Jaké jsou charakteristiky výchovy, která smìøuje k tomuto cíli? A co pro to mohou udìlat speciálnì hry? Nejdùleitìjím pøínosem je to, e mohou nabídnout vzájemnì propojený a vyváený rozvoj vech tøí oblastí, které jsou povaovány za souèást celostního rozvoje osobnosti. Hry mohou pøináet informace a rozvíjet znalosti, dovednosti a postoje:
Ve výchovì pro TU to mohou být informace a znalosti z teorie systémù, ekologie a ivotního prostøedí, rozvoje, ekonomiky, technických oborù, spoleèenských vìd. Informace mohou úèastníci získávat ve zcela reálné podobì - napøíklad jako úvod ke cvièení ve formì podkladového a motivaèního ètení, nebo ve formì fiktivních, reálné situaci blízkých modelù, ukazujících spíe vzorce a trendy ne jednotlivá data. Obsah cílù výchovy k TU v oblasti znalostí lze hledat napøíklad v materiálech STU, vìnovaných ekologii èlovìka.
Hra, jako kadá proitková forma, pøirozenì formuje postoje a hodnotový systém hráèù. Hráè je vìtinou do hry vtaen citovì a jen tìko mùe zùstat neutrální ve smyslu postoje k simulované skuteènosti. Postoje a hodnoty dùleité pro trvale udritelný ivot ve svých pracích (mimo jiné v citovaném vystoupení) hledal a popsal Josef Vavrouek:
Vyváený dùraz na jednotlivce a kolektiv - sebevìdomí kadého jednotlivce zaloené na reálné monosti svobodného rozhodování, spojené s vìdomím sounáleitosti kadého èlovìka s lidským spoleèenstvím, s pocitem lásky k lidem, solidaritou a altruismem. Doplnìní soutìivosti kooperací v zájmu dosaení spoleèných hodnot a cílù.
Dùraz na kvalitativní rozvoj lidské spoleènosti, zamìøený pøedevím na zlepování kvality ivota a lidských vztahù, rozvoj vìdy, kultury, duchovního a intelektuálního ivota, rozvíjení a lepí vyuívání schopností lidí na základì pøesvìdèení, e jediným prakticky neomezeným zdrojem je lidská tvoøivost; pøedpokladem je ovem uspokojování alespoò základních materiálních potøeb vech obyvatel této planety.
Opatrnost pøi vech zásazích do pøírody i do spoleènosti, vyvarování se èinností, jejich dùsledky ve vech èasových horizontech nemùeme uspokojivì dohlédnout, doplnìní racionálního mylení intuicí a citem, sblíení vìdeckého a umìleckého pohledu na svìt, intenzivní dùraz na rozvoj dalího poznávání jednotlivostí a zejména vztahù mezi nimi.
Respektování dlouhodobých dùsledkù lidských èinností na základì rozvoje poznání a vìdomí odpovìdnosti vùèi budoucím generacím.
Vzájemná tolerance, snaha o vcítìní se do situace obèanù jiných zemí, øeení problémù jednáním, lepí poznání a pochopení jiných civilizací a snaha pouèit se z jejich kultury a zkueností. Politické, ekonomické i jiné globální mechanismy umoòující souití a vzájemné obohacování rùzných civilizací i kultur, a to pøi zachování a podpoøe rozvoje jejich svébytnosti a rozmanitosti.
Zatímco oblast znalostí, postojù a hodnot v oblasti TU jsou pomìrnì dobøe definovány, dovednosti potøebné pro TU nejsou mezi odbornou veøejností témìø diskutovány. Urèitým vodítkem by nám mohl být soubor dovedností rozvíjených v systému Globální výchova (viz doporuèená literatura), který mùe být do znaèné míry povaován za synonymum výchovy k trvale udritelnému rozvoji.
V oblasti dovedností klade globální výchova dùraz zejména na:
Práci s informacemi
Osobní schopnosti a dovednosti
Sociální dovednosti
Hry jako pedagogický prostředek
Pokud budeme hledat nejstarí metody uèení a uèení se, zákonitì se setkáme s pojmem hra. Èasto slyíte e hra je stará jako lidstvo samo. To je ale nepøesné. Hrou se dokonce uèí mláïata ivoèichù, kteøí na této planetì jsou mnohem déle ne èlovìk. Hrou se pøirozenì a nenásilnì uèí dìti døíve, ne je zasáhne jakékoliv strukturované a organizované pedagogické pùsobení. Rovnì øada vzdìlávacích koncepcí a pøístupù uznává hru jako plnohodnotný a velice efektivní nástroj, pouívaný jako souèást, ne jako pouhý doplnìk a pøívìsek vyuèování. Hrou se dnes uèí nejen dìti - hry se pouívají pøi výcviku armády a policie, pøi tréninku manaerù i rozvoji specifických dovednosti zamìstnancù a pracovníkù mnoha oborù. V zahranièí jsou vzdìlávací a tréninkové simulace a simulaèní hry ádaným, cenìným a èasto i drahým zboím - nìkteré hry uvedené v britském katalogu manaerských her stojí a 12000 britských liber.
