Hry a výchova k trvale udržitelnému rozvoji

"Trvale udržitelný rozvoj", øekl Josef Vavroušek ve svém vystoupení na spoleèném zasedání Etické pracovní skupiny a Komise pro environmentální právo na Valném shromáždìní IUCN - Svìtové unie na ochranu pøírody v Buenos Aires dne 20. ledna 1994 (publikováno v Literárních novinách è. 49, 1993) - "nebo snad pøesnìji zpùsob života - je zamìøen na hledání harmonie mezi èlovìkem a pøírodou, mezi spoleèností a jejím životním prostøedím tak, abychom se co nejvíce pøiblížili k ideálùm humanismu a úcty k životu a pøírodì ve všech jejich formách, a to v rùzných èasových horizontech. Je to zpùsob života, který hledá rovnováhu mezi svobodami a právy každého jednotlivce a jeho odpovìdností vùèi jiným lidem i pøírodì jako celku, a to vèetnì odpovìdnosti vùèi budoucím generacím. Mìli bychom pøijmout zásadu, že svoboda každého jednotlivce konèí nejen tam, kde zaèíná svoboda druhého, ale také tam, kde dochází k nièení pøírody. Žijme tak, abychom pøi uspokojování svých potøeb neomezovali práva tìch, co pøijdou po nás."

Jaké jsou charakteristiky výchovy, která smìøuje k tomuto cíli? A co pro to mohou udìlat speciálnì hry? Nejdùležitìjším pøínosem je to, že mohou nabídnout vzájemnì propojený a vyvážený rozvoj všech tøí oblastí, které jsou považovány za souèást celostního rozvoje osobnosti. Hry mohou pøinášet informace a rozvíjet znalosti, dovednosti a postoje:

Ve výchovì pro TUŽ to mohou být informace a znalosti z teorie systémù, ekologie a životního prostøedí, rozvoje, ekonomiky, technických oborù, spoleèenských vìd. Informace mohou úèastníci získávat ve zcela reálné podobì - napøíklad jako úvod ke cvièení ve formì podkladového a motivaèního ètení, nebo ve formì fiktivních, reálné situaci blízkých modelù, ukazujících spíše vzorce a trendy než jednotlivá data. Obsah cílù výchovy k TUŽ v oblasti znalostí lze hledat napøíklad v materiálech STUŽ, vìnovaných ekologii èlovìka.

Hra, jako každá prožitková forma, pøirozenì formuje postoje a hodnotový systém hráèù. Hráè je vìtšinou do hry vtažen citovì a jen tìžko mùže zùstat neutrální ve smyslu postoje k simulované skuteènosti. Postoje a hodnoty dùležité pro trvale udržitelný život ve svých pracích (mimo jiné v citovaném vystoupení) hledal a popsal Josef Vavroušek:

Vìdomí sounáležitosti s pøírodou, úcta k životu ve všech jeho formách i k pøírodì jako celku.

Vyvážený dùraz na jednotlivce a kolektiv - sebevìdomí každého jednotlivce založené na reálné možnosti svobodného rozhodování, spojené s vìdomím sounáležitosti každého èlovìka s lidským spoleèenstvím, s pocitem lásky k lidem, solidaritou a altruismem. Doplnìní soutìživosti kooperací v zájmu dosažení spoleèných hodnot a cílù.

Dùraz na kvalitativní rozvoj lidské spoleènosti, zamìøený pøedevším na zlepšování kvality života a lidských vztahù, rozvoj vìdy, kultury, duchovního a intelektuálního života, rozvíjení a lepší využívání schopností lidí na základì pøesvìdèení, že jediným prakticky neomezeným zdrojem je lidská tvoøivost; pøedpokladem je ovšem uspokojování alespoò základních materiálních potøeb všech obyvatel této planety.

Opatrnost pøi všech zásazích do pøírody i do spoleènosti, vyvarování se èinností, jejichž dùsledky ve všech èasových horizontech nemùžeme uspokojivì dohlédnout, doplnìní racionálního myšlení intuicí a citem, sblížení vìdeckého a umìleckého pohledu na svìt, intenzivní dùraz na rozvoj dalšího poznávání jednotlivostí a zejména vztahù mezi nimi.

Respektování dlouhodobých dùsledkù lidských èinností na základì rozvoje poznání a vìdomí odpovìdnosti vùèi budoucím generacím.

Vzájemná tolerance, snaha o vcítìní se do situace obèanù jiných zemí, øešení problémù jednáním, lepší poznání a pochopení jiných civilizací a snaha pouèit se z jejich kultury a zkušeností. Politické, ekonomické i jiné globální mechanismy umožòující soužití a vzájemné obohacování rùzných civilizací i kultur, a to pøi zachování a podpoøe rozvoje jejich svébytnosti a rozmanitosti.

Zatímco oblast znalostí, postojù a hodnot v oblasti TUŽ jsou pomìrnì dobøe definovány, dovednosti potøebné pro TUŽ nejsou mezi odbornou veøejností témìø diskutovány. Urèitým vodítkem by nám mohl být soubor dovedností rozvíjených v systému Globální výchova (viz doporuèená literatura), který mùže být do znaèné míry považován za synonymum výchovy k trvale udržitelnému rozvoji.

