Firmy založily klub Donator a chtějí přizvat další dárce
19. 11. 2003 - PRAHA [Fórum dárců]
„Konference splnila naše očekávání. Ukázala, že diskuse na téma nezištné a dobrovolné angažovanosti firem ve prospěch společnosti je žádaná a aktuální,“ říká Pavlína Kalousová, ředitelka Fóra dárců. „Příjemně nás překvapil vysoký zájem ze strany firem. Tak, jak v poslední době vzrůstá počet firemních dárců, tak stoupá snaha angažovat se dle mezinárodně uznávaných standardů, což je nepochybně dobrou zprávou. Stále jsme však na počátku cesty,“ shrnuje svůj dojem Kalousová.
Klub firemních dárců Donator založilo dvanáct členů -
Citibank
CS Cabot
Česká spořitelna
Eurotel
Hewlett-Packard
Johnson&Johnson
Metrostav
Pfizer
Philip Morris
Plzeňský Prazdroj
PPF
Živnostenská banka
přičemž klub je otevřený i dalším zájemcům. Cílem Klubu je nastavit principy firemní filantropie v ČR, podpořit rozvoj firemní filantropie a také zlepšit zákony, jež se dárcovství týkají. Základní principy, ke kterým se členové klubu Donátor přihlásili je dlouhodobá, transparentní a efektivní podpora veřejně prospěšných aktivit.
„Dobře se orientovat v podmínkách dárcovství a možnostech, které firmám otevírá, je prvním krokem ke kultivované podpoře, kterou mohou firmy poskytovat potřebným,“ vysvětluje záměry konference Jitka Volková, manažerka Nadace Eurotel. „Dárcovství je pro firmy čím dál více přirozené, což vnímáme jako podstatnou změnu,“ dodává Volková.
Firemní filantropie je v České republice v posledních letech stále viditelnější. Například jen počet firemních nadací vzrůstá. V současné době existuje 20 registrovaných firemních nadací, které v loňském roce přerozdělily téměř 45 milionů korun, což je dvojnásobek oproti roku 2001. Zatím je registrováno 59 nadačních fondů, jejichž zřizovatelem je firma.
Firemní filantropie může mít různé formy – darování finančních prostředků na veřejně prospěšné účely, předávání odborných poznatků, dobrovolnictví zaměstnanců, poskytnutí služeb nebo zapůjčení majetku. Hlavní mantinely, mezi kterými se pohybují filantropicky zaměřené aktivity firem, jsou dary a sponzoring. Zatímco dar je charakterizován jako bezúplatný převod majetku, sponzorování je založeno na poskytnutí propagační, reklamní služby neziskovou organizací sponzorovi.
Dana Syrová