Jaké výhody nám hry pøináejí:
Hry poskytují bezpeèné prostøedí pro uèení
Nezávaznost, která je pro hry charakteristická, hráèùm umoòuje riskovat, vyboèit ze stereotypních øeení a hledat nezvyklé alternativy. Uèení z chyb je èasto ve høe z emoèního hlediska stejnì intenzivní jako v realitì, ve høe ale chybu, která by v ivotì znamenala katastrofu, povaujeme za pøínosnou lekci. Hry poskytují rovnì citovì bezpeèné prostøedí, napomáhající zapojení, otevøenosti a osobnímu rozvoji kadého hráèe.
Poskytuje monost opakovat a procvièovat situace
Hra dává monost zopakovat si situaci a anci postupnì se zlepovat a napravovat vlastní chyby. Taneèník se také neuèí tanèit úèastí na soutìi, ale dlouhým tréninkem. Tajemství úspìchu èasto spoèívá v opakování. Hry vìtinou poskytují mnohem vìtí pøíleitost k rozvoji dovedností a schopností uiteèných v reálných situacích, ne ivot sám.
Uèí systémovému a abstraktnímu mylení
Hry vìtinou umoòují hráèùm projít vemi ètyømi etapami Kobova cyklu uèení proitkem. V nìm dùleitou roli hraje výbìr podstatných charakteristik proité zkuenosti a formulace obecných nauèení. Právì toto zobecnìní a jeho zaèlenìní do celkového obrazu reality je klíèovým momentem uèení proitkem a zároveò výborným cvièením systémového mylení.
Hry pomáhají zaujmout hráèe a zapojit je do uèení
Je a s podivem, jak se studenti nejrùznìjího vìku dokáí vít do hry a angaovat se v ní. Míra zaujetí pomáhá pøekonávat pocit, e je èlovìk na uèení starý i apriorní odpor k jakémukoliv pedagogickému ovlivòování. Toto zaujetí ovem mùe mít i negativní stránky - pøi hraní manaerské simulaèní hry se nai skupinì podaøilo nechtìnì rozpoutat cenovou válku s ostatními skupinami. Do konce kursu, dalí mìsíc a pùl, nám to nìkteøí kolegové vyèítali a zlobili se na nás. Podvod a to, kdy nìkdo kazí hru, lidé ve høe snáejí stejnì tìce jako v opravdovém ivotì.
Hry rozvíjí celou osobnost hráèe
Jako kadá komplexní metoda ve výchovì, i hry mohou souèasnì rozvíjet mnoho rozmìrù studentovy osobnosti. U her se hovoøí o souèasném dosahování kognitivních a afektivních cílù, o holistickém rozvoji - souèasném rozvoji dovedností, postojù i znalostí. Stejná hra v sobì nese potenciál rozvíjet vechny tyto tøi oblasti a dùraz závisí pouze na cíli, který hrou chce pedagog dosáhnout.
Hry umoòují smysluplné zkratky v èase a prostoru
Hry nám umoòují proít dìje, které ve skuteènosti trvají celé dny, mìsíce nebo roky na èasové ploe vyuèovací hodiny. Dovedou nás pøenést do minulosti i do budoucnosti. Díky naí pøedstavivosti umí vytvoøit iluzi toho, e jsme na dalekém ostrovì, na øeditelství velkého podniku, v kosmické lodi nebo v protiatomovém krytu po jaderné katastrofì, bez toho, abychom opustili tøídu nebo místnost, kde probíhá ná semináø. Umoòují proít exotické ivotní role, stejnì tak jako umoòují se podívat na nae obvyklé role jinýma oèima. A vìtinou k tomu nepotøebujeme ani nákladné vybavení, ani nehrozí, e nìco cenného pokodíme èi znièíme. Hry tedy minimalizují náklady nejen finanèní, ale i èasové, vloenou energii a zdroje - pøi zachování maximálních pøínosù.