V oblasti dovedností klade globální výchova dùraz zejména na:

Práci s informacemi

Osobní schopnosti a dovednosti

Sociální dovednosti

Hry jako pedagogický prostředek

Pokud budeme hledat nejstarší metody uèení a uèení se, zákonitì se setkáme s pojmem hra. Èasto slyšíte že hra je stará jako lidstvo samo. To je ale nepøesné. Hrou se dokonce uèí mláïata živoèichù, kteøí na této planetì jsou mnohem déle než èlovìk. Hrou se pøirozenì a nenásilnì uèí dìti døíve, než je zasáhne jakékoliv strukturované a organizované pedagogické pùsobení. Rovnìž øada vzdìlávacích koncepcí a pøístupù uznává hru jako plnohodnotný a velice efektivní nástroj, používaný jako souèást, ne jako pouhý doplnìk a pøívìsek vyuèování. Hrou se dnes uèí nejen dìti - hry se používají pøi výcviku armády a policie, pøi tréninku manažerù i rozvoji specifických dovednosti zamìstnancù a pracovníkù mnoha oborù. V zahranièí jsou vzdìlávací a tréninkové simulace a simulaèní hry žádaným, cenìným a èasto i drahým zbožím - nìkteré hry uvedené v britském katalogu manažerských her stojí až 12000 britských liber.

Jaké výhody nám hry pøinášejí:

Hry poskytují bezpeèné prostøedí pro uèení

Nezávaznost, která je pro hry charakteristická, hráèùm umožòuje riskovat, vyboèit ze stereotypních øešení a hledat nezvyklé alternativy. Uèení z chyb je èasto ve høe z emoèního hlediska stejnì intenzivní jako v realitì, ve høe ale chybu, která by v životì znamenala katastrofu, považujeme za pøínosnou lekci. Hry poskytují rovnìž citovì bezpeèné prostøedí, napomáhající zapojení, otevøenosti a osobnímu rozvoji každého hráèe.

Poskytuje možnost opakovat a procvièovat situace

Hra dává možnost zopakovat si situaci a šanci postupnì se zlepšovat a napravovat vlastní chyby. Taneèník se také neuèí tanèit úèastí na soutìži, ale dlouhým tréninkem. Tajemství úspìchu èasto spoèívá v opakování. Hry vìtšinou poskytují mnohem vìtší pøíležitost k rozvoji dovedností a schopností užiteèných v reálných situacích, než život sám.

Uèí systémovému a abstraktnímu myšlení

Hry vìtšinou umožòují hráèùm projít všemi ètyømi etapami Kobova cyklu uèení prožitkem. V nìm dùležitou roli hraje výbìr podstatných charakteristik prožité zkušenosti a formulace obecných nauèení. Právì toto zobecnìní a jeho zaèlenìní do celkového obrazu reality je klíèovým momentem uèení prožitkem a zároveò výborným cvièením systémového myšlení.

Hry pomáhají zaujmout hráèe a zapojit je do uèení

Je až s podivem, jak se studenti nejrùznìjšího vìku dokáží vžít do hry a angažovat se v ní. Míra zaujetí pomáhá pøekonávat pocit, že je èlovìk na uèení starý i apriorní odpor k jakémukoliv pedagogickému ovlivòování. Toto zaujetí ovšem mùže mít i negativní stránky - pøi hraní manažerské simulaèní hry se naši skupinì podaøilo nechtìnì rozpoutat cenovou válku s ostatními skupinami. Do konce kursu, další mìsíc a pùl, nám to nìkteøí kolegové vyèítali a zlobili se na nás. Podvod a to, když nìkdo kazí hru, lidé ve høe snášejí stejnì tìžce jako v opravdovém životì.

Hry rozvíjí celou osobnost hráèe

Jako každá komplexní metoda ve výchovì, i hry mohou souèasnì rozvíjet mnoho rozmìrù studentovy osobnosti. U her se hovoøí o souèasném dosahování kognitivních a afektivních cílù, o holistickém rozvoji - souèasném rozvoji dovedností, postojù i znalostí. Stejná hra v sobì nese potenciál rozvíjet všechny tyto tøi oblasti a dùraz závisí pouze na cíli, který hrou chce pedagog dosáhnout.

Hry umožòují smysluplné zkratky v èase a prostoru

Hry nám umožòují prožít dìje, které ve skuteènosti trvají celé dny, mìsíce nebo roky na èasové ploše vyuèovací hodiny. Dovedou nás pøenést do minulosti i do budoucnosti. Díky naší pøedstavivosti umí vytvoøit iluzi toho, že jsme na dalekém ostrovì, na øeditelství velkého podniku, v kosmické lodi nebo v protiatomovém krytu po jaderné katastrofì, bez toho, abychom opustili tøídu nebo místnost, kde probíhá náš semináø. Umožòují prožít exotické životní role, stejnì tak jako umožòují se podívat na naše obvyklé role jinýma oèima. A vìtšinou k tomu nepotøebujeme ani nákladné vybavení, ani nehrozí, že nìco cenného poškodíme èi znièíme. Hry tedy minimalizují náklady nejen finanèní, ale i èasové, vloženou energii a zdroje - pøi zachování maximálních pøínosù.

Milan Caha


Tuto stránku zpracoval Jan Činčera