RE public BRNO bude řešit prostor před Hlavním nádražím, o kterém známý kritik architektury říká: „Je to tu špatně zorganizované.“
17.1.2014
BRNO [Nadace Partnerství]
Autor: Martin Gillár, tel: 775958907
Hlavním tématem druhého veřejného fóra projektu RE public BRNO bude v pondělí 20. ledna od 18.00 v Otevřené zahradě (Údolní 33) brněnské přednádraží. „To bylo jedním z několika témat, která vykrystalizovala v rámci diskuze na prvním fóru v listopadu,“ říká jeden z organizátorů RE public Brno Robert Sedlák z Nadace Partnerství, která se tématu veřejných prostor dlouhodobě věnuje. „Na programu druhého fóra bude představení studie navrhovaných úprav prostoru před nádražím, prezentace postojů města Brna, kterého se ujme náměstek primátora Robert Kotzian spolu se zástupcem Odboru dopravy města Brna, a dále i promítání jednoho z dílů pořadu ,Gebrian vs.‘ kritika architektury Adama Gebriana.“
První fórum RE public BRNO se uskutečnilo v listopadu loňského roku a přilákalo poměrně pestrou přehlídku odborníků na veřejná prostranství, architekturu i dopravu, zástupce neziskového sektoru i vysokých škol, kteří se shodli na několika zásadních tématech, jimž se bude projekt věnovat. Své dosavadní aktivity zde představily kromě Nadace Partnerství také Nesehnutí, 4AM Fórum pro architekturu a média nebo Hnutí DUHA. „Cílem projektu RE public BRNO je spojit energii řady aktivních občanů města Brna a společně promýšlet možnosti změn v brněnském veřejném prostoru. První fórum nám ukázalo, že je v Brně opravdu velké množství projektů, které pomáhají zlepšovat veřejný prostor,“ vysvětluje Robert Sedlák.
Druhé fórum se bude věnovat problémovému prostoru před Hlavním nádražím, který dlouhodobě kritizuje jak laická, tak odborná veřejnost. „První dojem se dá udělat jen jednou, druhou příležitost nedostanete. A tohle (prostor před Hlavním nádražím) opravdu není prostředí, které by ve vás vyvolalo dojem, že je Brno skvělé město a že se rád půjdu podívat do jeho jádra a strávím tady nějaký čas,“ říká Gebrian ve svém videopříspěvku.
Denně se v prostoru přednádraží pohybuje 100.000 lidí a podle Gebriana jsou rekonstrukce a úpravy takto frekventovaných míst poznamenány zejména politickou nevůlí vše řešit. „Celkový proces rekonstrukce takového prostoru je složitý technicky i majetkoprávně, není to snadný cíl, a i proto se lokální politici do řešení příliš nehrnou,“ doplňuje Robert Sedlák.
Z poměrně velkého množství zpracovaných studií vybrali organizátoři dvě, které budou představeny v první části pondělního fóra. Sociologická sonda týmu Lucie Galčanové, Barbory Vackové (FSS MU) a Roberta Osmana (PřF MU) představí pohled na to, jak lidé pocitově vnímají tento prostor. Architekti Rusín a Wahla spolu s dopravním inženýrem Košťálem představí studii úprav, které by vedly k výraznému zvýšení kvality prostředí tohoto dopravního uzlu bez nutnosti jeho úplné přestavby.
„Blok prezentací uzavře zástupce města s aktuálními informacemi z pohledu magistrátu,“ doplňuje Sedlák s tím, že následně bude otevřena diskuse s cílem podpořit kvalitativní proměnu přednádražního prostoru.
Fórum je určeno především odborné i širší aktivní veřejnosti a vstup na něj je volný.
Ing. arch. Robert Sedlák, hlavní koordinátor projektu, e-mail: robert.sedlak@nap.cz, 737 772 673
Mgr. Martin Nawrath, e-mail: martin.nawrath@nap.cz, 776 133 361
Více informací na www.facebook.com/groups/1423053114577843/
Předběžný program fóra:
- Pohled návštěvníka: Videoreportáž Adama Gebriana
- Mentální mapa prostoru: Mgr. Lucie Galčánová, Mgr. Barbora Vacková, RNDr. Robert Osman (FSS a PřF MU)
- Dopravně-urbanistická studie Nádražní ulice: Doc. Ing. Arch. Tomáš Rusín, Ing. Arch. Ivan Wahla (Ateliér RAW) a Ing. Rostislav Košťál, dopravní inženýr
- Plánované úpravy přednádraží: Ing. Robert Kotzian PhD., 1. náměstek primátora města Brna
- Moderovaná diskuze: rekapitulace současného stavu a možnosti zlepšení
Tipy pro editory:
- Gebrian vs. Hlavní nádraží v Brně
- Vizualizace koncepční studie rozvoje a využití lokality území stanice Brno Hlavní nádraží studia RAW
- Prostor „před nádražím“ v Brně – perspektiva chodce (průřez výsledky analýzy)
- Urbanisticko dopravní studie jako podklad pro změnu ÚPmB pro nové os. nádraží v Brně v pěti variantách
Pozvánka ke stažení