírodní hodnoty evropského významu. Za to by mohla Česká republika být potrestána vysokými sankcemi ze strany Evropské unie,“ uvádí Vlastimil Karlík.
Dnešní den ukončí práci meziresortní komise složená z náměstků ministerstev dopravy, zemědělství, průmyslu a obchodu, místního rozvoje a životního prostředí. Vláda by podle předběžných informací měla o jezech rozhodovat na svém zasedání dne 7. dubna 2004.
Příloha:
Dopis adresovaný Mgr. Bohuslavu Sobotkovi, vicepremiérovi a ministrovi financí ČR:
Vážený pane ministře,
v nejbližších dnech bude vláda rozhodovat o stavbě jezů Prostřední Žleb a Malé Březno na Labi v úseku mezi Ústím nad Labem a státní hranicí se Spolkovou republikou Německo.
V tomto úseku by v důsledku těchto staveb hrozilo zničení přírodních hodnot evropského významu, včetně druhů a přírodních stanovišť chráněných evropskou legislativou. Tyto závěry potvrdilo rovněž posouzení vlivů tohoto záměru na životní prostředí, ukončené v březnu 2002 negativním stanoviskem Ministerstva životního prostředí ČR. Vzhledem k tomu, že řada druhů a přírodních stanovišť, ohrožených výstavbou jezů, je chráněna evropskou legislativou, hrozí České republice postihy včetně finančních sankcí ze strany orgánů Evropské unie.
Domníváme se, že ekonomické hodnocení tohoto záměru, předložené Ministerstvem dopravy, vychází z nerealistické prognózy zvýšení dopravních výkonů na labské vodní cestě v případě stavby jezů. Výraznému zvýšení výkonů brání rovněž situace na navazujícím německém úseku od státní hranice po Magdeburg, kde v posledním desetiletí bývá po významnou část roku přípustný ponor pod současnou hranicí rentability 140 cm. Navíc je velmi pravděpodobné, že po našem vstupu do EU se tato hranice posune výše, neboť je silně ovlivněna současnou nižší úrovní mezd v ČR ve srovnání s jinými evropskými zeměmi, kde je také za hranici rentability považován přípustný ponor 160 cm, který je na dolním Labi i navazujícím úseku nedosažitelný bez dalších rozsáhlých stavebních úprav.
Vzhledem k tomu, že veškeré náklady na tuto stavbu budou s nejvyšší pravděpodobností hrazeny ze státního rozpočtu, apelujeme na Vás, abyste svým hlasem ve vládě nepodpořil tento ekologicky destruktivní a ekonomicky pochybný záměr a hlasoval proti výstavbě jezů Prostřední Žleb a Malé Březno na Labi.
S pozdravem,
Ing. Vlastimil Karlík
občanské sdružení Arnika - předseda
Sdružení Arnika - program Ochrana přírody
Chlumova 17, 130 00 Praha 3,
tel./fax: 222 781 471, http://www.arnika.org,
Ing. Vlastimil Karlík, tel: 737 551 108, e-mail: priroda@arnika.org
tiskový mluvčí – Marek Jehlička, 606 727 942, e-mail:marek.jehlicka@arnika.org
Marek Jehlička